Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel - propanlukt ved bruk av gassboks


knallerS

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfart at det lukter propan når man brenner med gass på omnifuelen? (brenneren sto i teltet)

Det ble brukt en MSR gassboks men det skal vel ikke ha noe å si...

Betyr dette at ikke all gassen blir brent eller at det er et lekasje punkt i systemet? brenneren er nesten helt ny..

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt skummelt det der, men enkelte gassbokser har en lukt som henger i litt i også etter forbrenning av gassen. Gir en grad av falsk alarm som gjør at vi følger dårligere med senere.

Det er farlig å gi noen helt konkrete svar på evt lekkasjefare, men hvis det ikke likter når boksen er skrudd på, og apparatet avskrudd så kan man vel utelukke boksen. En dårlig slangekobling, eller punktert slange er jo en risiko. (Der fikk Runegutt vann på mølla "mot slangeprimusser")

En evt. lekkasje kan jo finnes med såpevann som pensles på.... eller den spennende metoden: tent fyrstikk langs slangen. Den siste frarådes på det sterkeste.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg hadde et slikt problem på sin. Den brant gassen litt dårlligere enn den skulle samt at det luktet litt. Det var dyse som var feilfabrikert så hullet var ikke helt riktig frest. Da han lånte dysen jeg hadde funket den fint.

Du har selvfølgelig satt i den dysa som er for gass??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fyrer vi med gass og har gassbluss på kjøkkenet. Gassleveransen er ekstern, hvilket vil si at vi ikke har egne tanker i huset.

Fyringen er alltid luktfri, men på kjøkkenet avgir gassblussene alltid en liten duft av forbrent propan. I perioder lukter det mer enn ellers. Jeg aner ikke hvorfor, har bare merket at det er slik. Det kan være forskjeller på gassleveransene.

Sånn sett kan du prøve med et par andre bokser. Kjøp f.eks. en fra Primus og et par andre, så sammenlikner du.

Statoil, som både har levert gassanlegget i huset og den eksterne gassen, sier at det ikke er noen fare for antennelse av gasslekkasjer før fyllingsgraden går over 80 % (!) i rommet.

I alle tilfeller er det uansett greit å være påpasselig både med fyring, ventilering og vedlikehold av utstyr.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en liten lekasje mellom brenner og dyse. Dysen var ikke dratt nok til.

Ellers er det bare å prøve med vann. Åpne ventilen på flasken og la brennerkranen være tett.

Dypp alt ned i rent vann. Kommer det gass ut eller er det tett.

La alt stå og luft tørke etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg hadde et slikt problem på sin. Den brant gassen litt dårlligere enn den skulle samt at det luktet litt. Det var dyse som var feilfabrikert så hullet var ikke helt riktig frest. Da han lånte dysen jeg hadde funket den fint.

Du har selvfølgelig satt i den dysa som er for gass??????

jepp riktig dyse :)

takker for alle svar, det var til stor hjelp. får undersøke litt.

ps: 80% propan i et rom ? jeg trodde blanding var for tykk for at det skulle antenne da... men jeg er ikke sikker, kanskje jeg blander med metan... :D vi kan jo prøve å finne ut av det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fyrer vi med gass og har gassbluss på kjøkkenet. Gassleveransen er ekstern, hvilket vil si at vi ikke har egne tanker i huset.

Fyringen er alltid luktfri, men på kjøkkenet avgir gassblussene alltid en liten duft av forbrent propan. I perioder lukter det mer enn ellers. Jeg aner ikke hvorfor, har bare merket at det er slik. Det kan være forskjeller på gassleveransene.

Sånn sett kan du prøve med et par andre bokser. Kjøp f.eks. en fra Primus og et par andre, så sammenlikner du.

Statoil, som både har levert gassanlegget i huset og den eksterne gassen, sier at det ikke er noen fare for antennelse av gasslekkasjer før fyllingsgraden går over 80 % (!) i rommet.

I alle tilfeller er det uansett greit å være påpasselig både med fyring, ventilering og vedlikehold av utstyr.

Mvh Martin

Desverre har butan et mye større område enn propan m.h.p eksplosjonsfare.

Husker ikke tallene, men uansett er faren minimal utendørs.

dsk

Tilføyelse: datablad:

http://www-static.shell.com/static/no-no/downloads/lpg/norway_35520pm.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skummelt det der, men enkelte gassbokser har en lukt som henger i litt i også etter forbrenning av gassen. Gir en grad av falsk alarm som gjør at vi følger dårligere med senere.

Det er farlig å gi noen helt konkrete svar på evt lekkasjefare, men hvis det ikke likter når boksen er skrudd på, og apparatet avskrudd så kan man vel utelukke boksen. En dårlig slangekobling, eller punktert slange er jo en risiko. (Der fikk Runegutt vann på mølla "mot slangeprimusser")

En evt. lekkasje kan jo finnes med såpevann som pensles på.... eller den spennende metoden: tent fyrstikk langs slangen. Den siste frarådes på det sterkeste.

dsk

Sa ingenting :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.