Gå til innhold
  • Bli medlem

Storeslem rundt Leirhøe, påske på forskudd! lørdag 21. mars 2009


Carl F

Anbefalte innlegg

Hadde på lørdag en knalltur i Jotunheimen med Bjørn-Even, Sondre og Atomsilda. Med Spiterstulen som utgangspunkt var planen å ta en del topper rundt Leirhøe. Sol fra blå himmel og til tider meget behaglige temperaturer gjorde dagen helt perfekt. Vinden kunne med fordel vært litt svakere. At Birken røk pga. skade ble fort glemt.

I alt ble det 9 2k-topper og 1 rett under. Tilsammen 2900 høydemeter og 30 km ble tatt på 10 t og 15 min.

Rapport og flere bilder ligger på: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/03/storeslem-rundt-leirhe-paske-pa_21.html

post-3891-133474612295_thumb.jpg

post-3891-133474612304_thumb.jpg

post-3891-133474612307_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til å ha vært en nydelig tur, og artig å lese rapporten på blogspot'en deres. Kan for øvrig bekrefte både vær og vind. Gikk opp fra Hindseter og over Stornubbene selv på lørdag formiddag. Strålende sol, men det kom et par kast på toppen av Stornubben som nesten blåste meg overende :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker unggutta for en fantastisk tur. En skikkelig fin gjeng å bli kjent med...takket være FJELLFORUM !!! Flott at selv "fossiler" som meg kan dra på tur med denne gjengen! :wink: Vi fikk en virkelig forsmak på våren da vi begynte på stigningen i Veoskardet. Håper på mange slike varme dager i Jotunheimen framover. Ut på tur folkens!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur gutter og "fossiler" :)

Slike bilder får meg nok til å børste støv av støvlene igjen.

Denne Memururekka syns jeg faktisk fortjener mer "kred" blant tinderekker i Heimen, for den er jammen morsom, og spes på denne tiden av året!

B-E, tror du er den eneste tinderanglern som ærlig og åpenlyst innrømmer forfengelighet. Det er jo tross alt det det dreier seg om; nemlig å bli brun. 2K samlinga er kun en vikarierende unnskyldning for nettopp å få farve.....

"Fossilen" er nok like forfengelig han, men i Baris slipper vi nok å se ham, og kanskje like greit det.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarmol: Du hadde nok en fin tur, men det var faktisk mere skyer i øst så det ut til. Vinden var sur tidlig på dagen, ja.

Så enig, så enig! :)

Det var noen flere skyer, Sondre, men heldigvis var de enda lenger nordøst enn meg også :D

Har en liten rapport på siden min med et par bilder (http://www.topptursiden.no/Stornubben.htm), og det var helt strålende bortsett fra at vinden var småkald til tider. Vet ikke hvordan vinden var utover ettermiddagen, men jeg var på toppene fra ca. halv ti til halv elleve og da tok det godt i kastene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hjemmeside Jarmol. Var spesiell interessert i Stølsmaradalstind, som jeg har gått forbi flerr ganger på Stølsmaradalsbreen.

La merke til en bratt snørenne fra breen opp mellom de to toppene. Det ble aldri tid til denne avstikker, da turen Ringskard - Vetti er lang nok enda :wink:

Stølsmaradalstind er et bortgjemt fjell med lang anmarsj fra alle kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hjemmeside Jarmol. Var spesiell interessert i Stølsmaradalstind, som jeg har gått forbi flerr ganger på Stølsmaradalsbreen.

La merke til en bratt snørenne fra breen opp mellom de to toppene. Det ble aldri tid til denne avstikker, da turen Ringskard - Vetti er lang nok enda :wink:

Stølsmaradalstind er et bortgjemt fjell med lang anmarsj fra alle kanter.

Stølsmaradalstind har lang anmarsj fra alle kanter ja. Sjøl har jeg bare en gang orka å ta den i ett fra Hjelle og over Gravdalsryggen. Turen er så lang at man rekker å få enorme forventninger om hvordan det vil bli å stå på toppen. Og utsikten til "godtoppen min" er en av de beste synes jeg. Den er flottere enn Store Ringstind spør du meg!

Ellers en frisk tur dere gutta var på, tviler på at jeg hadde turt å gå videre fra Store Memurutind vesttoppen i sterk vind og med snødekke.

Savner Jotunheimen nå, men en forhåpentligvis flott tur i et annet 2K-område nærmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om revenge på disse toppene senere i år, da vi snudde pga bikkja sist.

