Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur og friår


Mr.Origo

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg er en ung mann i min beste alder. Til våren er jeg russ etter 12 års skolegang. Motivasjonen til å begynne på nytt er av den grunn rimelig liten. Derfor vil jeg ha fri eller gjøre noe alternativt i ett eller flere år. Per dags dato er alternativene mine friår eller millitæret. Millitæret-alternativet er utenfor min bestemmelsesevne, derfor har jeg lyst på alternativer som jeg kan planlegge hvis Forsvaret ikke vil ha meg.

Grunnen til at jeg poster dette innlegget er om folk har forslag til turmuligheter eller opplevelsesmuligheter som jeg kan foreta meg neste år.Antar at dette forumet er den beste siden til å få ideer fra. Har tenkt på alt fra seiltur, gå norge på langs eller backpackerreise i Europa. Ønsker også flere alternativer som er mulige å gjennomføre og som har blitt gjennomført før.

Har i dette gode selskap helt sikkert liten erfaring med turgåing. Har gått Lysefjorden rundt 1,5 gang samt mange dagsturer. Men jeg håper dette vil endre seg i sommer, da jeg vil bruke mye av min ferie til å vandre i Guds frie natur.

Håper på gode og positive svar :D

Mr.Origo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg; avslutter vgs nå, og skal ha et friår hvor jeg gjør noe helt annet enn å studere. Godt mulig forsvaret kaller meg inn, som ikke er noen dårlig løsning, men turer og reising er det jeg aller helst vil.

Liker ideen din om å gå Norge på langs, fantastisk prosjekt! Tenker selv på loffing i Skandinavia, spesielt skogsområdene i nord-Finland lokker meg.

Folkehøgskole er jo også et alternativ, Øytun har bl.a. halvårskurs med langt opphold i Alaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gjøre noe ligende i det små og ha 3 måneders sommerferie i år. Da har vi valgt å gjøre mange korte ting som vi normalt ikke tar oss tid til: 2 uker her, 3 uker der og et par dager hit og en uke dit. Så det er et alternativ istedenfor en veldig lang ekspedisjon.

Jeg vet ikke om du har interesse for det, men du kan f. eks. prøve å besøke alle DNT-hytter i Norge. Da kommer du sikker på mange vakre steder i hele landet. Å bo i alle dem blir vel i overkant dyrt, vil jeg tro, men du kan bo i telt. I ditt tilfelle hadde jeg nok valgt en eller annen variant av Norge på langs/Norge rundt/Grensesømmen/samle alle topper osv.

Du kan også gå en av de lange GR-løypene i Europa. De fleste sånne turer tar uker eller måneder, så du bør nok finne på flere ting å gjøre når du skal fylle et helt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det samme for meg om ett år. Jeg kommer til å droppe militæret og ta et år på folkehøyskole, nordfjord. Ellers høres det spennende ut å besøke de nordlige skogene...

En ting er uansett sikkert, skal ha et par friår med natur, fjell osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!

Takker for alle gode forslag. Har tenkt på folkehøyskole, men føler det koster en del. Og jeg er av den oppfatning at jeg hvis jeg først skal bruke 50-60000 kr, så vil jeg gjøre det helt på mine egne premisser. Men er det noen som har gode erfaringer med et år på de nevnte folkehøyskolene så er det bare til å dele dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskule gjer at du kan gjør mer/mindre enn det du vil gjøre ellers på et friår, som friluftselsker. Forskjellen er at du gjør det i lag med folk fra hele landet. Med andre ord; du vil sitte igjen med masse minner og mange nye venner.

Er selv i samme possisjon om et år, men planene mine er mer å ta et friår med trening og en del friluft, jobb og en del chill. Etter det blir det forhåpentligvis Jegerkompaniet. For så å ta det som det kommer, blir nok folkehøgskule. For så å begynne å vurdere hvilke studier.

3 år fri er kanskje litt i det lengste laget, men det får gå. Men det jeg lurer på er studiepoeng i forhold til friår? Har hørt at de blir slettet eller degradert når du er borte fra skole/militeret/folkehøgskole et år...?

