Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår i Alfa Skarvet


Jo

Anbefalte innlegg

Hvor store mener dere erfarne at skiskoene skal være, feks alfa skarvet? Skoene skal brukes under normale tempraturer og ikke ekstremvær. Holder det da med plass til et par tykkere ullsokker, eller bør det være plass til to? Og hvor mye plass bør det være igjen i støvelen når ønskede mengde sokker er på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei alle dere i Fjellforum.

Jeg representerer A-Sport AS som utvikler og produserer Alfa skistøvlene. A-Sport som er leverandør av Alfa Skistøvlene er et norsk selskap som bygger på snart 80 års erfaring med sko og skistøvler. Jeg har lest innleggene på denne siden og har lyst til å komme med en utdypende kommentar fordi vi er opptatt av vårt omdømme og at det formidles riktig info om kvaliteten og funksjonaliteten i våre produkter.

Alfa Skarvet er et trygt valg. De er gjennomtestet og brukt over mange år på alle mulige typer ekspedisjoner, turer på kryss og tvers av Sydpolen, Grønland, Sibir osv. Vi vet at de er verdens mest brukte ski-ekspedisjonsstøvler. Tilbakemeldingene vi får fra ekstrembrukerne at dette er de støvlene som gir minst problemer med gangsår, har høy kvalitet, funksjonalitet, isolasjon og passform og de gir brukerne høy komfort og ytelse under ekstreme bruksforhold. Listen over kjente bukere og polfarere er svært lang. Kjente polfarere og ekstrembrukere som Børge Ousland, Erling Kagge, Sjur og Simen Mørdre, Liv Arnesen, Cecilie Skog og mange mange flere har alle det til felles at de bruker eller har brukt Alfa Skarvet på sine ekspedisjoner.

Alfa Skarvet er svært kraftige lærstøvler. Lærtykkelse og konstruksjon må være så kraftig for at disse støvlene skal holde mål til det bruk de er ment for, de virkelig ekstreme turene. Vi har andre støvler som for eksempel modellen Kikut BC som også er en topp kvalitetstøvel, men som vi helt bevisst har laget med mykere materialer og som derfor gir høy brukskomfort fra dag én. Men våre undersøkelser og tilbakemeldinger viser at også for modellen Skarvet så går de aller aller fleste rett inn i støvlene og drar ut på langtur uten noen form for problemer.

Jeg skal likevel driste meg til å gi noen råd om hvordan man unngår gnagsår basert på snart 20 års erfaring med skistøvler. Å gå inn et par nye kraftige lærstøvler kan for noen være en stor utfordring, kan ta tid og koste blod, mens andre bare går rett inn i de samme støvlene og drar ut på langtur uten noen problemer. Som også innleggene på denne tråden viser, så er dette svært individuelt, men for de som får gnagsår så er dette et seriøst problem.

At en skistøvel gnager kan ha med mange forskjellige forhold å gjøre, hvordan du snører støvlene, hvordan din fot passer til den lesten som er brukt for å forme støvlene, hvilke sokker du bruker osv. Vi er også helt ærlige på at det kan være en utfordring å bruke Alfa dersom du har en veldig smal fot fordi Alfa lesten er utviklet for og tilpasset en "nordisk" fot som er bredere og høyere over vristen enn sydeuropeiske føtter. Da kan det være at du har det bedre i et annet merke.

Hva gjør man så hvis støvlene gnager før de er inngått? Noe av det jeg nevner er kjent i fra andre brukere i tråden, men jeg tar allikevel med de råd som vi også har erfaring med. Det første og viktigste rådet er : Snør støvlene skikkelig! Stive nye støvler som er løst knyttet gir garantert gnagsår!! Det er utrolig hvor mye det slurves med snøringen. Som forebyggende tiltak er jeg er enig med dem som anbefaler Tensoplast, (du får kjøpt det på apoteket). Bruk dette de første 5-6-7 turene eller til du kjenner at støvlene sitter i hælen og er komfortable. Klipp tapen til og sett dem på noen timer før du skal på tur så sitter de skikkelig! Jeg har selv også brukt compeed men Tensoplast gjør samme nytten, er rimeligere, puster og sitter bedre. Hvis man synes det blir mye styr med Tensoplast/Compeed på korte turer så er rådet om å bruke tynne nylonstrømper (damestrømper), , gjerne to lag innerst mot huden et godt gammelt kjerringråd som funker. Nylonmstrømpene vil bli som et ekstra hudlag og hindre en del mindre gnagsår. Merk også at ekstra innleggsåler også kan skape problemer med gnaging fordi disse gjerne er ganske tykke og dermed løfter hælen ut av hælformen bak.

