Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen på langs


JC

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om det er mulig å følge sommerruta fra Bismo til Turlsbu opp gjennom Lundadalen nå på ski? På kartet virker dalen litt i det smaleste/bratteste laget mtp skred.

Hvordan er det å gå over Smørstabbreen nå? DNT opplyser om at de ikke kvister denne traseen (krossbu-Leirvassbu) før 4.april. Vår kryssning vil skje innen 2 uker. Er det bedre å gå rundt.

Vi har ingen erfaring med brevandring fra før, men vi er oppegående mennesker med sunn fornuft :)

mvh

jc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk opp dalen til Trulsbu for en uke siden. Det er uproblematisk med tanke på ras. Videre fra Trulsbu til Nørdstedalsseter må dere passe litt på i botnen bak hytten. Les på DNT hvor de pleier å kviste. Det var greit. Jeg gikk videre over Sognefjellet og ned Utladalen til Skogadalsbøen. Også greit hvis du følger den østlige varianten øverst i dalen. Dette er det også info om hos DNT. De var i gang med kvistingen ut fra Fondsbu for noen dager siden. Vet ikke hvor langt de har kommet. Bra med snø, men hvordan forholdene er på breen skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Smørstabbreen ville jeg tro den ruta er grei. Men vær nøye med navigeringen, og spesielt bekymret er jeg for Sandelvbreen som skjuler skumle sprekker. Har ikke kommet veldig mye snø i det området, men jeg tror det er nok til en trygg brekrysning.

Takk for svar. Bør man følge én trassé over breen, eller er oppsprekkingen nokså lik over hele?

Er breen kvistet nå? Bør man gå i taulag over (vi er 2stk med pulk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at som sagt at det er nok snø til å gå der uten tau, men jeg ville hørt med noen lokale eksperter som har mer peiling. Selve Smørstabbreen er sikkert trygg nok, men Sandelvbreen har flere sprekker. Jeg mener at det var en som døde og falt ned i en sprekk 1. januar 1946 og ble funnet 32 år senere...

På disse bildene fra Stetinden og Surtningstinden ser man at breen er nokså snødekt, men enkelte sprekker er åpne:

http://4.bp.blogspot.com/_cBQMeuQg4lg/Sb6efgKxWUI/AAAAAAAABJ8/ws0D9CrGeiw/s1600-h/2009-03-11_51.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_cBQMeuQg4lg/Sb6c1YiqGLI/AAAAAAAABIg/glfX00k847U/s1600-h/2009-03-11_64.jpg

Helt nederst i brefallet innerst ved Surtningstinden mener jeg at jeg så blåis, så jeg ville skjært av inn på land under Storebjørn så tidlig som mulig.

post-3251-13347461174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk på ski over Smørstabbreen den 7. mars og som 500fjell seier er det på Sandelvsbreen ein må være litt på vakt. Såg eit par opne sprekker i henget ned i frå platået (ein av dei i samme området som på bildet til 500fjell).

Når ein kjem ned på flata bør ein krysse over på austsida av breen før ein trekker nedover dalen. Då unngår ein å komme bort i blåisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.