Ellers så virker GR rutene i europa ganske så intresante. Norge på tvers virker ganske så kult også. Ellers så hadde sykling i skottland vært noe å vurdere. Det er vell bare lommeboka som stopper deg når det gjelder en ungkars friår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer flere år jeg også... Norge på langs, andre lange ekspidisjoner osv. men vil liksom ikke det alene;)

Når det gjelder studiepoeng... Tar jeg ikke helt feil vil du få flere jo lengre du venter med å søke studie. (etter du er 19 elr 20 elr noe sånt). Tingen er da, at du etter dette søker på ordinær kvote (ikke primær), og da er gjerne snittene en del høyere! Altså man settes opp mot folk som har tatt opp fag, folk som har ventet en del flere år og på den måten mottatt alderspoeng.

Mr.Origo --> Helt enig i den. Til en slik pris kan man finne på mye rart selv. Folkehøyskole vil jeg si handler mer om å oppleve friluft med andre. Få nye venner som liker det samme som deg, oppleve ting i fellesskap osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge på tvers må jo bli en fin tur å bruke et år på:

Østligste punkt er på Kibergneset i Vardø (70°17′20.96″ N 31°03′51.55″ Ø

Vestligste punkt er på Vardetangen i Austrheim (04°56′43″ Ø).

Lang og mye spennende natur på veien. Evt besøke alle ytterpunktene til fastlandsnorge:

Nordligste punkt er på Kinnarodden i Gamvik og Lebesby (71°08′02.4780″ N 27°39′13.6274″ Ø) [6].

Vestligste punkt er på Vardetangen i Austrheim (04°56′43″ Ø).

Sørligste punkt er på Lindesnes i Lindesnes kommune (57°58′46.2797″ N 07°03′19.1840″ Ø) [7].

Østligste punkt er på Kibergneset i Vardø (70°17′20.96″ N 31°03′51.55″ Ø) [8].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som "gammel" Øytun elev tenkte jeg at jeg skulle komme med noen gode argumenter for folkehøgskole:

Den summen du betaler for å gå på folkehøgskole inkluderer tross alt kost og losji. Alternativet vil da være å bo hjemme og leve på foreldrene ett år til, være nødt til å leie seg noe og skaffe mat selv (og da forsvinner nok ca samme sum...) eller bo ute i skogen... Husk også at stipendordningen til lånekassen er særdeles fordelaktig for det året. Du får mer i stipend (ihvertfall for 7 - 8 år siden) enn til vanlig utdanning. Tror forholdet i 2001 var 80000 totalt, men under 30000 var lån om man skulle ha fullt ut. (Og stipendet får man uansett om man har lån i tillegg.) Differansen til å da bruke 60000 på egenhånd er da - 30000... samt at du får 3 poeng.

Men, det økonomiske er bare en knøttliten del av det. Du får så mye mer.

Ingen av oss er utlært, og kompetansen til lærerne på Øytun, både "friluftsfaglig" og i ft. å skape et godt skolemiljø er suverent. Jeg tror også at man vil få mulighet til å dra på turer i områder som det blir litt vanskeligere å komme til.

Du lærer også mye om deg selv når du må forholde deg til ganske mange andre nesten hele døgnet. Og du får mulighet til å prøve en masse utstyrskrevende ting uten å måtte kjøpe inn alt selv.

Dessuten, med stor sannsynlighet vil man få venner for livet, som man kan dra på tur med lenge etter at skoleåret er ferdig.

Men, hvis man er for individualistisk og har egen opplevelse i for stort fokus kan man få problemer, for man er i ei gruppe på godt og vondt, stort sett hele tiden.

Jeg kan forøvrig alltids komme med flere argumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen!

Er mulig jeg har vært for bastant i min tankegang om folkehøyskoler, sånn som ASI så er det met full kost og losji. Ellers oppdaget jeg senest i dag at høgskolen i Volda hadde et årstudium i friluftsliv som virket interressant.