Lanolin eller lærbalsam med lanolin er også et effektivt middel for å mykgjøre gjenstridige lærstøvler, men fungerer kanskje bedre mot et annet problem som noen erfarer, klem over tærne (gangfolden på fagspråket, det vil si folden som oppstår over tåen når man bøyer støvlene kraftig forover) enn gnagsår. Men, allikevel, det beste er utvilsomt å gå inn støvlene med dine egne føtter… Et par kvalitetstøvler som Alfa Skarvet vil gi deg fantastiske skiturer i mange mange år med godt stell.

Våre råd for stell og vedlikehold er: Impregner støvlene med en kjent impregnering (merket at den er laget for Gore-Tex for membran sko), puss med gammeldags svart skokrem etterpå. Skokremen holder støvlene myke og hindrer sprekking! Husk å pusse læret blankt etterpå, da brytes ikke vanndråpene og læret holder seg tørt mye lenger (som vi lærte i militæret). Ikke bruk tjæreholdige eller fettholdige imregneringer det tetter pusteevnen til støvlene. Heller ikke flytende skokrem, den er lettvinn men varelr ikke! Tørk ikke støvlene med sterk varme - det ødelegger både gummi materialer og læret.

Følg med på vår hjemmeside ut over høsten. Det kommer flere svært spennende og innovative produkter fra Alfa Skistøvler neste vinter!

God Tur!

Vennlig hilsen

Pål Olimb

Daglig Leder - og ski entusiast.

www.alfa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fuktighet: Det er bare en måte å holde seg tørr over lang tid. Vantetthet utad (jeg løser den delen med Berghaus Yeti, godt limt) og dampsperre innenfra. Jeg har holdt skoene knusk tørre i 10 dager uten tørkemuligheter. De er kalde om morran, men tørre, så det blir fort varmt.

Hva bruker du som dampsperre? Brødposer eller mer avanserte saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker Bridgedale innersokker, setter de seg fast i sportsteipen som jeg legger på hælen. Siden sokken har friksjon mot den tykke ulsokken, begynner den å dra i teipen og løsner huden.

Det funker bedre med en damestrømpe innerst. Den fester seg også til teipen. Men strmøpen er så glatt at neste sokkelag bare glir langs den.

Forresten så er det et faktum at Alfa fjellskistøvler har endret seg. De har nemlig byttet sålen fra bindingtype Salomon til NNN. Siden denne lesten er litt forskjellig i lengde, har samme skostørrelsen blitt litt større for å passe på den nye sålen. Dette fikk jeg høre i butikken der jeg kjøpte skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at representant fra Alfa allerede har vært inne på forumet og kan anbefale sitt produkt på det sterkeste. Noe annet hadde jo forundret meg. Der skrives det at Alfa Skarvet passer for personer med høy lest... Vel, jeg er kvinne og jeg kjenner SVÆRT FÅ kvinner med høy lest. Er det dermed slik å forstå at Skarvet ikke passer for kvinner?

Jeg har alltid hatt problemer med nye sko; skisko, tursko, høye hæler... You name it! Men jeg klarer ALLTID å gå meg inn i skoene etterhvert. Dette har jeg IKKE klart med mine Skarvet-sko. Jeg har brukt de nå i to år og i dag kom jeg hjem etter å ha gått "Norge på tvers" den siste uken. Jeg tok (som alltid) alle forhåndsregler og varmebehandlet et compeed som jeg satte godt fast med sportstape. Alt lå helt fint, men smertene startet allerede etter 2 kilometer. Da er det forferdelig å tenke på at det gjenstår godt over 100 km... Turen ble et mareritt fra ende til annen fordi jeg ikke klarte å tenke på annet enn gnagsårene. Og slik var det også på de to foregående Svalbardekspedisjonene (med hhv 7 og 12 dager på tur), de to forrige Sylanturene og på alle småturene. Jeg har brukt skoene de siste ukene for å forberede føttene, men det går jo bare ikke!!

