Gå til innhold
  • Bli medlem

Startpunkt for skitur fra Hemsedal til Finse


Tracon

Anbefalte innlegg

Heisan

Om ei drøy uke skal vi gå fra Hemsedal til Finse på ski. Da jeg kommer reisende med fly til Gardermoen har vi funnet det enklest å ta bussen som går direkte fra Gardermoen til Hemsedal klokka 14 på neste fredag. Vi ønsker bare å komme oss litt ut i terrenget før vi telter for natta. Spørsmålet er hvor det er enklest startpunkt. Vi er innstilt på å kanskje ta drosje et lite stykke fra Hemsedal "sentrum".

Vi har sett oss ut å starte innover Flævatnet. Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ide kan vaere aa ta Sogn og Fjordane ekspressen (se www.nor-way.no) til Breistolen.

Gikk herifra til Finse via Bjordalsbu, Iungsdalshytta, Storestolen og Raggsteindalen paa 4 dager i begynnelsen av mars i fjor. Veldig fin tur! Kan evt gjores lenger ved aa gaa via Kongshelleren og Geiteryggshytta.

Bare som ett alternativt forslag ;-)

God tur uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen Wawexels beskriver er veldig fin. Litt langt med drosje fra Hemsedal til Breistølen (regner med at Gardemoenbussen ikke går videre, og at Sognefjordekspressen ikke korresponderer). Dere kan eventuelt starte fra Bjøberg og gå derfra inn til Bjørdalsbu. Går dere i det området bør dere ta en avstikker opp på Raudebergnuten som er det høyeste fjellet i den del av Skarveheimen.

Velger dere turen opp til Flævann og Gyrinosvannet kommer dere inn i et bratt og rasutsatt område. Et alternativ er å gå over Reineskarvet, alternativ syd for Reineskarvet. I det området er det mange løyper og mye hytter, nesten hele veien til Iongsdalshytta. Turen over Reineskarvet er fin, men med en drøy stigning i starten.

post-3635-133474611003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger dere turen opp til Flævann og Gyrinosvannet kommer dere inn i et bratt og rasutsatt område.

Eg har aldri opplevd ras på verken Gyrinnosvatnet eller Flævatnet :shock: Men som det er nevnt i tråden, må ein halde seg vekk frå sundet mellom vatna.

Det er heller ingen problem å finne trygg rute gjennom Skålen og over til Djup eller Mjolgebotn. Det er bare å følge nesten djupaste dalen innover omtrent i same trase som stigen som er teikna på kartet og bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er innstilt på å kanskje ta drosje et lite stykke fra Hemsedal "sentrum".

Vi har sett oss ut å starte innover Flævatnet. Noen tips??

Ta drosje så langt vegen er brøytt i Holdeskardet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempenyttige svar. Det står nå mellom Flævannet. Eller vente på neste buss i Hemsedal og ta den videre til Breistøl. Da får vi ikke kommet igang før nærmere 20, men vi har vel bare plan om å etablere camp i et fornuftig område første kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg kjenner ikke Flævannet så det startpunktet kan jeg ikke uttale meg om. Men start fra Breistølen er garantert fornuftig. Jeg vil tippe at når dere kommer dit, om ettermiddagen eller på kvelden, så vil dere kanskje falle for fristelsen til å overnatte der og starte tidlig neste morgen. Det ville i alle fall jeg ha gjort og dere vil neppe tape så mye tid på det heller. Om vinteren tar det lang tid både å sette opp og ta ned telt og å lage mat o.s.v.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Personlig har jeg ikke overnattet på Breistølen, men det er en liten turisthytte som ligger like ved veien og tar i mot alle slags veifarende også skiløpere, som kommer nord- eller sydfra, spesielt i påsken. Du finner sikkert omtale av stedet på nettet. Prøv DNTs hjemmeside ! Det kan sannsynligvis lønne seg å ringe på forhånd og bestille plass. Se: www.breistolen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke starte i Hemsedal, for deretter å følge turistforeningens løype frem til Bergsjø.

Det går sjølvsagt an å gå strekningen, og det er ein heilt grei tur, men Turistforeningen har ingen løype frå Hemsedal til Bergsjø.

No i helga har det i alle fall vore silkeføre i området og kjempeflotte forhold både i og utanfor løypene. Eg var på Reineskarvet i går og på Lauvdalsbrea i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge turistforenings kart på deres nettside har de iallefall blå strek fra Hemsedal til Bergsjø. Om det er turistforeningens løyper eller ikke er jeg dog usikker på. Langrenssløype er det iallefall.

http://turistforeningen.no/location.php?lo_id=NO_skarv&fo_id=6291

Det går nok ei løype som vist på det kartet. Truleg preparert med maskin det meste av strekningen. Men den traseen vert nå ein utruleg lang og krøkkete veg frå Hemsedal til Bergsjø :) Gå heller rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vil tillegge at dere er helt avhengige av kuldegrader om nettene. Det er det her nå, og forholdene er perfekte og det er mulig å gå overalt. Jeg forsøkte meg på en topptur (i samme område og moh) etter at det hadde vært plussgrader to netter for noen dager siden. Det var helt håpløst. Den strenge kuldeperioden i januar har gjort at under skaren er det kun "sukkersnø" helt uten bæring. Ha en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tillegge at dere er helt avhengige av kuldegrader om nettene. Det er det her nå, og forholdene er perfekte og det er mulig å gå overalt. Jeg forsøkte meg på en topptur (i samme område og moh) etter at det hadde vært plussgrader to netter for noen dager siden. Det var helt håpløst. Den strenge kuldeperioden i januar har gjort at under skaren er det kun "sukkersnø" helt uten bæring. Ha en fin tur!

Er nok et års tid siden disse var på tur. :)

Men jeg er enig med forholdene slik du beskriver dem nå. Tryna selv offpiste for noen dager siden og slet skikkelig med å krabbe 5 meter oppover for å komme tilbake til skiene mine. Man går rett til bånns, det vil si med snø opp til beltet.

Skogen nedenfor Reidarskaret hadde null bæring og sukker helt til bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.