Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips i sor tidlig mai


cs

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg flyr hjem til Norge tidlig i mai (femte, tror jeg) og har plutselig en maneds tid med fri for jeg begynner i sommerjobb (tidenes luksusproblem...). Siste delen av dette har jeg lyst til a bruke til kiting pa min kjaere sorlandskyst, men for dette haper jeg pa a fa til en fjelltur ett eller annet sted i sor (dvs sor for Bergensbanen, eller noe sant). Dermed haper jeg pa noen tips! Kort oppsummert:

- Jeg er relativt fjellvant, men har null erfaring med verken sorlandsfjell eller turer i snosmeltinga (tipper det fortsatt er sno i mai?)

- Har verken bil eller penger, sa det beste hadde vaert turer som kan nas fra enten tog eller rutebuss

- Vil helst slippe a ligge i telt i vat sno, sa a dilte mellom DNT hytter er absolutt en vinner

- Ser for meg ei ukes tid med slaraffenliv i varsola, men tips kan vaere til bade kortere og lengre turer (helst ikke sa mye lengre)

- Dersom noen vet et omrade hvor jeg ikke trenger ski (evnt et par truger pa sekken, selv om dette ikke hores veldig fristende ut), sa hadde det vaert kjempe! Er klar for sommer na... 8)

Haper noen har noen lure tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

JA du har eit luksusproblem 8)

i mai vil det vera mykje snø sør for bergensbanen, dvs på høgfjellet sørover, til du møter skogen i agderfylkene. Dersom du har muligheten til å låne eit par ski så vil det vera heilt fantastisk å dasse frå hytte til hytte i setesdalsheiene og områda der på denne tida. Dersom du vil ha snøfrie områder må du nok ned i skogen, dvs mot kysten oppover i vestagder eller austover.

Her er ein link som syner kva hytter som er i området:

http://www.turistforeningen.no/location.php?fo_id=6291

Sjekk ut området rundt Skien og Porsgrunn, her er det mange hytter i lavlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Fjell hores bedre ut enn skog, og setesdalen hadde vaert morro (har statt litt pa ski i skisenteret pa Hovden, men aldri gatt tur i omradet). Har ski selv, sa det er ikke noe stress - er bare litt i sommermodus... :D Er det noe fine utforkjoringer i omradet (blir nok fjellski, men likevel)?

Skal se litt pa ruter en dag jeg har tid, er bare a si ifra hvis noen skulle ha noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for at du går høyt nok opp. I mai må du vel være over 1000moh for å få god snø.

Jeg var i fjor på hytta vår den 1. mai. Den ligger på 650moh. Der var det vårflom, frysne myrer og smeltet snø oppå dem. Ikke noe særlig. Har også vært flere turer på Hardangervidda første helgen i mai og der er det alltid mye snø. Det kan være overvann på vannene. Kanskje bedre å gå rundt på den tiden. Forhør deg evt. med lokale om hvordan isen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.