Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindsekk?


Jakob

Anbefalte innlegg

Er der nogle som har erfaringer med Helsports Vindsekk?

hel_vindsekk.jpg

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=HEL4&var_1=&productbrand=&categorytxt=

eller med andre producenter eller alternativer?

Den skal bruges af to personer til at spise lunch (dansk: frokost) i, drikke en kop varm kaffe osv.

Forslag modtages med stor interesse.

Vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv Ajungilaks vindsekk. Vi var to som testet hvordan det var å ta en times lunsj i vindsekken forleden helg, og det var trangt... Været tatt i betraktning var det allikevel bedre innenfor enn utenfor. Jeg ser Helsports variant er smalere enn Ajungilaks sin, 200x140 mot 200x150, så jeg ville heller ha valgt Ajungilak. Sportsnett har også Hillebergs variant, 210x180, den tror jeg er mer komfortabel, og selvfølgelig dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Og jeg har byttet ut Helsports vindsekk med Fjellduken "Hunter"!

Helsports vindsekk er okei den, lett å ha i sekken og vindtett - fjellduken er tyngre og tar større plass - men den er mye varmere å krype inn i under pauser og hvis uværet virkelig slår til.

Det fine er att både vindsekk og fjellduk fungerer :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg en Ajungilak vindsekk i fjor. Testet den bare en gang. Fant ut under denne testen at det er viktig at du setter deg med vinden i ryggen, selv om det betyr at du sitter med ryggen mot den fine utsikten. Det gikk an å sitte med 2 personer og drikke fra termosen. Det er overraskende varm når det er en kald og hard vind ute. Men det er ganske trangt når du f. eks. vil finne noe i sekken, men det går såvidt. Jeg skulle f. eks. ikke tørre å fyre primus under sekken når jeg sitter i den med 2 personer (kanskje ikke så lurt uansett). Hodet kan stikkes gjennom borrelåsåpsningen, men da har du ikke hendene ute får å drikke noe. I praksis brukes det ikke for annet enn å titte ut når du hører en rar lyd.

Ellers er vindsekken såpass lett at jeg alltid tar den med i sekken, selv på korte turer på vinterfjellet. Og det var presis det jeg ønsket. På langen turer gjør vindsekken forskjell på om du kan ta en pause eller ikke. Og det er kjekt å ha en nødbivak med overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På langen turer gjør vindsekken forskjell på om du kan ta en pause eller ikke. Og det er kjekt å ha en nødbivak med overalt.

Præcis grunden til at jeg vil købe en vindsekk :shock:

HVad koster denne Ajungilak vindsekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Jeg har blitt veldig glad i vindsekken min i det siste. Jeg bor jo på Vestlandet, og en vindsekk er en svært bra og rask måte å komme seg ut av vind og regn på, hvis man tar fantasien i bruk!

Jeg har hatt den i kanskje 8 år, og brukt den lite. Men etter å ha prøvd den på litt forskjellige måter, er jeg blitt frelst. Ett utrolig bra redskap!

Min vindsekk fungerer også som tarp, minitelt, og poncho. Den heter Exped Bivybag Duo UL. Den veier 285 gram, og er svært lett å pakke ned i posen (glatt silnylon), selv med votter. 

Jeg liker godt å legge inni ett liggeunderlag, første person setter seg inn, så inn med mat/sekker, så setter neste person seg inn og lukker åpningen. Da ser man mot hverandre og har utstyret i midten. Eller så kan man sitte på en benk/stein sekk ved siden av hverandre og trekke den over. Plass til sekker og mat inni også.

3 personer får plass om man må. Er det meg og ungene (2 og 5 år), er det ingen problem å sitte på ett liggeunderlag inni vindsekken, eller alle ved siden av hverandre og trekke den over.

2 liggeunderlag kan ligge inni, eller ett liggeunderlag med utstyr og sekk ved siden av. Jeg liker å bruke den som ett lite "telt" med åpningen fra vinden. Da kan jeg ligge i "teltåpningen" og fyre primus problemfritt, selv i en del vind. 

Det blåser mye på disse bildene under. På bilde nummer 4 har jeg lukket "teltåpningen". Er faktisk en utrolig komfortabel måte å spise lunch på og settes opp på få minutter. Blir kondens bare i nedre halvdel av sekken. Under luren som følger etterpå brukes sekken som hodepute, eller den sparkes helt ned ved bena for å løfte duken fra bena og redusere kondens. Regnvær kommer ikke inn her :)

IMG_0713.thumb.JPG.a21e21ed9f48036e6d50f415e582c27f.JPGIMG_0714.thumb.JPG.acd1336815933875c436c96581a09f61.JPGIMG_0715.thumb.JPG.293bc556c5cd8af944c71f84c11bac51.JPG

IMG_0716.thumb.JPG.14a28de2ff20ecdef19908a440eb1ba2.JPG

Som tarp måler den 2m x 1,5 (eller var det 1,7?) meter. Mer enn nok for å sitte ute av regnet for ett par personer.

Jeg har alltid 4 stk 3 meter lange tynne bardunsnorer i posen. Da kan jeg sette den opp på mange forskjellige måter. Bruker bardunknute, så bardunstrammere er overflødig.

Litt andre eksempler:

Jeg savner noen ganger ett vindu, men bare kanskje. Da ville den blitt tyngre, stivere og større også, kanskje svakere.

Hvordan bruker dere vindsekken, om dere i det hele tatt bruker den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har faktisk fleire sortar alt ettertype tur og gruppestorleik, men den eg brukar mest på dagstur er denne, berekna for to. Oppsett med ein stav i midten vert den eit lite minitelt :)

https://rab.equipment/us/group-shelter-2-bothy

 

Jeg har faktisk sett på denne også :)

Hvordan synes du den fungerer i snø, med to personer og en skistav i midten? Sitter dere på sekker da, eller graver fotgrop/stol og bruker sitteunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har faktisk sett på denne også :)

Hvordan synes du den fungerer i snø, med to personer og en skistav i midten? Sitter dere på sekker da, eller graver fotgrop/stol og bruker sitteunderlag?

Begge deler funkar, men ein må sitte mot kvarandre. Eg vel løysing etter behovet for le og evt temperaturar for legg/føter. Har endog greid å presse tre inni her, men det var litt av eit komishow. Dog, me var tre som fekk innteke lunch i nokolunde greide format på Hardangervidda i blest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped vindsekken fungerer også bra som minitelt på denne måten. To snorer er alt som trengs, og i fotenden kan man regulere ventilasjonen med åpningene:

IMG_0731.JPG

IMG_0732.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.