Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamasjer sommerstid


strebus85

Anbefalte innlegg

Annonse

Har et par gamle Moac klatregamasjer (ikke Gore-Tex) som jeg bruker over de lave støvlene. Sjeldent jeg bruker gamasjer når jeg har de høye støvlene.

Hvis jeg vet det blir en del bekkekryssing hender det jeg tar med to bæreposer og litt tau. Jeg lager hull i bunnen av posene, trekker dem over skoene og opp et godt stykke over støvelkanten og surrer tau rundt plasten. Dermed kan jeg krysse bekker uten å bli våt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene brukt gamasjer på mine Hardangerviddaturer tidlig på sommeren. Har dessuten høye støvler. Jeg har ofte vært den eneste som har vassa over elver nesten opp til knea uten å bli våt gjennom. Dessuten så er det gamasjene som tar imot all dritten og jeg slipper at buksa er full av gjørme når jeg skal inn i teltet på kvelden. Så jeg er veldig fornøyd med å bruke gamasjer (Norrøna Goretex).

Minuset er at de veier jo litt (250 gram) og det kan bli litt varmt når det er varme dager. Disse gamasjene har strikk som jo er litt utsatt for slitasje, men strikken har holdt på mine ukeslange turer i meget steinete vestlandsk hardangerviddalandskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å bruke gamasjer om sommeren, blandt annet fordi buksene ikke blir så skitten under turen. Liker også å bruke gamasjer i kombinasjon med shorts når jeg går utenfor sti. De beskytter leggene mot kvister o.l. Har korte støvler og da er det også greit når jeg skal krysse bekker og små elver. Bruker Bergans sine Gaiter m/ Zipper Dermizax :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njet....men har overveid det, spesielt når jeg vaser omkring i bløtmyra!!!!

dette i første omgang for å beskytte sko (høye fjellsko).

har planer om å impregnere ett par gamle gamasjer å bruke de til slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt gamasjer som ikke var av GTX. De beskytter buksa mot gjørme. Men jeg svettet så mye i dem. Har derfor de siste årene gått uten dem.

Men jeg kan godt tenke meg å bruke gamasjer av og til, spesielt når man går gjennom kratt etter at det har regnet. Vurderer derfor GTX-gamasjer. Synes bare at de er ganske dyre og noen modeller er litt overkill og for tunge (laget for stegjernbruk). Så foreløpig går jeg uten og får skitten bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid gamasjer. Både i kombinasjon med høye og lave sko. Jeg er litt "trang i skjæret" så jeg blir alltid veldig skitten på innsiden av leggen fra skoa og opp til knærme. Jeg bruker også nikkers i stedet for langbukse. Ganske praktisk for å regulere temperaturen og hvis du havner under i bekken eller i myra. Da er det bare å skifte sokker, riste vannet av gamasjene og så er du llike tørr igjen.

Jeg har prøvd flere typer gamasjer. Jeg hadde et par som jeg kjøpte i Scotland for mange år siden da jeg skulle gå til Ben Nevis. http://www.mountainwalk.co.uk/benneviswalk.html

De var av tykk nylon og nesten uslitelige. De var av merket "Dalesman". Jeg har også prøvd flere typer norskproduserte gamasjer. De er stort sett laget for vinterbruk og det største problemet med disse er at de ofte sitter for langt nede på skoen slik at de veldig fort blir utslitt langs den nedre kanten.

Sist sommer gikk jeg en uke i fjellet med noen gamasjer som jeg kjøpte fra USA. "Ventigator", http://www.travelcountry.com/shop/mountain-hardwear/gloves-hats-sale/mountain-hardwear-ascent-ventigaiter.html

De sitter bra på skoen, har en solid reim onder skosålen og har en borrelåsklaff på bakksiden for ventilasjon. En unyttig gimmik tenkte jeg, men da jeg gikk i fjellet i varmt fint vær, mend nikkers og korte strømper, virket denne gimmikken overraskende bra.

