Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørpolen


larka

Anbefalte innlegg

Annonse
Forøvrig: jeg trodde det het sydpolen, men har i det siste sett at sørpolen også brukes.

Hei Fjellaben.

Har lest mye polarlitteratur og har mange favoritter. Men Hjalmar Johansen kommer nok høyt oppe på lista. Ikke bare for sine utrolige bragder både med Nansen og Amundsen, men også p.g.a. den dårlige behandlingen han fikk av Amundsen etter å ha reddet en kamerat fra døden ved starten på Sørpolferden, en dåd som faktisk gjorde at han blei vraket fra teamet til Sørpolen. Ellers er jo Lindstrøm en artig skrue. Vår "glemte" polfarer, Eivind Astrup fortjener all den kred han bare kan få for sine bragder i løpet av sitt korte liv. Men over dem alle ruver nok Otto Sverdrup, en kjempe i polarhistorien.

Når det gjelder navnet Sydpolen/Sørpolen er jeg enig i at det kan klinge litt fremmed i starten, men jeg tror dette bare er en vanesak og har moro av å prøve å innarbeide den nye skrivemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalmar var definitivt en bra og viktig fyr, men uten Adolf Henrik — og matlagingen hans — tror jeg ikke gutta hadde kommet langt :)

Adolf Henrik Lindstrøm ble begravet i Gamlebyen Gravlund i Oslo. Hver dag går jeg gjennom gravlunden, men jeg har ikke funnet gravstøtten hans! (t.o. så går jeg der fordi jeg skal til/fra jobb — ikke for å lete etter gravstøtter...) Er det noen som vet noe? Kan graven ha blitt "foreldet"? Mannen burde jo få en skikkelig bauta?!

Fra Roald Amundsens dagbok, om Adolf Henrik, 5. april 1911: "Han har ydet de norske polarexpeditioner større & verdifullere tjenester enn noen annen mann."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil lese mer om Hjalmar Johansen kan jeg anbefale boka Den tredje mann av Ragnar Kvam.

Ei veldig bra bok skrevet av en kunnskapsrik og nøktern kar. Kan i den sammenheng anbefale boka "Mine sjøreiser" som er Ragnar Kvams egen beretning om hans ferder på alle verdenshav gjennom flere år.

For nærmere belysning og kjennskap til Hjalmar Johansen, denne hedersmann i norsk polarhistorie, er Tor Bomann-Larsens bok om Roald Amundsen og Hjalmar Johansens egen beretning om Framferden og turen med Nansen mot Nordpolen spennende lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.