Gå til innhold
  • Bli medlem

turer fra Krossbu?


valemon

Anbefalte innlegg

Hei igjen :D

Jeg planlegger en tur til Krossbu i starten av mai, og lurer på om det er noen her inne som har noen anbefalinger til turer! Tenker først og fremst på toppturer og turer med kule nedfarter, med utgangspunkt på Krossbu hvor vi overnatter. Jeg kjører telemark, så laaaange (over 20km) turer bortover er ikke det jeg ser etter....

Noen som har vært i området rundt Krossbu og har noen erfaringer å dele?

Kommer til å ha bil, så nærliggende utgangspunkter er også aktuelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei igjen :D

Jeg planlegger en tur til Krossbu i starten av mai, og lurer på om det er noen her inne som har noen anbefalinger til turer! Tenker først og fremst på toppturer og turer med kule nedfarter, med utgangspunkt på Krossbu hvor vi overnatter. Jeg kjører telemark, så laaaange (over 20km) turer bortover er ikke det jeg ser etter....

Noen som har vært i området rundt Krossbu og har noen erfaringer å dele?

Kommer til å ha bil, så nærliggende utgangspunkter er også aktuelle :)

Med utgangspunkt i Krossbu har du tilgang til en masse flotte toppturer med telemarkski i mai. Mest nærliggende er toppene rundt Smørstabbreen, da kan du ta på skiene rett utenfor døren. Storebjørn er en fin skitopp, men andre topper i området kan også bestiges. Stegjern kan være en fordel hvis det er viktig å komme seg helt opp. Ellers går turen over bre, så man må vurdere snøforhold i forhold til dette, men det går som regel greit uten tau i mai.

Kjører du litt østover har du Loftet, som gir bra skikjøring også i mai.

Kjører du vestover har du enda flere muligheter (Hurrungane). Fanaråken og Steindalsnosi er greie topper å ta med utgangspunkt i veien over Sognefjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Krossbu til Storebjørn 25. mai i fjor, og synes det var en fin tur på telemarkski. Akkurat passe langt for en som ikke er i toppform, og nedkjøringen bringer deg helt tilbake til Krossbu :)

Under fjorårets besøk var det desverre en del tåke, så jeg håper å returnere i mai i år for å få med meg utsikten :D

Angående stegjern, så satte vi igjen skia litt under toppen og gikk til fots det siste stykket. Det fungerte helt greit, uten stegjern. Så ingen med ski eller stegjern på beina (eller skispor) helt på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.