Så til personen som sier at det ALLTID går an å forebygge gnagsår ved å plastre på forhånd... Beklager... Det funker nok ikke for alle. Til tross for smertene, har jeg beholdt compeeden på. Og gnagsårene kommer GJENNOM compeeden. Til tross for dette er hælene mine et eneste stort mareritt akkurat nå. Et eneste stort kjøttsår.... ;) Og jeg har virkelig prøvd ALT. Byttet ut originalsålen med ullsåle, byttet ut sålen med en ergonomisk bedre, lagt ullsålen på toppen av den originale sålen og forsøkt alle forskjellige kombinasjoner når det gjelder sokker.

Neste tur er en 14 dagers ekspedisjon på ski og i sommer skal jeg gå Grønlandsisen på tvers. Alfa Skarvet skal IKKE være med meg på disse turene... Dessverre... Særlig siden de kostet mye og siden det sto i annonsen på sportsnett at de kunne garantere meg en gnagsårfri sko...

De funker altså ikke for meg, men det kan skyldes "lav lest" eller noe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjur Mørdre brukte skarvet før, men nå bruker han Alfa RX30 GTX og skal visstnok aldri gå ilbake på skarvet (I følge en bekjent).

Han har krysset Grønland med disse når det har vært mange blå og skal tilsynelatende ha vært fornøyd.

(noe usikker kilde, men jeg har ingen grunn til å betvile dette)

Prøvde selv disse, men syntes det var noe som ikke stemte, så valget mitt ble skarvet.. som jeg har brukt skammelig lite i år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange tunge stunder på ski. Men det var FØR jeg gikk over til Alfa Skarvet. Måtte teste Alfa, etter å ha slitt med fjellsko før jeg fant Alfa Bever!

Jeg har kylling føtter, og kona sier jeg får gnagsår på hælen av slippers!!

Trampet rundt i mange år i ASOLO Morgedal med sportstape og vannblemmer på størrelse med Vestfold.

Første tur med Alfa Skarvet kjente jeg godfølelsen. Lang tur uten en tanke på føttene.Etter den tid tenker jeg ikke på føttene uansett hvor lang turen er.

Nå har jeg gått med samme sko i 10 år før sømmene foran på yttersiden løsnet. Sorg! Trodde jeg måtte hive godskoene....

Fant en skomaker som fikset sømmene på yttersiden(og innsiden) for den nette sum av 300,-

Han var imponert over holdbarheten, og læret ser ut som det er nytt.

Satser på 10 nye år med samme sko. Ojoy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det Mayhassen skriver mht Sjur Mørdre og Grønland er dette nesten riktig. Jeg var sammen med Sjur og 6 andre på turen over Grønland i mai 2009. Vi brukte Alfa TX30 og ikke RX30 (det har visst vært noen problemer med sålebrekk på RX30 i kulde). TX30 skoene passer til NNN-bindinger. Vi brukte Fischer Steel Light ski. Dette er noe nær langrennski med stålkanter. Utstyret fungerte problemfritt på en tur som dette (flatt og enkelt!). Skoene er myke og behagelige. Jeg limte Berghaus Yeti gamasjer utenpå.

Men på normale fjellturer/toppturer i Norge kan ikke TX30 brukes pga NNN-binding. Dette er altfor spinkelt i variabelt terreng. Etter flere tiår med Super Telemark bindinger og tilhørende støvler bruker jeg nå ofte Alfa Skarvet og er fornøyd med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende og positivt at produsenten svarer. Ut fra erfaringene på denne tråden taler mye for at Alfa Skarvet passer dårlig til en god del føtter. Da blir det for det første temmelig koko å markedsføre dem som garantert gnagsårfri, slik Sportsnett gjør det. For det andre lyder det litt hult å gi råd for hvordan man går dem inn når flere av erfaringene her viser at det ikke hjelper. Forebyggende råd er positivt, for all del, men det løser ikke dette problemet.

