Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain equipment dunjakke?


ittak

Anbefalte innlegg

Hejsan!

Efter tips från forumet (tack!) så har jag hittat mountain equipments dunjakkor som var til salg (http://www.websitefolder.net/highsport/HEM.asp) , men nu har jag lite svårt att bestämma mig för modell.

Är det någon här som har erfarenhet kring damemodellerna (eller herranas med för den delen) "cho oyu jacket" och "lightline jacket"? Värmen talar för den förstnämda (-25, vikt 1 kg) och vikt/størrelse (-10, 630 g) før den andra modellen. Jag är ju frusen av mig, men samtidigt så vet jag inte om en 1 kg jacka kommer få bli med på alla turerna. Lightline ser också ut att vara "finare" i modellen, men det är inte det viktigaste i vurderingen. Den går som sagt ner till -10 (hur mäts detta egentligen på dunjackor? har inte sett det tidigare) och jag tror kanske att denna jacka skulle vara bra nog, men samtidigt så lockar cho oyu också... Har tidigare haft en dunjacka från bik bok och den har faktiskt fungerat bra, också på kalla vinterturer. Bruksområde kommer att vara allt från vintertältturer, dagsturer, lufteturer med hundarna m.m.

Nån som kan hjälpa mig med detta...? Väldigt tacksam før hjälp! :wink: Ha en fin dag!

Mvh, Katarina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruksområdet må avgjøre. Cho Oyu jakka vil generelt være for varm til å gå med på dagsturer (annet enn de aller kaldeste dagene). Lightline vil være mer anvendbar. Er du derimot på vintertelttur, er det utrolig deilig å ha en varm jakke som Cho Oyu. Med Cho Oyu kan du stoppe i 20 minutter for en lunch, uten å bli kald. En slik jakke er en god sikkerhetsgaranti. Det er utrolig stor forskjell på å gå og stå stille i kaldt vær. Ting kan skje på tur. På den andre siden vil en varm fleecejakka pluss Lightline gjøre samme jobben.

Det er ikke vanlig å oppgi temperaturgrenser for dunjakker. Anslaget som gis er nok basert på hva en del brukere opplever som relevant. Antar at grensen er nedre konforttemperatur med tynne klær under, i bevegelse. Du skriver at du er ganske fossen. Temperaturene som oppgis på jakka er tilpasset menn. Generelt fryser kvinner ganske mye mer (se forskjellene på soveposer). Da kan Lightline fort blir for kald.

Cho Oyu er dameutgaven av Annapurna som av de fleste får veldig god kritikk, se f.eks:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14540&highlight=annapurna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaret och tipset på länken!

Jag har inte tänkt att gå med jackan på mig under själva turen, utan att ha den som förstärkningsplagg underveis + i tältet osv. Hur stor är cho oyu, dvs. hur stor plats tar den i säcken? Om fleecejacka alt. ullgenser å lightline gör samma nytta så lutar det mer för den jackan. Den blir också billigare i inköp och har kanske ett större bruksområde om man tänker på andra aktiviteter i vardagen. Har tenkt å bruke jakken i hverdagen också, å då kanske cho oyu blir lite før mycket?

Är det nån här som har erfarenhet av lightline? Hur är ytterstoffet på den? Vill inte ha en dunjacka som känns alltfør mjuk på utsidan och inte tål slitage alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Lightline jakka på tilbud i vinter og er godt fornøyd med den. Behovet mitt for anskaffelse av dunjakke var først og fremst å ha med på toppturer og på planlagt Mt.Blanc tur til sommeren. Dermed ble mitt fokus spesielt på volum og vekt.

Mht. varmen, jeg har brukt jakka i streng kulde i vinter (ned mot -30 grader på fjellet i Hallingdal) og synes jakka var mer enn varm nok i slik kulde. Nå skal det nevnes at jeg sjelden har stått lenge i ro i slik kulde da. Hvis du trenger dunjakke for vintertelting i streng kulde ville jeg nok valgt den andre jakken pga mere dun og ikke minst pga. lengden på jakka (dekker rumpa). Det er jo en ekspedisjonsjakke. Virker likevel ut i fra det du skriver at du har også behov for en jakke som vil fungere greit til hverdags, og da tror jeg du vil bli godt fornøyd med Lightline jakka.