Et element til som jeg liker med gamasjene fra Scotland og USA er at de er så stive at de holder seg oppe uten at du trenger å snøre dem fast under kneet. Da blir det ikke så varmt når sola skinner. Flere av de norske gamasjene er så myke at de må snøres fast under kneet for ikke å skli ned og bli liggende som en ødelagt trekkspillbelg rundt ankelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Eg og er "trång i skjæret" bukså blir alltid så grådig skitten skulle derfor hatt meg ettpar gammasja til sommarsbruk er det komt noken nye favoritta på gammasjfronten siå denne tråden var aktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg liker som andre her å gå med shorts om sommeren - og gjerne med gamasjer, så jeg ikke blir helt skrappete av kvister og einer. Hvis været tillater altså.

Jeg har et par nesten uslitelige Lowe gamasjer, ganske stive og selvstående som engelske gamasjer - gaiters. Men Lowe er vel forsvunnet som klesfabrikant? Lowe ryggsekker er også stort sett uslitelige. Samme om Karrimore, som jeg ser svært sjeldent nå i Norge. Det var så'n 1980-90 talls greie. Men produserer stadig og er store i Brittania.

De ulike army-shops har tidvis noen av disse engelske gaiters. Bl.a gjorde Snugpack noen, som elgkalven har. Produserer ellers soveposer og de beste kompressjonstrekk, jeg vet om. Bruker de til mine store og små soveposer.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, can said:

Eg og er "trång i skjæret" bukså blir alltid så grådig skitten skulle derfor hatt meg ettpar gammasja til sommarsbruk er det komt noken nye favoritta på gammasjfronten siå denne tråden var aktiv?

Jeg har tenkt å prøve meg på denne: http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=37&products_id=114

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Blei ingen gammasjer i fjor men ganglaget er da samma i år igjen, derfor får eg prøva å finna noken i år og. Ser at magasinet har Dovrefjell til 349 og Bergan gaiter til 299. Noken som har prøvd nålen av desse?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommerbruk så tror jeg at jeg ville gått for noe i nylon, Goretex eller Dermizax. Bomull blir veldig fort gjennomvått. Noen gamasjer har bare en strikk under skoen. Denne slites fort ved sommerbruk og ryker av. den kan lett erstattes med en lang skolisse. Det har jeg gjort på alle mine. Ellers er det noen som har en kraftigere bred stropp under skoen. Denne holder nok en del lenger, men er vanligvis vanskeligere om ikke umulig å skifte hvis den ryker.

Gode gamasjer er dyre, men hvis du vil ha en billig, men ganske god gamasje så burde du kanskje se på disse fra Outnorth. Jeg har ikke erfaring med dem, men de ser ganske solid ut. Velg størrelse ut fra skosmørelsen din.

http://www.outnorth.no/urberg/outdoor-gaiters#Black

http://www.outnorth.no/outdoor-research/men-s-rocky-mountain-high-gait#Black

http://www.outnorth.no/outdoor-research/cascadia-gaiters#Black

Eller denne:

http://www.outnorth.no/sea-to-summit/alpine-gaiters#Black

 

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker korte gamasjer om sommeren, de rekker sånn ca midt på leggen. Vanlige vinterbomullsgamasjer er en dårlig idé på sommeren, noenlunde vanntette membrangamasjer er bedre slik at jeg kan vasse over ei myr eller en bekk uten å bli særlig våt. Det er få som lager slike gamasjer, jeg har et par gamle med Goretex fra Norrøna, de er fortsatt vanntette. På outleten til Norrøna har de noen igjen av "Trollveggen short gaiters", som de heter på newnorsk. Det er en fordel at de har hel åpning foran slik at de kan tas av og på uten å ta av skoen.
 Outdoor Research lager også et par korte vanntette gamasjer som ser fine ut, men jeg har ikke prøvd dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg bruker korte gamasjer om sommeren, de rekker sånn ca midt på leggen. Vanlige vinterbomullsgamasjer er en dårlig idé på sommeren, noenlunde vanntette membrangamasjer er bedre slik at jeg kan vasse over ei myr eller en bekk uten å bli særlig våt. Det er få som lager slike gamasjer, jeg har et par gamle med Goretex fra Norrøna, de er fortsatt vanntette. På outleten til Norrøna har de noen igjen av "Trollveggen short gaiters", som de heter på newnorsk. Det er en fordel at de har hel åpning foran slik at de kan tas av og på uten å ta av skoen.
 Outdoor Research lager også et par korte vanntette gamasjer som ser fine ut, men jeg har ikke prøvd dem.