Jeg har nå kjøpt Crispi Stetind som jeg er meget spent på å prøve. I utgangspunktet er den svært lik Skarvet (litt høyere), men jeg tror og håper den avgjørende forskjellen ligger i hælkonstruksjonen. Skarvet er meget romslig i hælen. Dette virker i utgangspunktet behagelig, men min teori er at dette gjør at hælen ikke blir låst skikkelig og at man får en bevegelse som skaper friksjon og sår. Stetind er mer aggresiv og smalere i hælkappen.

Jeg skjønner at en med kraftig hæl ikke vil ha de samme problemene som meg, men jeg tror ikke klumphæl er særlig utbredt.

Er jeg en tynnhudet svekling? Lider jeg under en underlig, smal hæl eller har Alfa Skarvet en dårlig konstruert hælkappe. Jeg lover å komme tilbake med min personlige og forsøksvis balanserte vurdering når jeg har fått brukt de nye støvlene skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har skrevet både her og i andre tråder er Skarvet laget på en bredere lest en Stetind.

Den som er komfortabel med den ene kan ganske sikkert ikke bruke den andre.

Begge er ganske høye og stive og vil når de ikke passer foten raskt gnage hull i hælen din.

Riktig størrelse er veldig viktig, selv små variasjoner i sokkevalg kan gjøre stor forskjell.

Jeg bruker et par tjukke ullsokker(ikke grovstrikkede) og et par tynne, mener det er viktig at de innerste er så finvevde som mulig. Dette er vaskelig å finne i ull, men lettere i syntetmaterialer, nylonstrømper har jeg ikke prøvd men tror gjerne på dette.

Å snøre temmelig stramt og ta seg tid til etterstramming ved behov er nødvendig.

Den første turen i Stetind før jul ga meg begynnende gnagsår etter 2km, senere har etapper på 20-30 km gått rimelig greit.

Jeg har ennå ikke fått anledning til å gå flere dager i strekk, men bruker det samme utstyret også på småturer i nærområdet for tilvenningen/herdingens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også slitt med disse skoa. Har vel brukt dem på en 10 turer til nå. Distansene har typisk vært 15-20km dagsturer.

For å unngå gnagsår har jeg brukt compeed hver gang. Dessverre uten hell. Store gnagsår har lagt demper på alle turene for å si det diplomatisk. Så noen anbefale bridgedale Liner sokk innerst. Har nå bestilt den momentant.. Håper den sammen med med den beskyttelsen apoteket selger, kan hjelpe på neste tur. Har tenkt at dette må gi seg etthvert, men må si jeg blir skeptisk når jeg ser andre erfaringer her inne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får legge til enda en erfaring her, desverre. Nå er vel jeg et håpløst tilfelle hva skisko angår. Eneste jeg har gått på ski i uten å få gnagsår er armyboots og natoplank! Ellers har jeg vel egentli alltid vært plaget, og hatet å gå på ski av den grunn.

Når jeg så prøvde Skarvet på butikken tenkte jeg "wow, denne satt jo så utrolig fint, nå må det bli bra"...

Jeg har ikke hatt dem lengre enn 1 måneds tid enda da, så er kanskje litt tidlig å uttale seg, men tror dem begynner å bli så bra som dem kan bli for min del.

tur1, 4 km: merket det ikke var helt bra, men ikke gnagsår.

tur2, 4 km, litt annen sokkekombo: ingen probl

tur3, 10km: teipet og nylonsokk. Blemmer på begge hælene allerede etter 5km.

tur4, 6km: ny sokkekombo, bittelitt vondt på slutten, men ingen blemmer. Optimistisk!

tur5, 13km: Nå i helga. Kjentes kjempefint ut 6km, så værre og værre. Blemmer på begge hælene. Optimismen borte igjen :-)

Har prøvd å snøre så hardt at jeg får vondt, så det er iallefall ikke der problemet ligger.

Nylonsokk og sportsteip som bruker å funke knall til meg funka ikke (tur 3)

Skal på tur også neste helg, ca 10km. Satser på blemmene legger seg, og lurer på om jeg skal prøve compeed eller kanskje bobleplasttrikset denne gangen. Men, må si jeg begynner å vurdere å gi opp og finne meg noen andre.

