Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellas


Line78

Anbefalte innlegg

Hei hei! Jeg har lurt litt på om jeg skulle prøve meg på en topptur i Hellas neste sommer. Jeg så noen flotte fjell fra et bussete i fjor, i området rundt Delfi. Har også lest en artikkel om Olympen. Det frister veldig å se havet fra ca. 3.000m!!!

"Planen" er å fly til Athen, buss/tog til et egnet utgangspunkt, og gå.....og et par dager på beachen til slutt for å lege en sliten kropp! Noen som har gjort dette, og kan gi meg noen tips, eller evt fraråde meg dette før jeg begynner å sette planen til livs? Jeg er ikke i superform, og har ikke vært høyere enn Galdhøpiggen.

Mvh Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har også vurdert å gå på denne toppen. Etter å ha undersøkt litt, har eg følgende forslag : Frå athen til Litochoro med buss/tog, og så bil til Stavros hvor turen starter. Herfra til Spilios agapitos, hvor det er greit å overnatte. Denne hytten ligger på ca 2100 m., så det gjenstår ca 800 m til toppen. Toppen består av flere topp-punkt, og opp til den første (skala 2866 m) er det ein grei tur. Fortsettelsen til den høgste (Mytikas, 2917 m ) er bratt og krevende, med noe klyving. Eit alternativ er å gå til skolio, som er lettere og nesten like høy. Været skifter fort, så det lønner seg å være forberedt.

Du trenger ikke å være bekymret for formen eller høyden, når du har vært på galdhøpiggen.

Helsing

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne toppen ligger kun 12 kilometer i luftlinje fra sjøen. Som samler av nasjonstopper er denne toppen en jeg har planer om å besøke. Det går visstnok an å gå alle de 2900 høydemetrene opp fra sjøen på en dag. Jeg har tidligere gjort denne manøveren på Teide, som er noe lengre avstand og noen flere høydemetre, så dette bør gå bra. Ta en titt på http://www.peakware.com/wsl/logs/olympus2.htm for mere info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.