Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjuvfiske i fjellheimen


fiskarguten

Anbefalte innlegg

Annonse
Kan noen vise til hvor det står at man får beslaglegge vadeutstyr, båt og ATV? Jeg kan ikke tenke meg at dte er riktig. Garn og fiskestenger derimot...

Jeg vet ikke hvordan det er med fiske, men for tyvjakt kan alt som brukes til dette beslaglegges. For eksempel også bilen som brukes til å frakte vekk slaktet. Men det er ingen praksis for å gjøre dette, så jeg tror nok at det ovenstående er overdrevet. Jeg kjenner personlig til ( det var ikke meg ) to tilfeller der en venn av meg ble fersket for tyvjakt. Den ene gangen på hjort, og den andre gangen på rådyr. Første gang var han ung og dum. Og da ble rifla han brukte beslaglagt. Andre gangen var han ikke så ung, men bare fortsatt dum. Da ble alt han hadde av våpen beslaglagt. Men altså ingenting annet. Selv om bil ble brukt i begge tilfellene til transport. Og skulle man følge denne tankerekken til endes, så hva er "alt" som brukes til den ulovlige jakten(fisket)? Klærne? Fryseren man legger kjøttet(fisken) i? Huset som fryseren står i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om å beslaglegge utstyr av større art, som nevnt tidligere i denne tråden, så er det normalt at oppsynet tar kontakt med politiet, og at vakthavende jurist vurderer den konkrete saken der og da i forhold til reglene i straffeprosessloven. Jus er komplisert, og det er ikke alltid bare å lese den enkelte lovparagraf i straffeloven, som det her er vist til. Man må også vurdere uaktsomhethet, overlegg, forsøk osv. Reglene for å iverksette straffeprosessuelle tiltak er ganske strenge, og det er ikke bare å forsyne seg. Slike tiltak skal også gjenspeile de rettigheter til den som tiltaket blir rettet mot. Dersom det iverksettes slike tiltak mot person, så har straks denne personen prosessuelle rettigheter som man plikter å gjøre kjent. Straffeloven og straffeprosessloven gjelder over alt i hele Norges land, og er lik for alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det for noen år siden ble avsagt en dom i Høyesterett som ga rett til såkaldt "ferdafiske". Dvs at man på en vandring kan fiske til mat der og da, men ikke utover det. Har prøvd å søke etter det på nettet, men finner ikke noe. Det kan skyldes at jeg husker helt feil (som jo har skjedd før), eller at det ikke har blitt skrevet mye om dette fordi grunneiere ikke liker dommen :)

Ellers er jeg av den typen som kjøper fiskekort når det lar seg gjøre på en praktisk måte. I 2007 la jeg ut på Jotunheimstien, og det ble et fiskekortmareritt. Mest fordi jeg ikke visste når jeg kom til de forskjellige områdene/vannene, og dermed ikke kunne kjøpe dagskort på inatur.no, men måtte opp i ukeskort. På en sånn vandring kan det bli en veldig dyr affære. Mener at jeg kom opp i over 2000,- om jeg skulle hatt kort for hele strekningen :( Dessuten er det ikke lett å finne ut av hvem i alle dager som selger kort heller. Må vel innrømme at jeg fisket uten kort hist og her, men sånn måtte det bare bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vise til hvor det står at man får beslaglegge vadeutstyr, båt og ATV? Jeg kan ikke tenke meg at dte er riktig. Garn og fiskestenger derimot...

Det er en skjønnsak, men om man har begrenset politimyndighet så har man faktisk samme myndighet som politiet til å inndra saker brukt i ulovlig fiske eller jakt. Det skal leveres politiet, og rapporteres direkte, så avgjør politiet om/når man kan få ting tilbake.

Har man brukt en ATV lovlig så skal det vel mye til å kunne inndra den, men hvis man tjuvfisker så tviler jeg vel på om man har skaffet seg tillatelse til ATV-en heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å kjøpe kort om man skal fiske seriøst i et område, men ikke fult så greit når man bare vil "prøve noen kast" i forbifarten.

Det beste er vel om alle bruker litt sunn fornuft og lempelighet.

Inne i mitt eget hode vurderer jeg også grunneirlagets innsats, fiskeregler, (u)likhetsprinnsipper etc.

Jammen bra vi ikke har så mange Polardegoer her på Østlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Mareng

Har tenkt med en liten rundtur på 3 dager i området omkring bergsdalen. Hadde kanskje ønsket å ta ett kast her og der når jeg går forbi noen vann og skal ha pause, men ikke mer enn det. Jeg går da gjennom 4 forskjellige områder, fram og tilbake og siden jeg ikke vet helt hvor jeg skal eller ender opp må jeg da kjøpe 4 fiskekort hver dag. Og i de fleste vannene er snittstørrelsen omkring 100 gram! Jeg forventer ikke å få noen fisk egentlig, det blir bare litt kveldskos og pausekos...

Så jeg må kjøpe fiskekort for vaksdal, kvitingen, voss/bergsdalen og kvam (eller går det under kvamskogen - som altså er gratis?).

Hvordan løser man det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.