Gå til innhold
strebus85

Gamasjer sommerstid

Anbefalte innlegg

Bruker noen gamasjer fra Stomberg, sommer som vinter.
Både på lave og høye støvler med kort og lang bukse

Syntes det er veldig greit å avslutte dagen om det er telt eller hytte med å ta av de gjerne litt sølete gamasjene og ha rene lisser på støvlene, rene buksebein på buksa eller legger om det er shorts.
Og som nevnt tidligere her, det blir ikke noe risping i leggen når en går med shorts

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ofte brukt høye gamasjer sommerstid, (Norrøna med goretex) både med høye og lave støvler. Jeg synes det er suverent i kratt og f.eks når man vader over elver og bekker. Hvis man har strikkene under skoen, så slites de fort, så jeg pleier å feste strikkene bak hælen istedet. I fjor droppet jeg gamasjene, kjøpte ei Fjellreven Keb Gaiter zip-bukse, med smart løsning der den nederste delen av buksa fungerer som gamasje når man har zippet den av. I praksis tar jeg aldri av den nederste delen av buksa, bare bretter den ned og bruker den som gamasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da jeg er interessert i noen korte/mellomkorte gamasjer primært for å holde skitt vekk fra skoen ettersom jeg primært har gått over til lave sko. Vet ikke hvor behov jeg har for at de skal være vanntette, heller at de puster greit og har rimelig holdbarhet, evt at man kan bytte festesnoren selv. 

Tar gjerne i mot tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Kompis har benyttet disse på jakta i høst og var veldig fornøyd med løsningen. Det blir veldig mye busker og kratt på jaktta kontra turer ellers da man gjerne følger siter osv der det finnes:

42648102_10155493480810194_4971900102294634496_n.jpg.835865925d115496b05afdb989d55b74.jpg

Dersom det er interesse for det så kan seg sjekke merke og type...

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

Bumper denne da jeg er interessert i noen korte/mellomkorte gamasjer primært for å holde skitt vekk fra skoen ettersom jeg primært har gått over til lave sko. 

Jeg bruker denne, og er veldig fornøyd.  Den sklir hverken opp eller ned, og holder småstein og rusk og rask ute.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg er usikker på om denne passer andre sko enn Altra. Det finnes en annen mer generell variant også, men den sitter visst ikke like bra. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Bruker disse, Tubbs Gaiter, lette og fine, one size, se Skjult lenke - logg inn for å se denDisse er type lang.  Av kort type syns jeg Bergans Tind Gaiter (finnes i S, M og L) er ok; se Skjult lenke - logg inn for å se den(Jeg går så og si alltid med ordentlige turstøvler, halvhøye, ikke noe løpesko altså)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her går det i lave gamasjer fra Oslo Gamasjfabrikk :)
Kjøpt av min far rett før OL i 1952.
Bytta strikk 2 ganger men ellers er de ganske strøkne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider