Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda vs Femundsmarka


paaleri

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt til å ta med kjærsten min på en vandretur i år (sommeren 09), vi har tenkt til å sette av tre uker ferie. Beregne en tur på drøye to uker! Noen som har noen tips? Hardangervidda på langs eller loffe rundt i femundsmarka? Forslag til ruter?

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Du bør gå inn på www.turistforeningen.no og orientere deg om turforslagene som ligger der.

Femundsmarka er nok mest interessant, spesielt dersom du også vil fiske litt, men Hardangervidda er mer allsidig mht rutevalg og hytter, så jeg vil absolutt anbefale det området dersom du/dere er førstegangsvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Femundsmarka: ulike fiskeslag, lettgått, stabilt vær, bålved, ein del folk.

Hardangervidda: meget bra aurefiske på dei rette plassane og den retta tida, veldig stort område, brear og fjellvidder i det uendelege, meir verutsatt, ikkje bål, mykje folk på enkelte plassar

Kvar plass har sin sjarm. Femundsmarka kan vel kanskje vera enklare når det er varierande ver enn vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for tilbakemeldinger! Slik det ser ut nå holder vi nok en knapp på Hardangervidda (I allefall jeg, så må man komme med noen arrgumenter for at det skal komme i mål!) hehe. Noen som har et bra tips til utgangspunkt? Noen som har startet fra Halne Fjellstove eller Fagerheim fjellstue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei paaleri !

Både Fagerheim og Halne er fine utgangspunkter for rundtur på Hardangervidda. Lett adkomst med både privatbil og med tog til Geilo og buss derfra. Men du kan også starte fra Tuva og fra Dyranut. Ved alle disse stedene er det mulig å parkere uten at budsjettet sprekker helt. Det er forøvrig også mange som tar toget til Finse og går sydover derfra. Ellers er det selvfølgelig mulig å starte sydfra f.eks. Rjukan, Møsvann og Haukeliseter.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis påstanden din var riktig, burde det kanskje vært tilstrekkelig informasjon, ja.

Men det er den tydeligvis ikke? Hardangervidda VET jeg er over tregrensen, altså må Femundsmarka også ligge over? Jeg har bare sett bilder derfra, og de viser stort sett furuskog!

Noen kan kanskje forklare for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer alltid bål når jeg er på Hardangervidda. Det er ikke vanskelig å finne ved. Mest einer, men også vier er bra. Jeg synes Halne er ett godt utgangspunkt. Området mellom Vestvassdalen og Halne er ett spennende område synes jeg. Og fisk kan du få også. Hvis du unngår motorveiene, og det er ikke vanskelig, treffer du ikke mye folk heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Valet mellan ett fjällområde och ett skogsområde borde vara självklart. Nu har jag knappt alls gått på Hardangervidda, utom att jag rundat Hardangerjøkulen (fint, men flera vad, och ett av dem kräver försiktighet), men jag kanske kommer att göra det i sommar.

Att det är mycket folk är ett lättlöst problem, vågar jag påstå, eftersom jag gjort en 10-dagars vandring runt

det verkligt folkrika

Jotunheimen utan att besväras. Lösningen är tält och tidiga morgonvanor. Frukost på stugorna serveras klockan 8, så de flesta kommer inte iväg före 9; en tältare kan räkna med att inte möta någon före 10. Startar man vid 6-7 hinner man alltså njuta åtskilliga timmar av ensamheten. Tältet tillåter också ensammare vägval. I Jotunheimen gick jag 2002 en etapp utan ett enda möte, en där jag bara träffade på

ett par tyskar i slutet, och ytterligare en där jag bara mötte ett fåtal, samtliga utlänningar med tält. Jag vågar gissa att liknande möjligheter finns på Hardangervidda.

När jag rundade Jøkulen träffade jag endast ett fåtal, samtliga utlänningar, mellan Finse och Rembesdalseter, två norrmän mellan

Rembesdalseter och Leirbotn, och ingen nästa dag före stigskiljet mot Krækkja.

Hardangervidda kan också kombineras med ett par härliga etapper i Skarvheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har hele tre uker til disposisjon så ville jeg dratt nordover!

Tog opp til Majavatn og så ta beina fatt inn i Børgefjell er absolutt å anbefale, husk fiskestang!

Sørøya i Finnmark bør også oppleves, der ligger høyfjellet i fjæra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har tenkt til å ta med kjærsten min på en vandretur i år (sommeren 09), vi har tenkt til å sette av tre uker ferie. Beregne en tur på drøye to uker! Noen som har noen tips? Hardangervidda på langs eller loffe rundt i femundsmarka? Forslag til ruter?

Mvh Pål

Det beste av to verdener: Ta ei uke på hvert sted. Da kan dere proviantere og ta en dusj i sivilisasjonen på turen mellom to vakre steder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt Hardangervidda. Der er det store valgmuligheter både innen fiske, toppturer og dagsturer. Det er også mange koselige hytter som for eksempel Mogen, Sandhaug, Krækkja og Besså som er verdt et besøk. Av toppturer kan jeg anbefale Hårteigen, Ustetind, Store Grananuten, Sovarenuten, Store Nup, Store Skrekken og Langenuten. Av fiskemuligheter så vil jeg anbefale Heinelva, Besso og Kvenna. Hvis dere velger en to ukers på Hardangervidda ville jeg gjerne anbefalt at dere kunne startet ved Rjukan og krysset Vidda og endt ved Kinsarvik nede ved fjorden.

Femundsmarka fungerer det også selvsagt, men det er en god del mygg og knott der, spesielt under tregrensa, men det er alikevel et flott område og spesielt hyttene Ljøsnåvollen og Svukuriset er fine plasser. Det anbefales også en tur til Store Svuku der det er meget god utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.