Gå til innhold
  • Bli medlem

foto og videoutstyr i kulden


excel

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her på forumet, og vet derfor ikke om dette er den rette plassen og plassere dette emnet.. Håper på hjelp til omplassering hvis det er feil :)

Det jeg er ute etter er diverse erfaringer rundt kamerautstyr som er brukbart i kulden.

Når jeg skriver brukbart, så tenker jeg hovedsakelig rundt dugg og fuktighet, og selvfølgelig batterikapasitet..

Jeg har i skrivende stund et Nikon D300 og div. objektiv, og et Sony HDR-SR12 videokamera.. Har ikke hatt mulighet til å teste disse i kulde, og lurer derfor på om de kan være aktuelle til å ha med på en eventuell ekspedisjon i kalde strøk.

Jeg er også ute etter erfaringer rundt andre modeller og merker, og hvilket utstyr som er best egnet for et kaldt, og til tider fuktig miljø.

Andre viktige elementer jeg er ute etter er hvordan lademulighetene er for utstyret, altså om det finnes solcelle-ladere og slikt til kamerautstyret...

Takker på forhånd for alle svar :)

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har et D80 som jeg har brukt i mye rart vær uten problemer. syns batteriet har holdt overraskende bra, også når det er vedvarende 10 minus, men har alltid med to originalbatterier som er fulladet på tur.

nå vet jeg dog ikke helt hva du mener med ekspedisjon til kalde strøk. jeg har ikke brukt mitt over lengere perioder i 20 minus og kaldere, men har blant annet stått i 10 minus med snøvær og kraftig vind uten at det er påvirket kameraet i noen grad, og noen turer på ski/brett i 15-20 minus (men bare dagsturer). og jeg vil ikke tro at D300 er noe dårligere. D200 skal i alle fall være bedre enn D80 under slike forhold i følge han som solgte meg kameraet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solcelle: Hadde det ikke vært for dette panelet hadde jeg ikke kunnet benytte meg av pc i ny og ne, siden jeg bor i ei koie i trysil uten strøm og vann for et par år. Veier rett under kiloen og er godt for å lade det meste av elektrisk tur-utstyr.

Fungerer supert, er vanntett og kan brettes sammen og puttes i sekken når du skal på tur og trenger strøm. Kan festes til sekken, teltet m.m

http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10511799;c:100334

Jeg bruker å lade opp en batteripakke jeg kan "hente ut" strøm fra når jeg trenger det en dag sola ikke skinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen tips angående elektronisk utstyr på tur. Foto, video, mobil.

Batterikapasiteten blir jo kortere i kulde, og ekstra batterier er en enkel god løsning, men det koster selvfølgelig litt ekstra. Til en uke eller to er det i alle fall en grei løsning i moderat kulde. Skal du på lengre turer i svært kalde strøk uten tilgang på opplading er jo solcellepanel noe å vurdere dersom det er sol der da :D . Er utstyret kaldt og du er tilnærmet fri for batteristrøm, kan du jo få litt ekstra ut av batteriet ved å oppbevare det mot kroppen slik at det blir varmt.

Når det gjelder kondensproblemer, skjer det blandt annet når utstyret tas fra kaldt til varmt, (ikke fra varmt til kaldt), og i temperaturer rundt 0 C og varmere. Er det sludd eller regn er det en stor utfordring å holde utstyret tørt.

Jeg tar da som utgangspunkt at det er teltliv vi snakker om.

En rimelig løsning til oppbevarig kan være å kjøpe zipp-poser i god kvalitet. De finnes jo i alle mulige størrelser og kvaliteter. Jeg har i alle fall noen på 3 liter. Har utstyret allerede blitt fuktig, bør det være tørt før det legges i zipp-posen, medmindre det vil bli enda fuktigere ved å la være.

I teltet bruker jeg multifuelbrenner, da forsvinner gjerne fuktigheten etter hvert. Det er ikke alle som er komfortable med brenner i innertelt, i så fall er det en svært utfordrende oppgave å tørke allerede fuktig utstyr.

Alternativet da er vanntett spesialtilpasset utstyret du benytter. Jeg tenker da på foto og video spesielt :) Det ville nok jeg valgt til det utstyret du bruker hvis det er sjanse fuktige tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.