Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæresele


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med bæreseler for smårollinger? Altså fra 3 mnd. Ikke bæremeis...

Jeg har lest tester - erfaringer - og hundrevis av brukererfaringer på alskens nettsteder, uten å bli riktig klok på hva som er best. Det blir mye synsing og sterke meninger om at "mitt er best". Hadde aldri ant at utvalget av slikt utstyr er så enormt!

Traff et par i sommer som hadde gått inn til Jengelen med en 6 mnd baby på magen i en bæresele som hadde bare positivt å si om det, men jeg spurte ikke om type sele.

Noen her som har egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med deg poden til butikken og prøv forskjellige modeller. Tror vi hadde Fjällsport eller noe sånt. Sørg for å få med noe form for "tak" slik at det ikke regner på den håpefulle. Støtte til føtter er også greit å ha med. De blir fort slitne hvis føttene bare henger ned. Bergans sine er vist også greie. Men sørg for å prøve først. Er poden fornøyd vil den kose seg oppi. Full oversikt og sovner ved lange turer. Lykke til og fort deg ut på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den klassiske babybjørnen, og den er nok ikke førstevalget mitt på turn, nei. Grei nok til bruk i heimen, men den er ikke særlig god å gå med. Til turbruk velger vi etter føret og turformål blant bæremeis (norrønna sin - enkel og grei, funker sykt bra), pulk og barnevogn.

Mulig de nyere, mer fancy babybjørn modellene er bedre.

Kjenner noen som har en enkel bæresele som virker veldig grei, også på større barn (2-3 år). Man spenner den på seg omtrent som en ryggsekk, så det kreves ikke svart belte i etnisk sjalsurring. Skal undersøke hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt babybjörn og bæresjal. Bæresjalet har jeg aldri blitt komfortabel med. Baby-björnen derimot er brukt mye. Vi hadde den nye typen Baby björn orginal, og den fungerte fint til sitt bruk. Ungen kan sitte både med magen og ryggen mot kroppen, og det er greie innstillingsmuligheter.

Problemet for bærekomforten er at selen er frontmontert. Det er ikke noe problem når ungen er knøttliten, både fordi vekta da er overkommelig og man drar normalt ikke på de største ekspedisjonene med så små unger, men når du kommer opp i 5-6-7 kilo, merker du vekta i korsryggen selv om selen er aldri så fancy laget. Det er jo en grunn for at vi bruker ryggsekker og ikke magesekker.

Jeg har hørt flere som er godt fornøyde med en del av de ryggmonterte bæreselene, uten at jeg kan si noe om hvilke av dem. Fordelen her er som sagt hvor vekta blir liggende, og du kan begynne med bæremeis senere enn ved frontmontert sele. Jeg har hørt flere som synes det er bedre å bære også tyngre unger i bæresele framfor meis, fordi tyngdepunktet blir lavere.

Bakdelen med ryggmonterte bæreseler er selvfølgelig at du mister oversikten over barnet hvis du går alene. Og i starten når man begynner å bruke et nytt transportredskap er man alltid litt usikker på om alt er som det skal. Så går du med ungen på ryggen, blir det antakelig mye av og på med bæreselen i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo bæresele kan plasserers både på ryggen, på magen og på hofta! Superpraktisk!

Har selv gode erfaringer, helt opp til 2-3 årsalder emd den. Har også hørt om mange andre, mei tai bl a, men har ikke prøvd selv. www.babyslynga.no har også ergoseler, og der har de kvantumsrabatt tror jeg. Hvis man er flere som kjøper samtidig sparer man iallfall porto/eksp.gebyr.

Lykke til med valgets kval. Det ER stort utvalg, og babybjørn hadde jeg holdt meg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ganske mye forskjellig av bæreutstyr på tur. Mine anbefalinger er enten en Manduca bæresele (link over) eller et sjal. Jeg synes Manducaen er vesentlig mer komfortabel enn Ergo, men de har omtrent samme bruksområde. Begge kan brukes fra nufødt til barnet er ca 20 kg (eller det eller du ikke gidder mer) og du kan bære på mage, rygg eller hofte.

Sjal synes jeg er aller mest komfortabelt, men det krever en god del trening. Den aller største fordelen med sjal er at det ikke bygger noe særlig over skuldrene, slik at man har mulighet til relativt komfortabelt å bære barnet på magen og sekk på ryggen. Det kan bli tungt, men det er mulig. Jeg har vært på teltturer alene med datteren min, og på den måten har jeg fått med både henne og alt nødvendig utstyr. Tror ikke noen annen bæredings gir mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var første turen unnagjort. Det ble en Menduca bæresele som nevnt over. Kjempefornøyd!

Turen var ikke så lang, men det skal bli! Lurer på om ikke min regnponco kan komme til heder og verdighet igjen også - når ungen henger foran tror jeg den kan brukes ved mye regn...

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERGO!!!

ergo er suveren for ryggbæring frem til 3 år, god vektfordeling, samt at den er skånsom mot barnets ryggsøyle siden rompa kommer lenger ned enn knærne. Ergo har veske som kan settes på, noe som gjør den mer praktisk enn andre seler.

jeg har tvillinger, og har prøvd omtrent alt som er av bæreseles. Baby bjørn anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ergo er suveren for ryggbæring frem til 3 år, god vektfordeling, samt at den er skånsom mot barnets ryggsøyle siden rompa kommer lenger ned enn knærne. Ergo har veske som kan settes på, noe som gjør den mer praktisk enn andre seler.

Alt dette gjelder flere seler, f eks Manduca som TS har kjøpt. Jeg har prøvd begge, og foretrekker Manduca.

Regnponcho er genialt i skikkelig regn, ja. Et bra tips er å klippe hull så barnet kan stikke hodet ut. Med sydvest på toppen blir det suverent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.