Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelican Colorado vs. Hasle 530 PE


Anbefalte innlegg

Vi er 2 voksne som har bestemt oss for å kjøpe kano. Jeg har padlet en del i mine yngre dager, mens fruen har minimal erfaring. Har også 2 gutter på 3,5 og 10 år som veldig gjerne vil være med på tur - om enn ikke begge samtidig.

Vi er bosatt i Hedmark og har masse fine elver og sjøer som egner seg for kanopadlig i rimelig nærhet, så regner med at den kommer til å bli mye brukt.

Etter å ha lest litt har vi kommet fram til to kanoer som er aktuelle i klassen under 10.000,- Det er Pelican Colorado med 472 cm lengde og Hasle 530 PE som da er 530. Begge to har sine fordeler og ulemper etter det jeg har lest, men har ikke funnet noe direkte avskrekkende negativt på noen av dem så langt. Så langt heller vi vel mest mot Coloradoen - dels pga vekt og bæring, og dels fordi jeg tror ikke vi har behov for større enn den. Vi er begge rimelig erfarne friluftsmennesker og har investert i turutstyr som er lett og lite plasskrevende da vi også kjører en del mc. Der er jo volum meget viktig :wink:

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på disse to modellene, både positivt og negativt :lol:

På forhånd takk :)

mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare såvidt prøvd disse ifm mitt eget kanokjøp, men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Colorado'en. Den er vel noe lettere i vekt og gav meg mye mere kano-"følelse". Jeg ville anta at den kanskej blir litt liten for fire, men det er vel avhengig av utstyr og pakking. En lengre kano er uansett mer retningsstabil, og for de fleste av oss derigjennom mer lettpadlet. Nå har jeg også sett en lengre Pelican-kano, tror den heter touring. Finnes sikkert ved litt googling.

Ellers er det jo mer å velge imellom, har ihvertfall sett to ulike typer glassfiberkanoer tilsalgs (tror begge er produsert i Norge???) til en helt grei pris. Tror de heter Beaver og Cherokee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner bæring, håper det ikke er langt!

Har du båret en plast eller glassfiberkano i 10.000,- klassen mer enn noen 10-talls meter forstår du Allyens popularitet bedre.

Du kan kjøpe lette kanoer i kevlar eller andre moderne materialer, men da blir plutselig den "dyre" Allyen rimelig i forhold.

Om du er i tvil bør du først leie/låne litt forskjellige kanoer for å forstå hva som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare såvidt prøvd disse ifm mitt eget kanokjøp, men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Colorado'en. Den er vel noe lettere i vekt og gav meg mye mere kano-"følelse". Jeg ville anta at den kanskej blir litt liten for fire, men det er vel avhengig av utstyr og pakking. En lengre kano er uansett mer retningsstabil, og for de fleste av oss derigjennom mer lettpadlet. Nå har jeg også sett en lengre Pelican-kano, tror den heter touring. Finnes sikkert ved litt googling.

Ellers er det jo mer å velge imellom, har ihvertfall sett to ulike typer glassfiberkanoer tilsalgs (tror begge er produsert i Norge???) til en helt grei pris. Tror de heter Beaver og Cherokee?

Jeg fant en test hvor Coloradoen kom veldig godt ut, så har vel mere el mindre bestemt meg. Da det gjelder strl så stemmer det at den også kommer i en lengre utgave, denne vil bli tatt inn av bla Turut i Stange denne sesongen :lol: Er forsåvidt inneforstått med at en lengre kano er mere retningsstabil enn en kortere med samme bredde - ganske logisk egentlig, hehe - men tror at Coloradoen på 4,70 er stor nok for oss. Alt vi har av turutstyr er av den lette og kompakte typen, så vi sparer inn litt der.

Angående bæring så har jeg båret min gamle - nå avgått ved døden - Pioneer ganske så mye, så vet hva det vil si å bære, hehe!! Men er man to og evt bruker tralle (om terrenget tillater det) går det ganske så greit så lenge man ikke har all bagasjen i kanoen og at man ikke skal bære mange km :)

Lån/leie for å prøve seg fram hadde kanskje vært en god idé, men har sjekket litt i nærområdet her, og for å si det mildt så er utvalget meget begrenset. Det går i 90% Hasle 530 PE og tilsvarende - eller gamle enorme greier - så da er jeg egentlig like langt :)

Takk for feedback så langt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Har du båret Pioneer så bærer du alt, den og Hasle 530 har vel nesten lik vekt.

Har selv Ally og er veldig glad i den,veldig behagelig å kunne forflytte seg alene noen kortere strekninger.

Vurderer å kjøpe et fartøy til, kanskje en rimelig plastkano eller en av disse nye fiske-kajakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Har du båret Pioneer så bærer du alt, den og Hasle 530 har vel nesten lik vekt.

Har selv Ally og er veldig glad i den,veldig behagelig å kunne forflytte seg alene noen kortere strekninger.

Vurderer å kjøpe et fartøy til, kanskje en rimelig plastkano eller en av disse nye fiske-kajakkene.

Takk og pris er Colorado`n 10 kg lettere en Hasle`n, som igjen er lettere enn den gamle eika fra Pioneer :lol: Og vi vil nok uten unntak være 2 voksne og en el to barn, så da er jeg ikke så bekymret for vekta mtp bæring. Med en egenvekt på 30 kg på Colorado`n pluss en evt oppakning på ryggen, så begrenser bæringa på egen hånd seg selv i og med at jeg ikke heter Swharznegger til etternavn :P

Men ja, jeg har seriøst vurdert Ally`n også - pga vekt og sammenleggbar. Men har en kompis som har en slik (brukte den på eksp. alene i Canada - helt perfekt) og han sitter nå med en skeiv Ally etter å ha kjørt med den på biltaket over en lengre strekning :( Han har padlet kano i mange, mange år og kjøpte Ally`n kun pga vekta - å padle med så synes han den er for "myk" om du skjønner :)

Er meget takknemlig for alle tilbakemld jeg får her, da det er greit å få frisket opp litt siden det tross alt er et kvarters tid siden jeg var "sjef på eget fartøy" sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Hasle 530PE-

Kanoen er jeg strålende fornøyd med når det gjelder padle egenskaper og hva den tåler av juling.

Den er god og stabil når jeg har med datteren min på 5 år på kano turer med oppakning for overnatting.

Den er også god å padle alene, men da er man litt avhengig av å fordele vekten litt med baggasjen man har med.

Eneste ankepunktet jeg har på kanoen, er som nevnt her. Den er TUNG. Ser det står på hjemmesiden til Hasle at den veier 38 kg....

Men når det er sagt så går det greit å løfte den alene av og på biltaket og et par hundre meter til vannet, men det er ikke en kano jeg ville brukt til lange turer alene hvor jeg visste det ville blitt litt bæringer....

Pelican Colorado har jeg desverre ingen erfaringer med, lykke til med kjøpet, håper du blir fornøyd og får mange fine turer med familien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.