Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer på truger


I&E

Anbefalte innlegg

Er det neon som bruker truger på 2000 meters toppturer?

Noen som har forslag på toppturer i Jotunheimen eller Rondane som kan egne seg å gå med truger nå utover våren? (Tenker på dagstur fra bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Går litt på truger med brett på ryggen selv.

Var senest i helgen på 1300 meter i Hardanger (Grimsnuten). Har Tubbs Mountaineer 25 med hælløftere (et must uansett). Disse går fint på både hardt underlag og et tynt lag med slush/løssnø. Har ikke fått testet de i skikkelig pudder, men de blir vel fort i minste laget til å bære skikkelig. Her hadde vel 30 tommere vært mer ideelt, men disse blir tyngre å gå med ellers. Vurderingssak.

2000 m vs lavere høyder blir jo bare et spørsmål om hvor lang turen opp (og ned) blir.

Truger er uansett tungt å gå med i forhold til ski (spesielt lett rando eller telemark), så jeg er den som er mest pest på toppen, men er i hvert fall blant de som har det desidert morsomts nedover igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig - det går greit med truger på 2000-meter toppene.

Jeg har gått toppture på truger i 5 år (med snowboard), mest i Hemsedal men også i Jotunheimen og på Sunnmøre. Greie dags-toppture fra bil er f.eks. Nordre Dyrhaugstind, Store Ringstind og Glittertind (lang).

Det krever litt mer kondis med truger enn med ski, men du kan gå i brattere terreng og er det litt iset får du bedre feste hvis trugene dine har skarejern (som f.eks. MSR). Jeg har MSR trugene (med floatation-tails) og sliter bare når det er dyp puddersnø (ofte i skog). Da er de store trugene fra Tubbs best.

Eneste forskjel mellem ski og truger er i terreng hvor det går slakt nedover på dele av turen - da sklir de på ski ned uten at de må ta av fellerne mens vi på truger må gå. På nedkjøringen er det selvsagt lettere med ski på lange traverser ... Men at bytte mellem truger og snowboard går dobbelt så fort som med ski da du ikke må ha av feller etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dårlige erfaringer stammer fra noen turer på småbreer på Vestlandet, der turen opp gikk i bratt lende, for meg i bratteste laget for skigåing. Delvis kronglete med småskog og dels på snaue, bratte områder. Det jeg kan erindre var at det var et lite skarelag, og at mini-stegjernene under ikke var gode nok til å gi feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Dyrhaugsryggen og Ringstind (litt lang anmars inn Ringsdalen da :) ) som allerede er anbefalt her er jo Galdhøpiggen fin - alternativt Svelnosi - hvor den fineste delen av nedkjøringen begynner. Store Memurutinden er også et alternativ - ikke like fin nedkjøring som fra Svelnosi. Med utgangspunkt i Valdresflya finner du Høgdebrotet ++. Loftet kan også anbefales - kjedlig topp - men deilig nedkjøring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur i Innerdalen og Dronningkrona. Har gått en del i fjellet i påska og det var ikke ideelle forhold for fjellskitelemark ned fjellsidene, så jeg tenkte å ta med "pudderplank" som funker utmerket i all slags føre i alpinanlegg. Derfor tenkte jeg å ta med slalomstøvler og alpinski i sekken og sette avgårde med innlånte truger fra Tubbs type Wilderness. Disse har dessverre ikke hærløfter, men tenkte å spikke meg hjemmelagede hælløftere. Er det et gjennomførbart prosjekt å gå Dronningkrona i Sunndalen og Skåle i Nordgjord med Truger?

Noen som har fersk førerapport fra Dronningkrona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur i Innerdalen og Dronningkrona. Har gått en del i fjellet i påska og det var ikke ideelle forhold for fjellskitelemark ned fjellsidene, så jeg tenkte å ta med "pudderplank" som funker utmerket i all slags føre i alpinanlegg. Derfor tenkte jeg å ta med slalomstøvler og alpinski i sekken og sette avgårde med innlånte truger fra Tubbs type Wilderness. Disse har dessverre ikke hærløfter, men tenkte å spikke meg hjemmelagede hælløftere. Er det et gjennomførbart prosjekt å gå Dronningkrona i Sunndalen og Skåle i Nordgjord med Truger?

Noen som har fersk førerapport fra Dronningkrona?

Du kommer deg såklart opp Dronningkrona med truger, det er nok ikke noe problem. Kan ikke se for meg at det blir noen behagelig tur ettersom det er en hel del traversering/skrågange opp der. Sist jeg var der fikk jeg gnagsår på høyre side over anklene (går rando). Etter min mening er heller ikke dette noen utpreget "kjøretopp" om man returnerer der man kom fra. Så jeg ville satset på fjellski eller smalere randoski. Skåle vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.