Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftskamera


rotehodet

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et digitalt kompaktkamera med tålig god batterilevetid, som tåler en liten støyt, litt mer enn to dråper vann, sand og smuss - uten at det går på bekostning av kvaliteten på bildet.

Hvilket kamera vil du anbefale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KOmmer jo litt an prisleie du har tenkt deg.

Og hva skal du ta mest bilder av. Er de vanntett går det jo gjerne på bekostning av andre ting zom f.eks zoom.

Vet Pentax har et kamera som heter Optio som er vanntett til 4m i inntil 2 timer. Det bør jo da tåle litt smuss og.

Fikk en grei kritikk på Akam.

Selv bruker jeg et Panasonic TZ5 som jeg oppbevarer i en vanntett mappe med "utstikk" for linse med eget deksel der så bilder taes der og ikke gjennom plasten generelt. KJøpt på nett fra USA.

Valgte et slikt kamera da jeg ville ha en del som(10X optisk).

Olympus produsere vel og en del kameraer som er "sprutsikre" eller vanntette.

Sjekk på Akam.no og velg avasert søk på kamera. Der kan du velge hvilken grad det skal være vanntett. Ligger og tester på noen av kameraene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter et digitalt kompaktkamera med tålig god batterilevetid, som tåler en liten støyt, litt mer enn to dråper vann, sand og smuss - uten at det går på bekostning av kvaliteten på bildet.

Hvilket kamera vil du anbefale ?

Jeg vil anbefale Canon Powershot G9 eller G10. Har selv brukt G9.

- god optikk,

- ok pris,

- SVÆRT god bildekvalitet

- mulighet for *Raw-filer, spesielt praktisk om du er glad i å redigere bildene dine eller om du vil ta med deg kameraet ned under vann(i et undervannshus fortrinnsvis)

- Mulighet for tilkobling av ekstern blits

- FULL manuell kontroll

+ masse mer..

Om du vil ha et helt værtett system anbefaler jeg å kjøpe et undervannshus eller en "dykkerpose"(oftest mye billigere)

Link til informasjon om Canon Powershot G9: http://produkt.akam.no/product.php?productId=79166&cat_id=6

Link til informasjon om Canon Powershot G10: http://produkt.akam.no/product.php?productId=100856&cat_id=6

Anbefaler å kjøpe på Japan Photo med deres superforsikring, da tør du å bruke kameraet hele tiden. Jeg har selv dette på begge mine Canon-kameraer, og anbefaler det sterkt. Var på kajakktur i sommer, var uheldig å drukne mitt IXUS 40. Det viste seg å ikke kunne repareres - da fikk jeg med en gang nytt kamera(nyere modell ettersom min modell var gått ut).

Jeg vil også anbefale deg å stille samme spørsmål på http://akam.no sitt forum, der er det mange som vil hjelpe deg.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter et digitalt kompaktkamera med tålig god batterilevetid, som tåler en liten støyt, litt mer enn to dråper vann, sand og smuss - uten at det går på bekostning av kvaliteten på bildet.

Hvilket kamera vil du anbefale ?

Hei,

Vil på det sterkeste anbefale Olympus Mju 1030 SW eller Olympus Mju Tough-6000/8000. Sistnevnte er siste tilskudd i Mju serien. De eldre kameraene i Mjuserien er ikke best kjent for sin overveldende bildekvalitet - styr unna disse - men fra 1030 og oppover har disse kameraene fått en ny vår :) 1030 testet meget godt på en test hos bla VG om jeg ikke husker feil :lol:

Men vær litt obs: det er KUN modellene som har SW eller Tough i betegnelsen jeg vil anbefale.

Mju modellene er i både vanntette og sprutsikre utgaver, så ha tunga rett i munnen her :lol:

Om Olympus Mju Tough-6000/8000 kan jeg jo nevne følgende:

• Støtsikker ved fall tom 2 m høyde

• Klemsikkert med inntil 100 kg belastning

• Frostsikkert ned til -10 grader

• Vanntett ned til 10 m (ikke bare sprutsikkert men vanntett!)

Pentax sin Optio WP serie er også grei, men blir knust sønder og sammen av 1030 SW og Tough modellen :lol:

Har mange års erfaring fra fotobransjen som bakgrunn for min anbefaling - lykke til :)

Her fant jeg en test på 1030`en til deg :)http://www.lydogbilde.no/test-olympus-mju-1030-sw.79291.85o3963o83.lbt.html

1030`en fikk også EISA Award 2008/2009 som "Best Product" i klassen Ultra Compact Camera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et Olympus mju 720SW og er meget godt fornøyd. Det er riktig at billedkvaliteten kunne vært bedre, men det gjelder innendørs. Ute er kameraet godt nok i massevis. Det er lett å bruke og batterikapasiteten er bra. Jeg har for øvrig kjøpt et ekstra batteri. Har tatt mange nydelige naturbilder og fiskebilder på vidda med dette. Ikke bør du tenke på om det regner eller om du mister det i bakken. Har også tatt bilder under vann og det fungerer utmerket. Designet er også flott. Hadde jeg kjøpt et nytt i dag, hadde jeg utvilsomt valgt Olympus mju tough 6000 eller 8000 som er etterkommeren. Det er forøvrig merkelig at de ennå ikke har laget en mobiltelefon med denne teknologien! Da hadde jeg løpt og kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Olympus SW 1030 og er tålig godt fornøyd. Bildene blir bra i gode forhold og godt med lys. Men hvis jeg er ute å padler på en gråværsdag, så blir resultatene veldig kornete.

