Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkski til dame


Vanja

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som har tenkt å kjøpe meg telemarksski, og for å spare penger tenkte jeg å prøve å få tak i brukt. Men da jeg ikke har så god peil på dette utstyret trenger jeg noen anbefalinger på hva jeg bør se etter (ski, bindinger og støvler).

-Jeg er nybegynner å kunne tenke meg en allroundski, mest til kjøring utenfor alpinalegg, da jeg bor i Tromsø.

-Jeg er 1.72 cm høy og veier vel i underkant 60 kg

-Jeg bruker str. 40-41 i vanlige sko, og har smale føtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes masse kjekt.

Jeg bruker p.t Ingstad og Rottefella Super Telemark med Wire, samt en høg stiv lærstøvel.

Jeg kjører bare løssnø, og er ikke fullstendig fartsgal.

Mine forrige ski var Atomic Mountain Telemark.

De fungerer litt overalt.

+ Lettkjørte

+ Tåler preppa bakker

+Solide

- Tunge

- dårlig smørespenn

Velg en eller anna binding med kabel, og en høg sko i 75mm.

Start med en ski som ikke koster skjorta.

Du finner en hel del på Finn.no fra 500,- og oppover.

Velg ski i din kroppslengde eventuelt + 10 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å se etter utstyr brukt. Veldig ofte prøver imidlertid selgere å kvitte seg med utstyr til nesten ny pris, så det lønner seg å sjekke priser i butikk - lokalt så vel som på nett. Det dukker opp mange gode tilbud i butikkene på denne tiden.

Nå har du fått en anbefaling som går på lærstøvler og fjellski, men jeg vil anbefale noe fra andre enden av skalaen hvis det er kjøreegenskaper du er ute etter.

Skistøvler er det viktigste, sørg for at de passer godt. Prøv flere modeller. Ikke for store, men heller ikke slik at de klemmer ubehagelig. Etterhvert leveres de fleste plaststøvlene med innerstøvler som kan bakes til å tilpasse foten, og det vil hjelpe en god del. Se om du får prøvd Scarpa T1, T2X, Crispi CXP. Sko som ikke passer ødelegger fort gleden med å stå på ski - kjøp nye om nødvendig.

Ski: Det er et stort utvalg av gode ski til telemark/alpint. Jeg vil anbefale ski som er relativt brede, gjerne rundt 90mm på det smaleste. De bør ikke være for stive/tunge, siden du sikkert vil dra dem med på topptur etterhvert. Lengde rundt 173cm er jo et greit utgangspunkt, selv om ski som er oppgitt med samme lengde kan oppføre seg markert annerledes. Med litt brede ski kan du gå litt kortere, men jeg ville ikke gått kortere enn rundt 165.

Bindinger som matcher ski/sko-valg ovenfor er relativt kraftige telemark-bindinger. Rottefella Cobra R6/R8, Linken og andre. Hvis bruken er primært topptur finnes det flere alternativ med gå-funksjon, en stor fordel med stive sko og relativt tungt utstyr. Black Diamond O1, G3 Ascent, Voile Switchback..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Jeg var i Målselv nå i helga, og fant ut at topptur er nok mer tingen for meg, turfølelsen er jo halve opplevelsen, minst! Å bli ordentlig varm i trøya og kjenne naturen rundt seg er i alle fall for meg mye av motivasjonen for å gå på ski.

Nå er det bare å stikke til byen og sjekke ut salgene, femti prosent flere steder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.