Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi XP vs. Scarpa T2X


GEITA

Anbefalte innlegg

T2X'ene er veldig bra til toppturene jeg går, men opplever de i kombinasjon med Linken-bindinger som vel soft i alpinanlegg (myk flex sko + liten bøyemotstand binding = veeeldig dyp telemarkstilling, med mye melkesyre til dessert!).

Er det stivere flex på XP'en? Jeg ser den er betydelig tyngre enn T2X, samt også har en spenne mer. I tillegg er vel Crispi's toppmodeller kjent for stiv flex, så eg antar svaret på spørsmålet mitt er ja. Eller?...

Har mulighet til å kjøpe Crispi XP veldig rimelig, men jeg finner det unødvendig hvis forskjellen ift Scarpa T2X er minimale. Jeg vil bli takknemlig for ett (forhåpentlig) oppklarende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk prøvd Crispi XP hos len lokal forhandler nå for en time siden, vel og merke ett par som var minst en størrelse for stor for meg.

Fikk uansett bekreftet at den er litt stivere og litt tyngre, men tror jeg heller mot at det blir litt smør på flesk å ha 2 såpass like telemarkstøvler (og ikke vil jeg selge T2X'ene heller)

Rent estetisk synes jeg XP også skal ha kred for at den er flott og småtøff telemarkstøvel 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er ingen telemarkstøvler jeg har vært borti som har noe særlig bøyemotstand i knekken og skryte av,

så jeg tror heller jeg ville byttet bindingen :D

ville og ha byttet bindinger hvis du er ute etter mer bøyemotstand.. denne testen er gammel men fortsatt litt interessant (hadde likt å sett BD01 og NTN med i en slik test) http://telemarktips.com/BindBench.html

edit: var ikke enig i hele setningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XP er ikke spesielt stiv, kan sikkert sammenlignes med T2X. XR derimot, den er stiv..

Jeg kjente forskjell jeg, merkbart. Men også XP må sies å ha myk flex. Og skal vi støtte oss til henrikh og Kristian_IVs påstander, så er det visst ingen telemarkstøvler som er stive... (stikk i strid med påstandene i denne tråden http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=188736 hvor flere brukere påstår Crispi EVO er altfor stiv!)

Hvilken størrelse er du på jakt etter?

28,5. Men jeg har slått det fra meg nå, fortsetter (foreløpig) med kun T2X'ene :)

Bytte bindingene? Joda, straks de er utslitt! (hvilket jeg tror fortsatt blir lenge til, mye hard bruk til nå og de har hittil vært solid. Og ennå tre år igjen på garantien :D. Tviler dog på at jeg klarer vente så veldig lenge før jeg konverterer til NTN :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg måtte modifisere innlegget litt, det er klart det er noe forskjell mellom ulike støvler. Kjører selv på Crispi Evo og kan bekrefte at de er noe stivere en T1, spesielt i starten. De har blitt mykere etter snart to sesonger..

Selger disse støvlene (størrelse 28.5) og to par NTN-bindinger (første og andre generasjon) hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger disse støvlene (størrelse 28.5) og to par NTN-bindinger (første og andre generasjon) hvis du er interessert.

Kan du sende en PM med mer info? Pris hver del og evt samlet? Og hvorfor kvitter du deg med det?

Mvh Geita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GEITA:

Jeg skal kanskje modifisere meg litt og si att ingen 75mm støvler er såpass stive i flexen att det blir det samme som å ha en skikkelig binding.

Att evo´en er for stiv, kan godt hende, men det er en NTN støvel, som ifølge rottefella skal være myk, siden bindingene og

kun bindingene skal stå for bøyemotstanden.

Skal ikke påstå att det ikke er forskjell på fleksen på telemarkstøvler, men poenget er att hvis man er ute etter motstand, så er

linken feil plattform, og man gjør ett lurt valg i og bytte binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att evo´en er for stiv, kan godt hende, men det er en NTN støvel, som ifølge rottefella skal være myk, siden bindingene og kun bindingene skal stå for bøyemotstanden.

Jeg formoder du mener stiv, ikke myk...(?). Har uansett også forstått det slik som deg at NTN-bindingen har stooor spennvidde i bøyemotstanden, med flere ulike fjærvarianter (powertubes) som hver seg kan stilles i flere bøyemotstandsnivåer.

Skal ikke påstå att det ikke er forskjell på fleksen på telemarkstøvler, men poenget er att hvis man er ute etter motstand, så er linken feil plattform, og man gjør ett lurt valg i og bytte binding.

Jeg ser det poenget. Men Linken i kombinasjon med T2X er etter mitt skjønn kjempebra å gå toppturer med, og funker også godt til freeride/off-pist. Skal allikevel ikke legge sjul på at jeg vurderer ett suppleringsutstyr med annet oppsett (hvem gjør vel ikke det?)

Vh Geita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.