Er du ikke plaget med at korte gamasjer glir ned hele tiden? om de går midt på leggen tenker jeg? Har bare lange, å de surrer jeg passe stramt rett under kneet, over leggmuskelen, å de sitter på plass hele turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, tshansen said:

Er du ikke plaget med at korte gamasjer glir ned hele tiden? om de går midt på leggen tenker jeg? Har bare lange, å de surrer jeg passe stramt rett under kneet, over leggmuskelen, å de sitter på plass hele turen. 

Nei, det har jeg aldri vært plaget med. Det er stramming i øverkant (justerbar strikksnor), og det hjelper nok også at selv om stoffet er tynt og lett, er det temmelig stivt så det holder seg på plass.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill sport sin canvas gammasje kan den muligens vera brukande? Da som tale for er at ein kan byta ut strikken onda skoen samt at xxl skal ha den. Eg bur ikkje så langt frå xxl.  Da som var litt dumt med den frå rocky mountain var at da er vanskelig å skifta stropp onda når den ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommergamasjer må være vanntette. Goretex, Dermizax eller vanntett nylon. Jeg hadde en gang et par fra Dalesman som jeg kjøpte i Skottland før en tur til Ben Nevis. De var av vanntett tykk nylon, hadde glidelås og borrelås bak og var så stive at de stod oppe uten at jeg strammet snoren rundt toppen. Disse ble jeg veldig glad i og reparerte og sydde dem gang etter gang for å bevare dem så lenge som mulig, men en dag måtte jeg innse at nok var nok. Synd men sant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, REs said:

Sommergamasjer må være vanntette. Goretex, Dermizax eller vanntett nylon. Jeg hadde en gang et par fra Dalesman som jeg kjøpte i Skottland før en tur til Ben Nevis. De var av vanntett tykk nylon, hadde glidelås og borrelås bak og var så stive at de stod oppe uten at jeg strammet snoren rundt toppen. Disse ble jeg veldig glad i og reparerte og sydde dem gang etter gang for å bevare dem så lenge som mulig, men en dag måtte jeg innse at nok var nok. Synd men sant.

 

Det høres ut som noe lignende som de Biltema selger. De er tykke og stive, og vanntette: http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/Gaiters-2000031080/
Jeg har ikke prøvd dem, bare sett på dem på butikken, og de virker svært solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det høres ut som noe lignende som de Biltema selger. De er tykke og stive, og vanntette: http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/Gaiters-2000031080/
Jeg har ikke prøvd dem, bare sett på dem på butikken, og de virker svært solide.

Litt vanskelig å se fra bildene hva slags stoff de er laget av, men det står at det er PVC-belagt polyester/nylon. Jeg har hatt noen fra Berghaus som ligner litt, men de var ikke vanntette over skoen. Kanskje jeg skulle stikke innom Biltema en tur og se på dem.

DSC_0371k.jpg.996b35c168976a2cc5fcd35f83920593.jpg

Skinnlappen på siden har jeg sydd på selv for å beskytte mot stålkantene på skiene. Det ble en del kutt i den ivrigste Telemark perioden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært på Biltema og sett på gammasjane no. Såg solide ut, kan skifta strikk onda og. Grunnen til at eg ikkje slo til var tyngde, dei var litegrann tunge. Går ofta å drege på regnbukse i sekken, mulig at eg kan bruka den i ein del tilfelle istadenfor gammasjane. Er jo ikkje da samma då, men spare litt vekt i sekken. Eg har ein god del erfaring med regntøy gjennom arbeidet. Mi erfaring er at da ikkje er så klamt som folk vil ha da til, gjeld å ha 100 prosent ull onda og sjølvsagt frysa litegrann før den fysiske anstrengelsen begynne, får sjå litt etterkvart kva eg gjere. Regnbukse går jo berre Ann å gå med når da er overskya/grått eller regn. Da motsatte er sjølvsagt og mulig, ta med gammasjane å legga igjen bukså heima, men då bør meldingane vera bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Biltema gamasjene på et par turer, er god beskyttelse mot busker og dyp snø, men... de er ekstremt tette, blei alldeles våt av svette på leggene.

Reserverer de til korte turer i dyp snø nå

Endret av Wibbo
Autokorrekt tullball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.