Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt fjelldirektorat?


ASI

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, så kan endelig fjellheimen bli utbygd med hyttebyer og store turistmaskiner. Det kommer til å bli gitt dispensasjoner over en lav sko så lenge det er til fordel for lokalsamfunnet.

Jeg ser klare likhetstrekk med utbyggingen i strandsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så kan endelig fjellheimen bli utbygd med hyttebyer og store turistmaskiner. Det kommer til å bli gitt dispensasjoner over en lav sko så lenge det er til fordel for lokalsamfunnet.

Akkurat det problemet ser jeg ikke, for det er oppgaver som allerede er tillagt kommunene å avgjøre, og Fylkesmannen å komme med innsigelser mot. Tviler sterkt på at de vil kunne endre / tillate noe innenfor allerede vedtatte vernegrenser. Dessuten skulle det fremdeles være et direktorat med i bildet. Tror nok det er andre konsekvenser som vil bli resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så kan endelig fjellheimen bli utbygd med hyttebyer og store turistmaskiner. Det kommer til å bli gitt dispensasjoner over en lav sko så lenge det er til fordel for lokalsamfunnet.

Jeg ser klare likhetstrekk med utbyggingen i strandsonen.

Jokers motivanalyse av kommunestyrene rundt om i det ganske land er spot on her vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror konsekvensen er motsatt. Pr i dag har kommunene allerede disposisjonsrett over slike forhold. DN har ingenting med den saken å gjøre så lenge det ikke er vernede områder. Fylkesmannen kan gi innsigelser etter plan og byningsloven, men så lenge det ikke foreligger vern blir det utbygd. Får man lokalforvaltningsrett med et statlig direktorat som overordnet organ må dette få innsigelsesretten til fylkesmannen, og således ha andre sanksjonsmuligheter.

Nå er vel dette forslaget ikke rettet mot nasjonalparker og store "populære" områder i sør - Norge. Det er nok helt andre ideer som ligger bak dette enn å få bygd ut med hytter og turistanlegg. De fleste områdene som er nære byene er allerede utbygd, områder som ligger mer enn 3 timer fra større befolkningskonsentrasjoner er sjelden interessant i en slik sammenheng, det er ikke marked for det.

Det er nok mer i forhold til problemstillinger med forvaltningen langt unna byene og langt fra de allerede utbygde områdene dette forslaget er beregnet på.

Og det er jo klart; dagens modell har jo sørget for utbygging av heile sør - Norge, så må jo sies å fungere veldig godt... må for all del ikke endre noe som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor må man ha en sterkere overordnet styring. Lokalpolitikrne klarer ikke å se forbi "lokal verdiskapning".

Sterkere statlig styring sier nå jeg..

Men en sjefsbyråkrat i departementet i Oslo vet tydeligvis best hva folk i utkant Norge kan få gjøre eller ikke????

Hvis ja er svaret på det spørsmålet så burde byrådet til Oslo plasseres i Finnmark og fylles opp med representanter som aldri har vært i Oslo!!!!

Nå nei Lompa, folket som bor i grisgrendte strøk er nok vel så egnet til og styre i sitt eget område. Byfolk som som drar ut i periferien noen ganger i året er nok ødelagt av litt for mye nasjonalromantikk og er derfor ikke egnet til og ta avgjørelser på vegne av bygdefolk og fe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om et nytt fjelldirektorat fremmes av sentralstyret i Sp overfor landsmøtet i partiet kommende helg. Sp er som kjent et lite parti, og jeg kan ikke tenke meg at dette forslaget vil komme så langt som til realitetsbehandling i Stortinget. Partiene på venstresiden vil antagelig ikke støtte Sp fordi en ønsker statlig sentralstyring på dette området, mens partiene på høyresiden trolig går mot fordi en ikke ønsker den utvidelsen av byråkratiet som oppbyggingen av et nytt fjelldirektorat innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partiene på venstresiden vil antagelig ikke støtte Sp fordi en ønsker statlig sentralstyring på dette området, mens partiene på høyresiden trolig går mot fordi en ikke ønsker den utvidelsen av byråkratiet som oppbyggingen av et nytt fjelldirektorat innebærer.

Noen som vet om det ble vedtatt eller ikke på SP's landsmøte? Jeg tror uansett iaa tolker dette rett, og dagens system hvor Fylkesmannen har innsigelsesrett synes å fungere godt, i alle fall i midtre Hålogaland-området (noen ganger fungerer det vel litt for godt også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en sjefsbyråkrat i departementet i Oslo vet tydeligvis best hva folk i utkant Norge kan få gjøre eller ikke????

Hvis ja er svaret på det spørsmålet så burde byrådet til Oslo plasseres i Finnmark og fylles opp med representanter som aldri har vært i Oslo!!!!

