Gå til innhold
  • Bli medlem

Marttiini Finnkniv, Samekniv henger ikke i sliren ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mange produksjonskniver som har "lefser" til slire. Om dette er typisk for denne modellen vet jeg ikke.

Derimot har jeg en enkel fiks: Ta en tynn lærstrimmel og lim fast øverst i slira slik at den blir trangere. Det er sikkert ikke mye som skal til. Lær og lim fåes hos skomaker eller andre som driver med denne typen håndtverk. Ideen kommer fra Jørn Jensen på lillestrøm.

Jeg gjorde dette på en helle kniv med meget bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en samekniv fra Strømeng og etter noen år ble sliren litt romslig. Brukte never fra Bjørk og la det litt inn i sliren og innunder lærreima som er feste til slira. Gjorde dette for 2 år siden og neveren er der enda , like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk lynlim, superlim, tokomponent, kompositt eller lignende til å lime lær med. Disse limtypene blir oftr harde og sprø når de herder.

Hvis du ikke har "skomakerlim" så kan du bruke god gammeldags kontaktlim. Denne får en gummiaktig konsistens når den tørker og fungerer vanligvis bra til å lime myke materialer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har sett lages alle slirene til samekniver (uavhengig av fabrikat) av mykt skinn / lær! Jeg tror ikke du vil få noen effekt av å legge slira i vann..(men jeg kan ta feil)

ettersom disse knivene vanligvis er store og tunge, vil de falle ut av slira hvis du på død og liv skal snu den opp ned (og kanskje riste litt) Det er jo den skinnremsa som går rundt knivslira og som du trer på beltet som skal "låse" kniven når den er i slira (låses pga sin egen tyngde). Pga knivskaftets utforming og det att kniven er "helt borte i slira" er grunnen til att den er lagd i mykt skinn/lær - den skal sitte litt løst i slira - være enkel å få tak i..... (husk att dette er ett arbeidsredskap)

Men jeg skjønner irritasjonsmomentet ditt, har sjøl en diiiger strømeng kniv - tror jeg skal etterape han luringen som brukte bjørkenever!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømeng sine slirer er ikke i mykt skinn, jeg har mistet en strømeng kniv, da jeg hakket is i pilkehullet :wink:

Og man må bruke begge hender for og få en strømengkniv ut av slira, en på kniven og en til og klemme slira flat når bladet skal ut, for og spare slira for eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem med samekniven var at den datt for langt ned i sliren til at jeg lett fikk tak i den, samt at den skled ut når jeg feks satt i kanoen....

Løste problemet enkelt ved å dra noen runder med elastisk elektriker tape rundt toppen av skaftet, tilpasses etter behov.

Nå sitter den høyer slik at jeg lettere får tak i den, samt at den sitter bedre.

Den har ikke falt ut av sliren siden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Derimot har jeg en enkel fiks: Ta en tynn lærstrimmel og lim fast øverst i slira slik at den blir trangere. Det er sikkert ikke mye som skal til. Lær og lim fåes hos skomaker eller andre som driver med denne typen håndtverk. Ideen kommer fra Jørn Jensen på lillestrøm.

Har selv gjort dette med en slire.

Funker som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som om problemet er løst, men ellers så hadde jeg tenkt å foreslå at du skaffet deg en lang, tynn, flat lærsnor og så kunne du knyttet en tyrkerknop rundt åpningen. Gir samme effekt som å snøre slira inn med tape, men det ser mye mer proff ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.