Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntette pakkposer:)


Siig

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på utikk etter noken vanntette pakkposer som eg skal bruka i fjellet i 4-5 veker i strekk :P Dei må vera vanntette og ha teipa sømmer. Ikkje så altfor tunge heller, så lette som mulig, men ikkje at det går utøve vanntettheten. og soliditeten. Dei største vert 20 l. Dei må ha MINST 1 D ring, helst to :) Har sett på bergans sine pakkposer, men veit ikkje om ein einaste butikk som har dei på nett :) Pris har ingen betydning.

Alle tips er motatt med humør:)

Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva bruker du D ringene til?

Uten å svare for OP, så husket jeg når jeg startet å lete etter vanntette pakkeposer, var det _veldig_ viktig å ha med 2 D-ringer. For "det hadde Lars Monsen sagt". Etter å ha faktisk kjøpt og brukt slike poser, gikk det opp for meg at Monsen bruker sekker med 2 D-ringer for å henge posene opp i trær. For å holde maten borte fra bjørn. Det hadde jeg ikke så mye bruk for gitt, så nå har jeg poser med 0 eller 1 D-ring(er) og må innrømme at jeg ser etter helt andre ting.

Jeg ser f.eks. etter lette pakkeposer, som Sea To Summit sin ultralette versjon. De koster ikke mye mer enn vanlig, mener jeg, og er både slitesterke og like vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller stort sett Exped pakkposer fra England, fungerer fint til den bruken du beskriver, og relativt billig. Mine mangler imidlertid D-ringer, men det har aldri vært et problem for meg.

Har du link til der du bestiller disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller du varer for 190kr + 50kr i porto slipper du unna moms og toll og ender opp på 240kr.

Bestiller du varer for 210kr + 50kr i porto må du betale tollgebyr på 103kr pluss moms på varer og porto, og ender på 428kr.

Som du ser utgjør disse 20 kronene et helt hav av forskjell på totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det ikke var noe toll på "sporttsutstyr". Jeg har hvertfall aldri betalt toll når jeg har bestil/kjøpt fra utlandet. Inkl. et par sekker fra Gregory, som helt klart veier over 200 gram :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billige pakkeposer fra Inuk (Prima villmarksliv). på nettsiden http://www.prima-villmark.no/ ligger det 3-pack med 5-10 og 15 liter for 199,- I butikken selger de dem for 99,- (eller de gjode i alle fall det sist gang jeg var innom). Disse har 2 D-ringer, og er helt vanntette.

Edit: Jeg har også et par fra Sea to Summit. Disse er litt lettere og har litt tynnere stoff, men er akkurat like vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billige pakkeposer fra Inuk (Prima villmarksliv). på nettsiden http://www.prima-villmark.no/ ligger det 3-pack med 5-10 og 15 liter for 199,- I butikken selger de dem for 99,- (eller de gjode i alle fall det sist gang jeg var innom). Disse har 2 D-ringer, og er helt vanntette.

Edit: Jeg har også et par fra Sea to Summit. Disse er litt lettere og har litt tynnere stoff, men er akkurat like vanntette.

Jeg prøvde de fra Prima for noen år siden. De varte vel omtrent i to uker før det var hull på alle tre... Mulig de har blitt bedre.

Ellers har jeg noen jeg kjøpte på sportsnett.no (som jeg ikke helt husker navnet på, og de ligger ikke akurat fremme) og noen fra Exped jeg liker godt.

Jeg har også hengt opp posene flere ganger, men velger å lukke dem rundt det jeg vil henge dem opp i istedet for å bruke den stort settt altfor lille d-ringen.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pakkposer fra Ortlieb, Sea to Summit, Exped, Inuk (Prima Villmarksliv), Tatonka og Piteraq. Tynne, lette pakkposer (Tatonka og Sea to Summit) ryker først, så billige (Inuk), så mellomtykke (Exped), så tykke Ortlieb. Pakkposer er forbruksvare. Pent bruk forlenger levetiden. Ønsker du å bruke posen f.eks. til pute bør en satse på kraftig materiale.

Den dyreste typen jeg har er Piteraq. Har ikke fått hull på noen av dem enda (4 år siden jeg kjøpte den første). Den er noe lettere enn f.eks. Ortlieb. Er litt skeptisk til ventilene på dem, men mine har holdt. Liker den flate formen på dem. Gjør det lettere å pakke i sekken (framfor runde). Finner dem bl.a. her:

http://www.oslosportslager.no/produktkategori/pakkposer-4-2562.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en rekke av de posene som er nevnt. For soveposen er det null kompromiss: Full vanntetthet, solid stoff, god kompresjon. Ellers er det disse ultralette silikonnylonposene i forskjellige utgaver.

Er det bare jeg som blir sprø av å ikke få lufta ut av rulletopposene?

For min del kommer jeg ikkke til å kjøpe flere poser med rulletopp uten ventil. Er det noen som har erfaring med sånne? Linker?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, så lenge produktet koster under 200 så blir det ingen ekstra utgifter ?

Men blir det ikke mye fraktutgifter på dette da ? Spesielt når en bestiller for så lite.

Fraktutgifter opplyses det om ved bestilling og/eller ved å lete litt i den informasjonen som tilbys. Slike firmaer har gjerne helt andre avtaler og kostnadsnivå for å sende ting enn du har på ditt lokale postkontor, så frakten trenger ikke koste all verden (men den KAN gjøre det). Men dette vet du før bestillingen er endelig - du ser sluttsummen FØR du betaler.

Det skal godt gjøres at en separat bestilling (ekstra frakt) blir dyrere enn fortollingsgebyr og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som blir sprø av å ikke få lufta ut av rulletopposene?

For min del kommer jeg ikkke til å kjøpe flere poser med rulletopp uten ventil. Er det noen som har erfaring med sånne? Linker?

Stein

Jeg har funnet ut at det er mye bedre å lukke dem etter at jeg har satt dem ned i sekken. Da klemmer alt det andre i sekken lufta ut, og jeg kan rulle sammen åpningen. Ventil er vel bare enda en ting som fordyrer og kan gå i stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.