Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer for ein person


Tora

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Eg oppheld meg for tida i ei hytte i Sletterust-området i Jotunheimen (Tyin). Kjærasten min har øydelagt kneet sitt, og alle klatrekompisane mine er stuck i byen. Men eg vil jo på tur!!

Eg ønskjer difor gode forslag på toppturar de kan anbefale sjølv om eg må gå åleine. Eg er fjellvant og klatrevant, og sannsynlegvis meir uredd enn eg har godt av...:? Eg har vore på Stølsmaradalstind, Koldedalstind og Hjelledalstind åleine til no. Korleis er til dømes Knutholstind? Eller Midtmaradalsryggen?

Tjollahopp frå Tora (rastlaus og med dårleg fantasi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Du ttrenger jo ikke dra så langt, de fine toppene er jo like ved hytta di :?

Falketind, Uranostind, Mjølkedalstind, Slettmarkpiggen osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Interessant tråd...vi er flere som liker å gå alene på topper. Men Espen...er ikke Falketind vanskelig å nå alene? Eller kan man gå ein rute som ikke involverer bre? Jeg vil ikke anbefale noen å krysse bre alene - spesielt ikke nå...Jotunheimen er jo full av snø. Det samme gjelder vel da for Uranostind...

Eller?

Fluggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trenger ikke krysse bre for å bestige noen av disse toppene. Stølsnosbreen kan greit omgås i isørsiden, Uranostind kan bestiges fra vest.

Jeg skjønner poenget, Fluggen, men hun skriver at hun er fjellvant og klatrevant, og da tror jeg ikke disse turene vil være uoverkommelige for henne. Men enhver får gjøre sine vurderinger. Jeg ville ikke nølt med å gå disse turene, også alene, det er virkelig ikke nødvendig med konvensjonell brevandring for å nå disse toppene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Espen skriver, du må ikke krysse bre for å bestige Falketind. Vi gikk også på sørsiden av Stølsnosbreen da vi var på Falketind i 1997, men et par ganger var vi så vidt utpå breen noen meter for å lette oppstigningen. Mener det var en bratt knaus like før toppen som gjorde at vi valgte å følge kanten av breen noen meter. Vet ikke hvordan det er å følge fjellet ? :? Videre gikk vi rundt breen og opp på Stølsnostind. Vi hadde verken isøks, stegjern eller tau på den turen. Forholdene var da meget gode og breen var helt sprekkfri i ytterkanten mot sør der vi var utpå. Siden da har vel breen trukket seg ennå mer tilbake? :?

Urdanostind går fint fra vest ja (har noen bratte skrenter som omgåes), men du kan også gå over sørtoppen og opp søreggen. Sistnevnte er riktignok meget utsatt og luftig! Litt lett klatring er det også. Men er du klatrevant, som du er Tora, kan søreggen anbefales under gode forhold.

Vil du ha meget lett tur, er bl.a Langeskavlstind og Galdeberget alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei folkens!

Eg er nede i sivilasjonen for nokre dagar. For ei veke som har vore i Jotunheimen!

Eg har faktisk sluppe å gå så mykje åleine som eg trudde. Eg tok føre meg Hjelledalstind og Langskavltind, og på sistnemnde tur vart eg kjent med ei ung jente som har byrja som fører frå Tyinholmen. Ho hadde fri nokre dagar, så me klatra Uranosryggen frå sør og Falketind over Snøggekbreen søndag og måndag.

Takk for strålande tips :!:

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.