Nå nei Lompa, folket som bor i grisgrendte strøk er nok vel så egnet til og styre i sitt eget område. Byfolk som som drar ut i periferien noen ganger i året er nok ødelagt av litt for mye nasjonalromantikk og er derfor ikke egnet til og ta avgjørelser på vegne av bygdefolk og fe!!!

Noen som har fått litt for mye Møllers tran her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så kan endelig fjellheimen bli utbygd med hyttebyer og store turistmaskiner. Det kommer til å bli gitt dispensasjoner over en lav sko så lenge det er til fordel for lokalsamfunnet.

Jeg ser klare likhetstrekk med utbyggingen i strandsonen.

Det er jo mange eksempler på kortsynet løsninga når lokalsamfunnet får lov å bestemme :wink:

Jeg har gjennom 40år reist i Norges fjell fordi det er nye uberørt natur, men det kan jo få en ende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det ble vedtatt eller ikke på SP's landsmøte?

For å bringe klarhet i dette har jeg for første gang i mitt liv sett meg nødt til å lese Sps partiprogram. På side 25 i det ikke korrekturleste men vedtatte programmet står at Sp går inn for ......."at det opprettes et nytt direktorat for fjellforvaltning som overtar oppgaver knyttet til fjellforvaltning som i dag ligger til Direktoratet for naturforvaltning"

I klassisk norsk tradisjon starter lokaliseringsdebatten før noen aner noe som helst om hva forslaget egentlig innebærer, og om det i det hele tatt er politisk flertall for et slikt forslag:

http://www.aftenposten.no/forbruker/hyttemagasinet/article3004944.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bringe klarhet i dette har jeg for første gang i mitt liv sett meg nødt til å lese Sps partiprogram. På side 25 i det ikke korrekturleste men vedtatte programmet står at Sp går inn for ......."at det opprettes et nytt direktorat for fjellforvaltning som overtar oppgaver knyttet til fjellforvaltning som i dag ligger til Direktoratet for naturforvaltning"

Ok iaa, takker :D

Selv om det påstås at "det overtas oppgaver" tror vel jeg også at man med dette skaper flere byråkrater, selv om SP's tanke i bunn sikkert er god. Dette når vel neppe frem uansett tipper jeg...(?)

I klassisk norsk tradisjon starter lokaliseringsdebatten før noen aner noe som helst om hva forslaget egentlig innebærer, og om det i det hele tatt er politisk flertall for et slikt forslag

Hehe, sett den før ja :wink: (men når sant skal sies så gjør jo ordførerne her egentlig bare det en offensiv ordfører skal gjøre, og ikke vet vi vel hva journalistene ordrett har spurt disse to ordførerne om...)

Mvh Geita, byråkrat i offentlig forvaltning

(:wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iaa:

I klassisk norsk tradisjon starter lokaliseringsdebatten før noen aner noe som helst om hva forslaget egentlig innebærer, og om det i det hele tatt er politisk flertall for et slikt forslag

GEITA:

Hehe, sett den før ja (men når sant skal sies så gjør jo ordførerne her egentlig bare det en offensiv ordfører skal gjøre, og ikke vet vi vel hva journalistene ordrett har spurt disse to ordførerne om...)

Kom bare plutselig til å tenke på ordføreren i Ullensaker som jobbet ræva av seg for å få lagt Gardermobanen gjennom Kløfta. Det klarte han. Det eneste han ikke klarte var å få en stasjon slik at toget kunne stoppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en sjefsbyråkrat i departementet i Oslo vet tydeligvis best hva folk i utkant Norge kan få gjøre eller ikke????

Hvis ja er svaret på det spørsmålet så burde byrådet til Oslo plasseres i Finnmark og fylles opp med representanter som aldri har vært i Oslo!!!!

Nå nei Lompa, folket som bor i grisgrendte strøk er nok vel så egnet til og styre i sitt eget område. Byfolk som som drar ut i periferien noen ganger i året er nok ødelagt av litt for mye nasjonalromantikk og er derfor ikke egnet til og ta avgjørelser på vegne av bygdefolk og fe!!!

Dette gjelder mer enn Finnmark. Jeg tenker like mye på hvordan lokal forvaltning ikke har klart å bevare 100-metersbeltet i strandsonen langs Sørlandet og Oslofjorden. Selv om dette forslaget handler om fjellet og ikke strandsonen, er det likevel et godt eksempel på hvordan kommunene ikke klarer å håndheve lovverket når lokale interesser presser på.

Men om vi trenger et nytt direktorat som erstatter DN er jeg mer usikker på. Det har vist seg umulig å flytte direktorater. (Det ble gjort et forsøk på å flytte Riksantikvaren til Røros..) Dette er sikkert et forsøk fra Senterpartiet på å flytte et direktorat gjennom å legge ned det gamle og lage et "nytt" et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.