Link:

http://hivolda.studiehandbok.no/hivolda2/content/view/full/19791

HiVolda har også friluftsstudie deltid, 30 stp over 1 år. 4 samlinger og 2 egenturer. Kan være et fint alternativ hvis du i tillegg vil dra på egne turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokre tips:

http://studiehandbok.hisf.no/katalog/content/view/full/5769

http://www.hisf.no/no/studietilbod/idrett_og_friluftsliv

For dei som vil sjå litt kva Sogn har å by på:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.6500434

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.6534144

I tillegg så er vi 1 times kjøyring unna Turtagrø hotell og noko av det vakraste norge har å by på :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillat meg å gje alternativ til folkehøgskulane. Eg trur mange her inne er 'free spirits', som likar fridomen villmarka gjev. I folkehøgskulesystemet vert ein fort ein av mange. Det er hensyn som må takast, reglar, kveldsro, fellesturar, organisering, osv. Eg tykkjer innskrivaren bør halde fast ved sin draum om å gå Noreg på langs eller loffe rundt på viddene i Skandinavia. Du vil ikkje få mange fleire vennar, men garantert fleire naturinntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer her, nesten for mange :wink:!Det er enormt bra og bøyer meg i støvet for det. Hyll hyll.

Samtidig som jeg leser over forslagene så stiger forvirringen desto mer. Jeg tror og frykter folkehøgskolene er fyllt opp. Så jeg tipper det fort havner en søknad til Volda. Lysten til Norge på kryss og tvers er der. Tenker da ytterpunktene i Norge fra sør->vest->nord>øst. Problemet oppstår imidlertidig med mannskap og tid. Med lett hysteriske foreldre er det tvilsomt at turen blir gjennomført for egen hånd, derfor er jeg avhengig av at folk/kamerater er villig til å bruke ett år med meg rundtomkring Norge.

Har en teori om at hvis jeg kjører Volda eller folkehøgskole, vil det bli lettere å få folk med på turen. Folk som jeg har blitt kjent med, og som er like gira som jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være å forsøke å finne litt jobb her og der og bruke det som base. Kontakt hoteller som f.eks 1222 på Finse eller turistforeningshytter og si at du gjerne vil være "stuepike" i en sesong. Så er du midt i naturen og har mulighet til kortere og lengre turer med dette som base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som veldig mange andre inne her så vil jeg anbefale folkehøgskole. Jeg er russ neste år, og jeg har veldig lyst å gå på Nordfjord noe som er en rein friluftsliv-folkehøgskole. En linje jeg har sett mye på heter friluftsliv vertikal. Du drar rett og slett til Himalaya i to uker og går opp på 5000 m.o.h for å se Mt. Everest blant annet. Du gjør mye klatring i Europa samtidig som du går mye turer i Norge. Jeg anbefaler deg til å ta en titt på hjemmesida deres.

Noe annet som jeg personlig også har tenkt mye på er backpacking. Du kan jo gjøre mye friluftsliv i Sør-Amerika, Asia eller Europa for den saks skyld. Med backpacking gjør du noe spesielt hele tiden. Norge er et fantastisk flott land med mye frilufstliv, men jeg finner det veldig spennende å oppleve andre deler av verden og.

Håper dette hjalp litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Slik som veldig mange andre inne her så vil jeg anbefale folkehøgskole. Jeg er russ neste år, og jeg har veldig lyst å gå på Nordfjord noe som er en rein friluftsliv-folkehøgskole. En linje jeg har sett mye på heter friluftsliv vertikal. Du drar rett og slett til Himalaya i to uker og går opp på 5000 m.o.h for å se Mt. Everest blant annet. Du gjør mye klatring i Europa samtidig som du går mye turer i Norge. Jeg anbefaler deg til å ta en titt på hjemmesida deres.

Noe annet som jeg personlig også har tenkt mye på er backpacking. Du kan jo gjøre mye friluftsliv i Sør-Amerika, Asia eller Europa for den saks skyld. Med backpacking gjør du noe spesielt hele tiden. Norge er et fantastisk flott land med mye frilufstliv, men jeg finner det veldig spennende å oppleve andre deler av verden og.

Håper dette hjalp litt!!

Vi møtes der da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.