Gå til innhold
  • Bli medlem

snøhetta, noe for nybegynnere? :)


Anbefalte innlegg

Jeg skal på påsketur, og lurer på å prøve å komme meg opp på snøhetta, helst overnatte på en turisthytte. Er det reinheim som teller nå?

Er det noen som har noen gode tips og råd? dagsturer er best, har ikke telt nemlig.

Jeg har gått en del på ski men aldri opp på en topp før. Er det noen deler av snøhetta som er mer egnet for slike som meg?

Utstyrstips? Jeg har selvfølgelig fjellski og feller, sunn fornuft, kompass:)

Og har dere andre tips? Jeg vil opp og ha utsikt helst:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som går på ski opp snøhetta kommer via snøheim!

Men det er jo ikke så mange som går turen lengre nå da veien ikke blir brøytet som før.

går ut fra at det fremdeles er mulig å overnatte i "uthuset/annekset" ved selve snøheim som tidligere?

mye lengre å gå via renheim (som jeg aldri har vært innom) - forøvrig moskusland!!

nei, som du sier; fjellski (skifeller) og sunt fjellvett duger for de fleste som har vært på toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinheim er det beste utgangspunktet. Dit kommer du fra øst via Kongsvoll eller litt lenger sør. Fra Reinheim så er det jevn stigning og en fin skitur til topps, men du bør ha godt vær og sjekke snøforholdene fordi Dovrefjell kan være utsatt for lite nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

er det greit å gå inn til reinheim en dag, ligge der, og så ta toppen dagen etter? hvor mange timer er det snakk om for de etappene? Husk, jeg er ikke i toppform, bare sånn helt vanlig turgåer :?

Det bør normalt gå greit å gå til Snøheim fra f.eks Grønbakken ved E6 til Reinheim på en dag, med topptur dagen etter, eventuelt retur til Grønbakken også. Tidsforbruk avhenger mye av vær og vind og føreforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja synes det er langt fra E6 og til renheim, men jeg er ingen stor skiløper......

Det jeg egentlig skulle si var; går ut ifra att du har DNT nøkkel ettersom du planlegger overnatting på Renheim!?

Jeg har gått inn til Reinheim med en flokk speidergutter med tung sekk og det gikk da greit. Jeg nevner Grønbakken som utgangspunkt ettersom dette er nærmeste saklige sted å parkere om man skal til Reinheim.

Endel av togene over Dovre stopper på Kongsvoll. Herfra er noe tyngre å gå, men et greit utgangspunkt å reise kollektivt. Og litt tøft er det å rekke ut hånden for å stoppe ekspresstoget når det kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja synes det er langt fra E6 og til renheim, men jeg er ingen stor skiløper......

Det jeg egentlig skulle si var; går ut ifra att du har DNT nøkkel ettersom du planlegger overnatting på Renheim!?

ja jeg har nøkkel :-)

men snøheim har jeg ikke engang tenkt på, er ikke den nedlagt da? kan man låse seg inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på snøheim var det ihvertfall ett åpent hus, mellom selve snøheimbygget og "garasjene"! mange som raster der.

står åpent, trenger ikke nøkkel!! - greit for overnatting, mener å huske att det var en vedovn der å.....

nå er det fort en fire-fem år siden sist jeg var der, men tror nok det er åpent der fremdeles. Du kan jo sjekke det ut....

Da er det jo rundt ei mil fra hjerkinn og innover veien til snøheim....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på snøheim var det ihvertfall ett åpent hus, mellom selve snøheimbygget og "garasjene"! mange som raster der.

står åpent, trenger ikke nøkkel!! - greit for overnatting, mener å huske att det var en vedovn der å.....

nå er det fort en fire-fem år siden sist jeg var der, men tror nok det er åpent der fremdeles. Du kan jo sjekke det ut....

Da er det jo rundt ei mil fra hjerkinn og innover veien til snøheim....

stegjern - nei det trenger du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.