Tror egentli bakre halvdel av foten og hælen min har det bedre i en sko med smalere lest, men da får tærne det litt tøft.

Synd at det blir sånn, for er godt fornøyd med skoene på alle andre punkter.

Samboern kjøpte makan, og hun har aldri hatt bedre sko! (men, hun har også en helt annen fasong på foten enn meg, med mye kraftigere hælparti.)

Hvor lang tid kan det gå før skoen er "gått inn"?

Hadde ikke turt å gå ivei på langtur me skoa sånn som det er nå, og sånn kan det jo ikke være...

Kan rapportere etter neste helg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med ekstra såler Jamez? Du kan kjøpe noen billige filtsåler (innleggsåler for å øke varmen). Hjelper det kan det være aktuelt å kjøpe innleggsåler alla SOLE, som varmes opp og tilpasses støvlene. Hjelper i allefall for meg. Jeg har også problemer med støvler. Innleggsåler fungerer på de fleste støvler jeg har, bl.a. Skarvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i Sole sålene mine fra fjellskoa såvidt. Men, ikke gått i dem. Virka litt trangt, men kanskje med litt annen sokkekombo.

Ellers har jeg jo noen tynnere såler liggende et sted som jeg brukte i armybootsn.

Endrer jo en god del hvor hælen havner og hvordan skoa sitter.

Får kanskje prøve en liten tur med det også... Nå må først vannet få gå ut av blemmene fra helga : :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange har gode erfaringer med tynn syntsokk for å motvirke gnagsår. Jeg har det ikke. Og har prøvd mange ganger i forskjellige støvler. Jeg har best erfaring medå bruke et par gode tynne ullsokker. Jeg er så varm på føttene at jeg ikke trenger noe annet før temperaturen går under -15, da tar jeg på noe tykkere sokker. Det går dessverre noen uker (uten gnaging) før du virkelig kan prøve om kombinasjonen SOLE og tynne sokker fungerer (har du først fått skikkelige blemmer tar det tid før føttene leges helt).

Skarvet har alltid sittet godt på meg. Jeg måtte ikke gå de inn. En venn med Stetind (Martin M) fikk gnagsår på sine første turer, men er nå meget fornøyd med sine støvler. Du har ikke gått mye med støvlene, så det er fremdeles håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blemmene er ikke større enn de legger seg flate iløpet 2-3dager. Ser væsken begynner å forsvinne allerede. Spørsmålet er hvor mange runder det går før huden på toppen er for tjukk og død... Så må vel gi det noen uker før jeg prøver ny kombinasjon ja.

Får vel gi skoene noen sjanser til før jeg gir meg...

Eksperiment med såler får bli neste på lista...

Men, tror jeg går for bobleplast førstkommende helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du som dampsperre? Brødposer eller mer avanserte saker?

Beklager sent svar, har ikke vært inne på en stund.

Har prøvd forskjellig, men leter etter tynne poser som gir minst mulig folder. Store brødposer går fint. Hadde jeg hatt litt mer plass i støvlene, og ikke hatt så ømfindtlige føtter, hadde jeg gjort som Børge O anbefaler: Handleposer. Disse er glatte og sterke.

I det siste har jeg brukt såkalte bioposer (høres fint ut, men de beregnet til mat og føres i hvert fall av RIMI, lette å finne). Disse er svært tynne, sånn at de uunngåelige foldene ikke merkes. Jeg bruker to, både fordi det lett går hull, og fordi jeg mener disse da vil gli i forhold til hverandre og minske friksjon på huden. Jeg bruker disse rett på huden, oppå nødvendig polstring og plastring. Noen bruker en tynn sokk innerst. Det som er merkelig er at denne ikke blir så blaut som man skulle tro, det gir svært lite ubehag.

Vær nøye med at det god plass foran, sånn at ikke tærne stikker hull. En tape rett over ankelen er nok. Tre sokken(e) over med omhu, en må hele tiden unngå strekk i plasten. Dersom du har vært flink nå, og kan vifte litt med tærne - og du kan snøre støvelen uten å kjenne plagsomme folder - ligger du godt an. Jeg lar hele riggen sitte på i dagevis hvis alt kjennes OK ut.

