Gå til innhold
  • Bli medlem

Elbrus fra nord


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Elbrus fra nordsiden?

Vi er en gruppe som arrangerer selv og skal reise til Elbrus i juni.Vi ønsker å prøve og bestige fjellet fra den mindre trafikkerte nordsiden. I første omgang lurer jeg på om noen vet hvordan vi kan ordne med transport til Kislovodsk og Base Camp på nordsiden. (Har vært i kontakt med Pilgrim Tours som ikke kunne tilby dette.)

Annen relevant informasjon om nordsiden tas også imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva er poenget?

Elbrus er ikke teknisk uansett hvilken vei du tar. Dermed har ikke Elbrus annen funksjon enn:

a) teste deg selv i høyden.

:D ha besteget den for å ha besteget den. Kunne krysse den av i boka over 7 summits.

West,

Hvorfor jobbe så aktivt med å forringe verdien av å bestige Elbrus? It's all in the eye of the beholder, is it not? Hvorfor ikke heller prøve å svare på det Maggi spør om? Det du har rett i er at Elbrus er et godt laboratorium å teste ut hvordan man fungerer i høyden. Men det er ikke vanskelig å gjøre Elbrus til noe mer enn det.

Det som gjør Elbrus spennende er å gå den fra andre sider enn normalveien fra sør som er full av innstallasjoner og passivt fraktende fristelser. Fra øst er det en spennende oppgang fra Baksandalen (samme utgangspunkt som normalveien). Oppgang fra nord ("baksiden") er logistisk krevende og det er fra denne siden og fra øst at Elbrus får karakter av ekspedisjon. Da får prosjektet en vesentlig høyere himmel. Det har Maggis parti skjønt. Når dette er sagt kan også normalveien gjøres på en selvhjulpen og spennende måte som demonstrert av Petter i denne gode beskrivelsen av å bestige Elbrus normalveien: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/5000mtn/elbrus.html

Maggi,

Vi har e-postutvekslet om problemstillingen før, og jeg vil gjenta at det er vanskelig for noen turoperatør å garantere farbarheten av veien fra Kislovodsk til starten på Elbrus nord før man har sett hva vårløsningen har gjort med veien. Det er - sammen med heliskiing - årsaken til at det er et marked for helikoptertransport inn til starten på Elbrus nord. Gjør noen søk på kombinasjoner av ord som "Kislovodsk" (stav riktigere enn jeg gjør), "Elbrus North", "Elbrus operator", "Aerodrom", "transport" o.l. Om du fortsatt vurderer Elbrus fra øst, søk på "Elbrus East", "Irichat" (valley) o.a. Det finnes andre turoperatører enn Pilgrim Tour som dessuten yter helikoptertransport fra Kislovodsk, og som sikkert kan gi den nødvendige visum-støtte - for en pris. Igjen: Gjør noe intelligente søk. Det er mye skitt, men også noe kanel som dukker opp.

Vårt tremannsparti er i Kaukasus fra 27. juli tom. 12. august. Planen er å gå fra Elbrus "by" på 1750 meter med våre 35 kilo tunge startsekker opp til østtoppen av Elbrus (5621 moh.) via Irichat-dalen, opp til Irichat-passet (3667 moh.) og videre opp lava-flowen til topps. Etter østtoppen blir det en overnatting i skaret (5416 moh.) mellom øst- og vesttoppen (5642 moh.), før også vesttoppen bestiges. Deretter ned nordsiden (bakveien) av fjellet helt ned til der veien fra Kislovodsk lander, for deretter å gå hjem til Elbrus "by"/Baksandalen via Irichat-passet og dalen vi gikk opp til å begynne med. Med dette oppnår vi at turen blir en travers av fjellet, og å gå i en slags sirkel. I Irichat-passet får vi anledning til å vurdere breforholdene opp østsiden av toppen (alltid lettere å se nedenifra enn ovenifra). Er det for ille, går vi oss til starten på Elbrus fra Nord og returnerer ned normalveien. Kanskje det blir min anbefaling til deg: Gå dere til utgangspunktet for å bestige Elbrus fra nord, fra Baksandalen - og bli godt aklimatisert i samme slengen.