Må også tillegge at jeg har hatt det inne til reperasjon 3 ganger.

Første gang pga lekkasje og de to resterende gangene pga at linsehetten løsnet. Jeg fikk nytt kamera hver gang, men det går fort 3 uker på hver reperasjon.

Nå kommer også Canon med et nytt vanntett kamera som ser spennendes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tillegge at kombinasjonen av et vanntettkamera og bildekvalitet ennå ikke har gått bra ihop.

Mitt råd er at du (uansett hva slags merke du kjøper) kjøper deg et kompaktkamera med så god bildekvalitet som mulig og heller kjøper et allværshus/undervannshus i tillegg.

Men nok en gang: Henvend deg på et forum dedikert til fotografering, tips: http://akam.no

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tillegge at kombinasjonen av et vanntettkamera og bildekvalitet ennå ikke har gått bra ihop.

Mitt råd er at du (uansett hva slags merke du kjøper) kjøper deg et kompaktkamera med så god bildekvalitet som mulig og heller kjøper et allværshus/undervannshus i tillegg.

Men nok en gang: Henvend deg på et forum dedikert til fotografering, tips: http://akam.no

- LM

Kombinasjonen av vanntett kamera og bildekvalitet har aldri vært god, det stemmer... men, så kom 1030`en :) Hehe

Er mange kameraer som er overall bedre enn Mju`ene, det hersker det liten tvil om, MEN de tilfredsstiller ikke kriterien som "rotehodet" satte til toleranse for vann, støv etc uten allværs/undervannshus. Skal man måtte kjøpe dette i tillegg begynner vi å snakke om ganske kraftig prishopp...

Uansett, http://www.akam.no er et veldig godt sted å begynne samme hva slags kamera man vurderer, men at Mju`en har en EISA Award er greit å ta med i vurderingen... :)

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt andre Pentax Optio. Første ble stjålet. Hadde vel en 40 timer under vann med det, uten at det røk. Kamera jeg har nå er Optio W60. Synes de vanntette kameraene er utrolig lure for turbruk. Gummien som gjør dem vanntette gjør dem også mye mer støtsikre. Du får helt klart kameraer som tar bedre bilder hvis en ikke velger de vanntette utgavene. Jeg er i hovedsak fornøyd med biledkvaliteten på W60, men bilder av objekter i bevegelse og under uklare forhold (tåke, mørke etc) blir ofte ikke gode nok. Er også morsomt å ta bilder under vann. Har stort sett med to batterier. Det har holdt for både vinterturer med sterk kulde og sommerturer med flere bilder i over en uke. Kamera har også taklet kulden. Hvordan W60 gjør det i forhold til Mju vet jeg ikke, som Frankie sier sjekk akam.

post-3635-13347461318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette kameraet og det er i alle fall uegnet å bruke til å ta bilder innendørs om du har krav til billedkvaliteten. Bildene blir veldig kornete under dårlige lysforhold, men det aller største problemet er at kameraet har store problemer med autofokus når det ikke er optimale forhold. Anbefaler foreløbig ikke dette kameraet, men skal bruke litt mer tid til bli bedre kjent med nykkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange god råd fjellfanter :)

Var full klar over at det ikke lot seg gjøre å få alle ønsker oppfyllt, så det ene må vel gå på bekostning av det andre.

Tror valget vil falle på et kamera som tåler friluftslivet i det hele og fulle, med litt regnvær, fall, støv og smuss , i stedet for at det gir de beste bildene.

Dessuten så er det vel slik at et undervannshus gir betraktelig dårligere bilder enn de andre allerede vanntette kameraene i regnvær etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt andre Pentax Optio. Første ble stjålet. Hadde vel en 40 timer under vann med det, uten at det røk. Kamera jeg har nå er Optio W60. Synes de vanntette kameraene er utrolig lure for turbruk. Gummien som gjør dem vanntette gjør dem også mye mer støtsikre. Du får helt klart kameraer som tar bedre bilder hvis en ikke velger de vanntette utgavene. Jeg er i hovedsak fornøyd med biledkvaliteten på W60, men bilder av objekter i bevegelse og under uklare forhold (tåke, mørke etc) blir ofte ikke gode nok. Er også morsomt å ta bilder under vann. Har stort sett med to batterier. Det har holdt for både vinterturer med sterk kulde og sommerturer med flere bilder i over en uke. Kamera har også taklet kulden. Hvordan W60 gjør det i forhold til Mju vet jeg ikke, som Frankie sier sjekk akam.

Hei, undervannsbilder kan fort bli litt for blå og grumsete. Etter et par turer i Sharm så fant jeg et par enkle grep for å forbedre bildene mine. Håper du ikke hadde noe imot at jeg gjorde dette med ditt. :)

Forøvrig så har Olympus sitt nye tough 8000 fått veldig mye pepper for bildekvalitet, men siden det ikke er så veldig mange andre som tøle 10m under vann og godt med minusgrader så havner det vel i handlekurven min også. Prisen er tross alt ikke så gæli..

post-5466-133474613257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.