Tilbake til trådens egentlige tema, etter som det skjedd litt her. At leverandøren mener han har et godt produkt er vel å regne med, det endrer ikke opplevelsen til de som har problemer. Likevel er det grunn til merke seg flere ting: Det koster litt mer å gå inn så stive støvler, og - dersom lesten ikke passer til din fot, så vil det være feil valg. Ikke gi opp så lett, plastre og tape til du er sikker på at støvelen er ferdig formet, og snør godt. Ikke slarke rundt inni støvelen.

Til de som vil eksperimentere med såler, mener jeg at Alfas råd om å være varsom med å løfte hælen ut av "hælskåla", er godt.

Til slutt: Jeg bruker mine Skarvet nesten daglig på korte turer med bikkja, uten tape. På lengre turer har jeg hittil fått sår, og har ikke tatt sjansen på ubeskyttet hud på lenge. På lørdag gikk jeg for første gang uten tape hele dagen, ca 7 timer i delvis usporet terreng. Ingen dampsperre, da jeg ikke skulle overnatte. Ikke tegn til hot-spots! Søndagens luftetur kjente jeg ingenting.

Så da virker det nesten som at støvlene (og føttene) endelig jobber på lag.

Nei, forresten, enda en ting: Jeg er helt enig med Isprinsessa i at Sportsnett er grovt villedende med sin markedsføring. Jeg kjøpte mine der fordi jeg trodde på dem. De bruker samme påstander enda: "Alfa Skarvet er utrolig komfortabel, og vi kan nesten garantere at du slipper trøbbel med gnagsår og achillesbetennelse med denne tøffelen". Selv sier Alfa i denne tråden: "Å gå inn et par nye kraftige lærstøvler kan for noen være en stor utfordring, kan ta tid og koste blod..l." Da blir Sportsnetts påstander så åpenbart bløff at Alfa burde gripe inn. Det går på din troverdighet i markedet, Olimb. Ta deg en prat med dem.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg lovet å komme tilbake med en personlig vurdering av Crispi Stetind versus Alfa Skarvet. Sistnevnte ga meg i fjor tidenes gnagasår. Nettopp tilbake fra en 12-dagerstur uten en blemme på føttene. Jeg har brukt Stetind 15 fulle dager og 3 kortere turer etter jeg kjøpte dem. Stetind ga riktignok de to første dagene blemmer på lilletærne fordi brekken over tærne ikke hadde formet seg. Helene har vært problemfrie. Alfa gnagde gjennom idrettstape og kompeed. Jeg har brukt Tensoplast i begynnelsen med Crispiene, men dette tror jeg ikke har vært nødvendig. Forskjellen ligger etter min mening i utformingen av hælkappen. Den er for bred/løs hos Skarvet og holder ikke hælen på plass. Ellers virker skoene temmelig like både i utforming og kvalitet.

Det var deilig og kunne gå lange dager og nyte arbeidet uten smerter. Slik har det alltid vært tidligere, og slik er det nå når jeg har funnet de riktige skoene. Jeg vil rette en varm takk til Paron som tipset meg om riktig sko. Jeg vil også takke dem som tipset om Tensoplast som er et utmerket produkt. Til slutt vil jeg anbefale Alfa på revurdere utformingen av hælen på Skarvet. Skoene virker veldig bra bortsett fra denne, ihvertfall for noen av oss, alvorlige mangelen. Det er ikke sikkert det skal den store justeringen til før Sportsnetts reklame blir (nesten) sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg berga uten gnagsår sist tur jeg var på. En tur som jeg fikk gnagsår på tidligere...

Men, dette var med ganske godt med sportstape på helen og tynn glatt sokk innerst.

Må snøre så hardt som jeg klarer uten å få vondt rundt ankelen, og sportstape er kritisk for suksess. Uten kjenner jeg at det gnikker selv på kortere turer uten at det gir meg gnagsår da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde seriøse gnagsår i fjor vinter, men det var nok i stor grad min egen feil i og med at jeg trodde jeg hadde gått skoene inn ordentlig - noe jeg åpenbart ikke hadde.

