Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta 13. - 15. mars


Aalstad

Anbefalte innlegg

Denne helgen tok jeg og min kompis Bjørn turen til Snøhetta. Jeg ville trene opp pulkformen, og pakket derfor generøst i pulken som skulle få bli med alle de 1400 høydemeterne fra Kongsvold til dovres høyeste fjell - og min aller aller første 2K topp!

Vi ankom Kongsvold fredag kveld etter mørkets frembrudd. Vi trasket ca en kilometer avgårde for å komme oss unna E-6'en, og slo opp teltet.

Lørdag morgen stod vi opp til et fantastisk vær! Ikke en eneste sky eller et eneste vindpust:) Vi labbet i vei mot Reinheim hytta, men forlot løypa etter noen kilometer for å ta en slakere bakke opp til foten av Snøhetta. Vi fikk dessuten øye på en kjempestor villreinflokk som etterlot seg en motorvei av spor i snøen. Det var viktig å drikke mye, fordi sola tok godt selv om ytterste plagg var tynn ull over og netting på beina! Etter en flott marsj til foten av Snøhetta skulle vi begynne med oppstigningen, men pga tomme camelbaker måtte vi fyre litt primus og smelte snø før den tyngste etappen begynte. Snøen var hard og fin: Ski av og stegjern på. Det er ca 700 høydemeter fra foten til toppen, så lårmusklene skulle få bryne på pulken oppover bakken:)
Vi ankom toppen i mørket. Himmelen var stjerneklar, men utsikten fikk vente til i morgen tidlig. Telt opp og goood stemning da Bjørn haler frem to coronas fra sekken! Dagens etappe kjentes i kroppen, så det gikk fort å sovne i posen:)

Søndag morgen avslører utsikten. Den er flott med utsikt over hele dovre! Jeg ser også en flott fjellkjede i retning sør, uten at jeg helt vet hvilke fjell dette er - noen som vet?
Nedturen gikk fort! Jeg akte på pulken, og hadde et par heftige tryn ned fjellsiden! Fikk en liten støkk da jeg fikk en mild forstuing i ankelen. Jeg hadde ingen ambisjoner om å gjennomføre tilbaketuren bakpå en skuter fra Røde Kors. Men heldigvis var den ikke værre enn at jeg fint kunne gå på ski. Vi gikk forbi Snøheim hytta og østover mot Kongsvold. Den siste nedoverbakken på 150 høydemeter tok usannsynlig lang tid.
Skutersporene ned til Kongsvold lot seg ikke følge trygt med pulk i snordrag. Her måtte jeg i så fall sitte på pulken og bremse med føttene. Det tillot ikke min halvskadde ankel. Løsningen ble altså å kave rundt ved siden av skutersporet i en god meter med puddersnø. Svetten stod ut av panna, men vi kom oss til bilen til slutt!

Mvh Andreas

post-3614-133474611906_thumb.jpg

post-3614-13347461191_thumb.jpg

post-3614-133474611915_thumb.jpg

post-3614-133474611919_thumb.jpg

post-3614-133474611923_thumb.jpg

post-3614-133474611927_thumb.jpg

post-3614-133474611931_thumb.jpg

post-3614-133474611935_thumb.jpg

post-3614-133474611939_thumb.jpg

post-3614-133474611943_thumb.jpg

post-3614-133474611948_thumb.jpg

post-3614-133474611952_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellene du så i sør er vel Rondane og Alvdal Østfjell, tror du skimter bl.a. Sølnkletten på ett av bildene. Litt lenger mot vest så du vel Jotunheimen også. Og mot nord mener jeg du faktisk skal kunne skimte Nidarosdomen i klarvær(?).

Utsikten fra Snøhetta er ganske formidabel i finvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellene du så i sør er vel Rondane og Alvdal Østfjell, tror du skimter bl.a. Sølnkletten på ett av bildene. Litt lenger mot vest så du vel Jotunheimen også. Og mot nord mener jeg du faktisk skal kunne skimte Nidarosdomen i klarvær(?).

Utsikten fra Snøhetta er ganske formidabel i finvær!

Jeg er temmelig sikker på at du er ganske langt fra å kunne skimte noe av Trondheim sentrum fra Snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er temmelig sikker på at du er ganske langt fra å kunne skimte noe av Trondheim sentrum fra Snøhetta.

Ja det høres utrolig ut men det har nå vært sagt så. Det var riktignok spiret man skulle kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.