Gå til innhold
  • Bli medlem

Blemme


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg undersøker føttene om kvelden og stikker da hull i blemme og trår en liten sytråd gjennom den, slik at hullet ikke tetter om natten. Jeg legger på et plaster som absorberer fukten om natten. Neste morgen blir plasteret fjernet og føttene får lufte litt. Du må passe på at føttene er tørre når du setter på teip. Ellers blir teipen ikke sittende. Bruk romslige stykker teip. Neste kveld kan teipen forsiktig tas av når du mot formodning skulle fått nye blemmer under den. Ellers kan den bli sittende.

Hvis du prikker et hull midt på dagen, blir det veldig vondt å gå videre. I tillegg er føttene ikke tørre og plasteret/teipen blir ikke sittende. Da tror jeg det er best å bygge noe rundt blemmen, slik at skoen ikke trykker på den lenger. Har ikke prøvd dette selv ennå.

Med compeed har jeg dårlige erfaringer. Hvis en sko gnager skikkelig ille, du får gnagsår og legger på Compeed, kan skoene begynne å gnage på denne. Da er halve compeeden revet, såret har mistet huden og gel-en fram compeed sitter i såret. Hvis du da vil fjerne compeeden sitter den godt fast til huden og det er et helvete å få løs. Jeg har avsluttet flere turer med et åpent sår på hælen og et vanlig gaskompresss på det. Det er i hvert fall mindre vondt enn en Compeed. Man neste gang skal jeg prøve med å bygge en høy rand som kan avlaste. Compeed synes jeg er kjekt å bruke når du kommer hjem og kan bruke andre sko (uten hæler).

Siden i for har jeg forresten sko som ikke gir så mange gnagsår og det er det som er den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør riktignok om tips etter at blemma allerede har oppstatt, men min erfaring er allikevel at forebygging er best.

Jeg benytter Tensoplast (link) og fester dette før turen. Da legger jeg tape fra rista foran, stukket bak på helen og frem til rista igjen. Løsningen har aldri sviktet, og holder for min del lett en liten sommer-uke i Jotunheimen eller en skitur over Saltfjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med sportstape som forebyggende tiltak (et par lag).

Dersom blemma har oppstått (glemt å tape på forhånd), funker det fint med Compeed og sportstape over.

Gnagsår er et h****, når man først har fått det, så jeg prøver å alltid tape FØR jeg går på tur :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det har gått så langt at huden er revet bort og man får åpne sår, så kan det anbefales å ha såret dekket til selv etter at det har tørket. blir det "for tørt" så kan det sprekke hvis det er mye bevegelse i huden (f.eks. litt høyt på hælen). det syns jeg er enda verre...

pleier derfor ha på litt gassbind som jeg teiper fast i kantene, slik at det slipper litt luft igjennom, men ikke blir helt tørt og sprekker.

for øvrig godt tips av thomas. bedre før var enn etter snar.. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal stikke hull i blemma, gjør det gjennom frisk hud. Dvs fra litt til siden for selve blemma.

Da unngår du at blemma revner, men blir liggende som et beskyttende lag mens det gror fra innsiden.

Gnagsår er noe dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.