Gå til innhold
  • Bli medlem

Fantastisk dag i "Fritt Vilt-land"! 11. mars 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Det ble en ny tur til Jotunheimen midt i arbeidsuka. Fantastisk vær over Stehøe (1885), Stetinden (2020) og Surtningstinden (1997) fra Vegaskjelet.

Turen var ca. 42 km og 2000 høydemetre, så det smakte godt med Lomburgern etterpå.

Enjoy! http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/03/fantastisk-dag-i-fritt-vilt-land.html

PS: Noen som er eksperter og kan gi tips til hvordan jeg kan få vist et helt panoramabilde i blogspot? Prøver å laste det inn som et vanlig bilde, men det blir bare krympet. :P Kjempekjedelig! Kan i det minste få lastet det ned her i redusert kvalitet.

post-3251-13347461168_thumb.jpg

post-3251-13347461172_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på skardalstinden samme dag, utrolig flott vær. Noe av det flotteste jeg har opplevd i jotunheimen!

Det blåste litt tidligere på dagen, men ble etter hvert helt vindstille selv godt over 2000 meter.

Vi lå i telt ved Olavsbu i noen dager, og det var voldsomt som været plutselig snudde da det gikk fra øst til vestavind. Fra så kraftig vind at vi måtte ut å bygge lemur forran teltet, til nesten vindstille og strålende sol flere dager på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det fine bilder gitt! Jeg liker entusiasmen din, den minner meg om min egen fra 1991 og de 4 neste åra jeg hadde som tenåring. Forskjellen på oss er at jeg ikke var i nærheten av din merittliste på den tida. Men det som er bra med denne entusiasmen er at den ikke blir mindre med åra. Det er bare det at det var ekstra herlig å kjenne den de første åra av mitt fjell-liv, det tok noen år før jeg ble vant til dette helt uvirkelige; at det faktisk eksisterte en koselig og flott verden høyt hevet over den grå sivilisasjonshverdagen :D

Ikke dumt å ta med seg 1900-metringer heller når man er i Jotunheimen. Kanskje utsikten ikke har lagt merke til at den ligger for lavt, og derfor faktisk er av beste merke :) Mitt inntrykk er at jo lenger vest i heimen man kommer, jo mer interessant blir det å bestige topper/høyder under den magiske grensa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons! :D

Ikke dumt å ta med seg 1900-metringer heller når man er i Jotunheimen. Kanskje utsikten ikke har lagt merke til at den ligger for lavt, og derfor faktisk er av beste merke :D Mitt inntrykk er at jo lenger vest i heimen man kommer, jo mer interessant blir det å bestige topper/høyder under den magiske grensa også.

Veldig enig der Øyvind! Det er flere lite besøkte topper i Jotunheimen under 2000 moh som fortjener sitt besøk. Deriblant topper som Hjelledalstinden, Surtningstinden, Storegut, Stehøe, Skauthøe, Høgbrothøgde, Steinbukampen, Friken, Lauvhøe, Simlenosi, Hillerhø, Hestlægerhøene etc. Har jeg anledning er det morsomt å ta med sånne topper også. Man får andre vinkler av toppene og så ser 2k-toppene mektigere ut også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knadne: Så det var vindføyk det jeg så på Loftet, ja. Vi forberedte oss på et inferno på toppene, men da vi kom dit var det intet vindpust engang. :D

Godt med vindføyk frem til ca kl 10 ja, så roa det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er misunnerlig på alle dere som har vært på tur i det siste, jeg også vil :D

Angående sitatet "Jeg følte meg som et lite barn der jeg så utover de vakre tindene."

Skjønner ikke het dette, et lite barn stinker, griner og er sulten mesteparten av tida, hva er så attraktivt med det??

Jeg skal nå opplyse deg litt; Du følte deg som en toppsamler i Jotunheimen, enough said!

Godt å se motivasjonen for topper er der, ikke vankelig å bli motivert når man har slike turer.

Tipper du sitter og planlegger neste tur etter den allerede planlagte turen som kommer?