Hvis du drar opp der snart, Sondre, så må du se om du finner skaftet på en Ortovox spade, som jeg klarte å miste av sekken på veien. Det er en noe sølvtape (duct tape) i ene enden som bevis for at skaftet er mitt :wink:

Det gjelder for øvrig alle andre som har tenkt seg i området Hindseter/Stornubben også. Takk og takk for hjelpen.

Bjarne, takk skal du ha. Og Stølsmaradalstind er en kanontopp som du (med veldig stor sjanse) får ha for deg selv hvis du tar turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne, takk skal du ha. Og Stølsmaradalstind er en kanontopp som du (med veldig stor sjanse) får ha for deg selv hvis du tar turen.

Ja, har luret på den i flerr år. Det er 4 veier:

Fra:

Berdalsbandet (problem uten bil) og lang da en må rundt Austanbotntind

Avdalen opp Gravdalen (veldig lang)

Fra Stölsmaradalen opp Stölsmaradalsryggen (veldig lang)

Gjennom Ringsskaret over Stölsmaradalsbreen (vil ikke gå den aleine)

Skjønner det er mest relevant fra Stölsmaradalen?

Så det er spørs om når jeg får komme på Stølsmaradalstind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmaks tur dette, i et vær som en slik tur fortjener! 8) Glimrende utnyttelse av en lørdag i mars må jeg si! Dere fikk med dere et par av kjempene i ”heimen” i en og samme runde nå. Ikke altfor mye snø i høyden nei, men det blir fort avblåst på ryggene som regel.

God dagsmarsj ja, men jeg ser dere skriver 2900 høydemeter. Det er fra GPS? Syntes dette virket litt mye utifra høydeforskjellen mellom disse toppene, og siden jeg liker statistikk og tall, gikk jeg over ruta deres på kartet og la sammen alle små og store motbakker, og har samtidig rundet oppover hele veien. Resultat: Litt under 2200 hm. :? Blir litt pirk i tall dette her, men 700 høydemeter i forskjell ... ? Jeg blir stadig litt fascinert av hvordan GPS’n legger sammen høydemetrene. :)

Uansett gutter, takker for nok en skildring fra en kanontur med herlige bilder! :P Tipper det kommer mer fra den kanten utover året.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Nils! :lol:

Angående høydemetrene var det nok en del feilmarginer. Både jeg, Atomsilda og Carl Fredrik regnet høydemetrene med pulsklokka og CF hadde 2200 hm, Atomsilda 2650 hm og jeg 2930 hm. Riktig nok hadde jeg noen flere hm i og med at jeg var bort på midtre Memurutind og måtte ganske langt ned i ura. Så det har nok vært noe trykkforskjeller som har gitt en del misvising på denne turen. Har regnet turen litt selv nå, og jeg fikk omkring 2300 hm som stemmer ganske mye med dine beregninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Nils! :lol:

Skal love deg at deg kommer dusinvis av rapporter utover! Gled deg :)

Når det gjelder antall høydemeter: jeg fikk som nevnt 2200 på min klokke. Har en Polar AXN 300. Gikk sammen med de andre hele tiden, med unntak av kandidattoppen som jeg var bortom. Denne slukte ikke akkurat mange høydemeter, men dog. Tror turen ligger på mellom 2200 og 2300 høydemeter. Men uansett, en knallfin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Fredrik; litt off topic her, men noen mulighet for å få vite hvilken bukse du brukte på turen? Så på bildene på tinderanglerne.blogspot.com,- og den buksa så utrolig god ut!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Fredrik; litt off topic her, men noen mulighet for å få vite hvilken bukse du brukte på turen? Så på bildene på tinderanglerne.blogspot.com,- og den buksa så utrolig god ut!?

Hei! Hyggelig at du liker buksa mi. Det er en Craft Elite Xc WS Pant. Softshellmateriale i hele buksa. Den er utrolig deilig og sitter godt. Kjøpte den som trenings- og overtrekksbukse før skirenn osv., men siden det er Windstopper i hele buksa passer den perfekt på fjellet. Gikk bare med Craft ProWarm under buksen. Frøs ikke en gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Carl F; Har nå gått til innkjøp av samme bukse, -den er jo faktisk bare helt genial!? Utrolig behagelig og lett, -og tar minimalt med plass om man skulle balle den sammen i sekken :-(

www.svipptur.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.