Har brukt de samme skoene i år på flere turer, nå sist på en fin tur rundt Dovre, med topptur til Snøhetta. Store deler av turen gikk med pulk.

I år hadde jeg 0 problemer, tvert i mot - er superfornøyd. Kun ett par ullsokker i skoa, ingen taping, nylonstrømper eller noe annet. God og varm hele veien, og som sagt ingen antydning til gnagsår en gang.

Lærdommen er nok å gå inn skoene bedre først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Både jeg og svigerfar sliter med kraftige gnagsår fra crispi stetind. Så her er det nok som flere sier, enten så passer skoen eller så passer den ikke. Jeg har hatt mine i to sesonger og skal prøve å gå dem inn etter rådene fra denne tråden nå i påska... er bekymret om det skal ta tre sesonge å gå inn et par skisko...

Har jakt og fjellstøvler fra Alfa og viking. Disse var levert "ferdig inngått" fra fabrikk.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med føttene, er de også ferdig inngått fra fabrikk?

Om du bruker skoene kun noen få langturer hver vinter tror jeg sjangsen for gnagsår er stor.

Resepten er riktig valg av sokker og mange skiturer, gjerne korte i begynnelsen.

Etterhvert vil skinnet på utsatte steder bli tjukkere og tåle mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Som flere har skrevet både her og i andre tråder er Skarvet laget på en bredere lest en Stetind.

Den som er komfortabel med den ene kan ganske sikkert ikke bruke den andre.

Begge er ganske høye og stive og vil når de ikke passer foten raskt gnage hull i hælen din.

Riktig størrelse er veldig viktig, selv små variasjoner i sokkevalg kan gjøre stor forskjell.

Jeg bruker et par tjukke ullsokker(ikke grovstrikkede) og et par tynne, mener det er viktig at de innerste er så finvevde som mulig. Dette er vaskelig å finne i ull, men lettere i syntetmaterialer, nylonstrømper har jeg ikke prøvd men tror gjerne på dette.

Å snøre temmelig stramt og ta seg tid til etterstramming ved behov er nødvendig.

Den første turen i Stetind før jul ga meg begynnende gnagsår etter 2km, senere har etapper på 20-30 km gått rimelig greit.

Jeg har ennå ikke fått anledning til å gå flere dager i strekk, men bruker det samme utstyret også på småturer i nærområdet for tilvenningen/herdingens del.

Tar meg den frihet å sitere/repetere meg selv, har gjort meg noen nye erfaringer på området.

Som jeg nevner bruker jeg et par tynne finvevde/glatte sokker innerst, har nå også prøvd Bridgedale Liners uten sukses.

Gnagsår øverst på helen tvang meg tilbake til mine navnløse syntetsokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei Alle frilufts interesserte på fjellforum,

Godt Nytt År!

Herlig vinter ute akurat nå ikke sant?

Jeg kommer her med litt mer informasjon på vegne av A-Sport, som er produsenten av Alfa Skistøvler. Vi er svært positive til den store interesse for våre støvler og alle tilbakemeldinger som blant annet kommer frem her på fjellforum. Dette med gnagsår er et bokstavelig talt ømtålig tema. Det som funker for noen funker ikke for andre. Men, vi har med basis i omfattende testing samt tilbakemeldinger fra dere og andre brukere, foretatt en liten produktendring på vår Skarvet modell inn til denne sesongen. Det er først og fremst bøyestivheten i sålen som nå er justert til å være ett hakk mykere samt litt på bredden bak i hælen. Testing viser at dette gir litt betydelig mindre problemer med gnagsår.

Videre kan jeg også fortelle at vi i år har lansert en helt nyutviklet og (etter vår mening…) innovativ BC støvel som heter Gaiter. Gaiter har en tekstil/cordurabasert innerstøvel med Gore-Tex og integrert gamasje. Utenvendig har den lær underdel med gummiert tåforsterkning uten sømmer. Gamasjen er i Cordura og som er Kevlar forsterket på innersiden. Våre testere erfarer at denne støvelens konstruksjon blir noe mykere og at den derfor blir betydelig mer ”lettinngått” enn andre fjellskistøvler.

Med vennlig hilsen

A-Sport AS

Pål Olimb

Daglig Leder og skientusiast

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.