Må advare deg mot burgeren i Lom, etter et par hundre topper blir den ikke like saftig lenger... Varier måltidene i Lom så går du ikke lei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, vanskelig det der altså, sist gikk jeg bare på kiwi'n, orka ikke det gatekjøkkenet.

Ikke bedre er det med alt det uhygieniske personellet som jobber der, bare legg merke til at det ikke er noen som vasker lankene sine før de tar i salaten til burgeren din...

Dobbel cheeseburger på andre sida av veien er forresten skikkelig bra, mye mat :D

Rømmegrøten i nabohuset er vel ikke så værst den heller, men noe proteinfattig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons! :D

Veldig enig der Øyvind! Det er flere lite besøkte topper i Jotunheimen under 2000 moh som fortjener sitt besøk. Deriblant topper som Hjelledalstinden, Surtningstinden, Storegut, Stehøe, Skauthøe, Høgbrothøgde, Steinbukampen, Friken, Lauvhøe, Simlenosi, Hillerhø, Hestlægerhøene etc. Har jeg anledning er det morsomt å ta med sånne topper også. Man får andre vinkler av toppene og så ser 2k-toppene mektigere ut også. :D

Nesten flaut å si det, men av toppene du nevner har jeg kun vært på Friken. Har ellers storkost meg på Kyrvassnosi, Stølsnosi og høyde 1483 og ikke minst 1749 (eller var det 1760 på kotene?) på Midtmaradalsryggen, Fleskedalsnosi, Ulsnanosi og Øytjørnnosi. Var ikke like mye kos på Stølsnosi nr 2 mot Stølsnostind i fjor :)

Ser ellers for meg at Skogadalsnosi må være noe for meg.

Avsporing: Jeg nevnte det med entusiasme siden det ble kosetur til Finse- og Kyrkjedørsnuten i helga. Turen som fikk meg interessert i fjellet for første gang gikk gjennom Kyrkjedøri sommeren 1991. Tenkte masse på det underveis sist lørdag. Skjønner mer og mer hvor mye Hallingskarvet faktisk betyr for meg, sjøl om det ikke er mitt favorittområde, det har jeg jo avklart før! :) Det er noe helt spesielt med den småkaotiske og ville nordsida. Og området der gir meg en sterk fornemmelse av min gryende fjellinteresse for 18 år siden, og det var en spennende tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke mange som går så langt for å komme til topps på Stetinden Sondre. :) For de fleste er dette en av de korteste 2k-turene, noe man gjerne tar innimellom et par regnbyger etter middag. Men dere hadde nå i hvert fall en svært fin tur på denne lette 2k’ern så det ut til! Og ekstra artig var det å se noen bilder av Surtningstinden, og at noen husker på denne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, vanskelig det der altså, sist gikk jeg bare på kiwi'n, orka ikke det gatekjøkkenet.

Ikke bedre er det med alt det uhygieniske personellet som jobber der, bare legg merke til at det ikke er noen som vasker lankene sine før de tar i salaten til burgeren din...

Dobbel cheeseburger på andre sida av veien er forresten skikkelig bra, mye mat :)

Rømmegrøten i nabohuset er vel ikke så værst den heller, men noe proteinfattig da.

Nabohuset har mye mer enn bare rømmegrøt. Dessuten er det mange som sverger til Bakeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turrapport og fine fotos fra et kjent og avholdt parti av Jotunheimen ! Hvilket kamera bruker du ?

Dette inspirerer - turbasillene rører på seg !

Thor

Tusen takk for hyggelig melding, Thor! Så flott at det er til inspirasjon. :)

Det er et Olympus kompaktkamera jeg bruker, men eksakt modell skal jeg finne ut når jeg kommer hjem.

Nabohuset har mye mer enn bare rømmegrøt. Dessuten er det mange som sverger til Bakeriet.

Etter tur funker det ikke med rømmegrøt, salat eller kaker, jeg må ha noe kjøtt og næringsrikt som pizza, burger, gryterett, spaghetti eller liknende... Burgern på Statoil var god selv om den er kjedelig (les: bare kinakål og dressing, selv om det på bildet er masse andre grønnsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.