Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire ukers padletur - tips?


Anbefalte innlegg

En herlig luksus: Jeg har mulighet til å ta hele fire ukers padletur. Har sett utrolig mange gode tips her i forumet, og ser at de samlede kunnskapene blant brukerne her inne er unik.

Jeg planlegger en fire ukers ekspedisjon i villmarka alene, og vil svært gjerne ha tips til områder eller turer! Turen skal foregå i juni.

Mine kriterier:

Turen skal være i Sør-Norge.

Jeg skal bruker kanoen mer eller mindre hele turen.

Bæringer bør ikke være særlig over to kilometer (er i normalt god form, og litt fleksibel her).

Det må være bra ørretfiske.

Jeg vil helst være i skogsterreng, under tregrensa.

Dette skal være en kosetur, og jeg har ikke ambisjoner om å legge flest mulig mil bak meg. Padler mye på helgeturer, og er vant til å ta meg fram med kanoen. Bruker Ally-kano.

Har sett at Femundsmarka er stor og variert, men ser også at det er innmari mye folk der (takk skal du ha, Monsen:-)). Er det andre, mindre kjente områder som kan tilby noe tilsvarende?

Ser fram til svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett at Femundsmarka er stor og variert, men ser også at det er innmari mye folk der (takk skal du ha, Monsen:-)). Er det andre, mindre kjente områder som kan tilby noe tilsvarende?

Det er ingen tilsvarende områder i Sør-Norge som møter de kriteriene du setter opp. Monsen effekten er sterkt overdrevet. Røa-vassdraget er riktignok ganske folksomt. I resten av området møter du ikke spesielt mye folk.

For lengre turer er det bare Hardangervidda og Dalslandsområdet i Sverige som er aktuelt. Hardangervidda er over tregrensa, vindutsatt og egner seg dårlig når en padler alene. I Dalsland bor du på "campingplasser", og du møter 20-30 kanoer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det blir nok Femundsmarka, ja. Godt å høre at det ikke er så mye folk innover. Tenker å starte ved Grövelsjön, bære over til Hävlingen, og padle videre. Ser utrolig bra ut på google earth, og mye fine bilder derfra i blogger. Ser ut til å være himmelen etter den første bæringa er overstått.

Blir ikke helt Sør-Norge, men mer Øst-Sverige:-) Blir spennende å se hvilken ørret som er best - norsk eller svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å starte ved Grövelsjön, bære over til Hävlingen, og padle videre. Ser utrolig bra ut på google earth, og mye fine bilder derfra i blogger. Ser ut til å være himmelen etter den første bæringa er overstått.

.

Har ikke forsøkt meg fra Grövelsjöen. Det er visst en drøy bæring, men det går fint når en har tid. Husk godt skotøy - terrenget er steinete med mye hull. Hävlingen er nydelig, men du har bare lov til å ligge på spesielt avmerkete plasser. Det er riktignok en fiskecamp der en del fiskere er kjørt inn med helikopter. Møtte ingen andre padlere når jeg og en kamerat padlet fra Røas utgang opp lille Vonsjøen, til Vonsjøen og Havlingen. Tilbake dro vi over Bredåsjøen. Først på Rogen møtte vi padlere igjen. Men vi møtte en ulv ved Bredåsjøen. Du kan kjøpe noe proviant ved Havlingstugorna. Rogenstugan, Skjedbrostugan og Røvolden har greit utvalg av proviant. Fiske vet jeg intet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.