Elbrus er 1300 meter lavere enn Aconcagua. Men strabasene på Elbrus som planlagt ovenfor er antakelig større: Ved en travers av Aconcagua må alt utstyret bæres på egen rygg i 1800 høydemeter fra BC på 4200 moh. til Camp Kolera på 6000 moh. (gitt at man bruker muldyr til BC - noe de aller fleste benytter seg av).

og http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Gått som ovenfor beskrevet, gir Elbrus-turen 3850 høydemeter med stor sekk på ryggen.

Turen til Elbrus er også mer risikabel: Fra 3700 meter går hele turen på bre - utenfor den opptråkkede normalløypa. Normalløypa er en god escape-route om været blir krevende på toppen. Eller formen svikter.

Turen som beskrevet tar 11 døgn med fornuftig aklimatisering. I forkant rekker vi en aklimatiseringstur til Cheget (3461 moh.) og en bæretur opp i Irichat-dalen, der vi etter å ha båret andre dose utstyr camper på rundt 2800 moh.

Maten er som følger (per dag):

- 250 gram firkorn, 2 real, dose tørrmelk, dose kakaopulver og pulverkaffe, to energisjokolader, 2 XL-1 poser (kjøpt i Norge)

- 100 gram nøtter og rosiner, 1/2 boks tunfisk i olje (kjøpt lokalt)

- Tilsammen omlag 1200 gram per dag (x 11)

Vi bruker (som på Aconcagua) to telt og to primuser for sikkerhets skyld, og for å forebygge brakkesyke. Vannrenser og sprit til håndhygiene er en selvfølge. Alt for mange prosjekter i eksotiske strøk ender med magesjau - ofte unødvendig.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke poenget at det skulle være "snevert", og ei jobber jeg heller for å forringe verdien av en bestigning.

Poenget var bare hvorfor man skulle gå fra nord istedet for normalruten fordi det neppe gir særlig andre utfordringer. En fin fottur blir det uansett hvilken side man går fra, og så får man prøvd seg litt i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke poenget at det skulle være "snevert", og ei jobber jeg heller for å forringe verdien av en bestigning.

Poenget var bare hvorfor man skulle gå fra nord istedet for normalruten fordi det neppe gir særlig andre utfordringer. En fin fottur blir det uansett hvilken side man går fra, og så får man prøvd seg litt i høyden.

West,

FYI: Det er hevet over tvil at en oppgang fra nord er et mer strabasiøst og noe mer risikabelt prosjekt enn normalveien fra sør. Ikke minst fordi man må ha med leirutstyr og fordi breen er mer usikker. Jf. min redegjørelse ovenfor.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

West,

FYI: Det er hevet over tvil at en oppgang fra nord er et mer strabasiøst og noe mer risikabelt prosjekt enn normalveien fra sør. Ikke minst fordi man må ha med leirutstyr og fordi breen er mer usikker. Jf. min redegjørelse ovenfor.

Gunnar

Takk Gunnar, men du trenger ikke FYI. Been there, done that..... :D

Har vært der og gjort det. Derfor så jeg ikke poenget.

Men selvfølgelig, gjør som dere vil. Blir sikkert en fin tur uansett og så blir det vel litt anderledes enn det de fleste andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige og unyttige (!) svar!

Takk for - som vanlig - fyldig og relevant informasjon fra deg, Gunnar! Jeg skal se nærmere på kartet og ta det du skriver til etterretning.

Jeg skjønner at West og jeg ikke har samme innstilling til det å dra på (topp)tur. NATUROPPLEVELSE!! Derfor drar jeg på tur. I samme slengen kan jeg nevne kameratskap og mestringsfølelse, og hva det betyr for at det skal bli en bra tur. For meg er det mindre interessant å brenne av ferie og penger for å gå i kø opp sydsiden av Elbrus - bare for å ha "been there". Og vedrørende høyden - så har jeg vært på høyere fjell. Men uansett så fikk West igang diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.