Mht. slitestyrken på ytterstoffet, der ville jeg nok kanskje undersøkt litt nærmere var jeg deg ettersom du nevner at du har hunder. Jeg vokst opp med viltre elghunder og ville nok kanskje vært skeptisk mht. kvasse hundeklør. Jeg synes ikke ytterstoffet på Lightline jakka ser særlig solid ut, og prøver å passe godt på når jeg stapper jakka i sekken eller drar den ut fra sekken under topptur. Det er spesielt skarpe kanter på spaden som jeg bruker å ha med meg i sekken på toppturer jeg er redd for skal lage rift i stoffet. Uansett, lurt å ha med seg solid teip på tur hvis en får et rift i stoffet.

Det jeg liker aller best med Lightlinejakka er at en får pakket jakka godt rundt halsen pga. klaffene med borrelås. Det eneste jeg ikke har likt så godt med jakka er at jeg av og til strever litt med å få dratt opp glidelåsen, men det er vissnok et generelt problem ved "doble" glidelåser har jeg fått høre da jeg nevnte det til en selger i butikken jeg handlet jakka.

Tenk først og fremst bruksomeråde. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte "cho oyu" varianten på salg i vinter og er kjempefornøyd!!

Har hatt den med på både dagsturer og overnattingsturer i telt. Må tilføye at jeg også er av den frossne typen, så at den var varm var viktigst for meg.

Må vel innrømme at jakken nok ikke er det mest flaterende plagget jeg eier, hvis det skulle ha noen betydning. Ser ut som en rød ball. Men varm er jeg! :-)

Deler tanken til Nibbi ang hundeklør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker ME Greenland og kan anbefale den på det varmeste. Bruker den på turer om vinteren. Bør nok ikke brukes under masj, men er genial i pauser og i leir. I telt og leir har jeg den alltid på. Jakken veier litt, men det er prisen å betale for å ha en skikkelig varm og komfortabel jakke. Den tåler mye fukt uten at dunen i jakken kollapser, noe som ikke var tilfellet med en lettvektsdunjakke fra Norh Face som jeg brukte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Annapurna for nokre år sidan og den jakke fungerer bra. Den nyaste modellen har hette som er festa med glidelås i staden for knappar. På mi er det knappar, noko som gjer at hetta kan løysna i det ein treng ho ut av sekken, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv feil isted....

Min kjære har en ME Omega. Denna er kjempefin for alt utenom de kaldeste turene...

Selv har jeg ME Annapurna som jeg er vedlig glad i.

Leste om ME Greenland på sportsnett sine sider... Hadde jeg skulle hatt ny jakke nå for skikkelig kalde dager så ville jeg kjøpt denne foran Annapurna... Ikke fordi jeg er misfornøyd med Annapurna, men Greenland virker dritdeilig med fast hette og en "tail" bak rompa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likar óg best at jakker har fast hette, men på dunjakka er det ikkje så dumt å kunne ta ho av. Eg har brukt hetta som ekstra isolasjon i fotenden på soveposen eller brukt ho som hovudplagg i staden for soveposehette. Då innbillar eg meg at det vert mindre kondens i sjølve soveposen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likar óg best at jakker har fast hette, men på dunjakka er det ikkje så dumt å kunne ta ho av. Eg har brukt hetta som ekstra isolasjon i fotenden på soveposen eller brukt ho som hovudplagg i staden for soveposehette. Då innbillar eg meg at det vert mindre kondens i sjølve soveposen :?:

Ikke dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ME Annap. Kjøpte den sent på vinteren i år, så fikk ikke testet den i skikkelig grisekaldt vær. Men inntrykket er knallbra. Minusgrader bare kom. Også brukt den avtakbare hetta som hodeplagg i sovepose. Genialt. Ble anbefalt dette av selgeren, aldri tenkt på det før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.