Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av pulk-meier


Trygge

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Fjellpulken-pulk, og etter en testtur finner jeg ut at meiene åpenbart trenger en behandling, pga dårlig gli.

Meiene har grov overflate og spor etter utsaging.

Hva er beste metode for behandling av slike? Samme som for ski - sikling og påføring av glider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Etter en del testing og bruk har jeg klart å få opp glien på pulken ganske merkbart.

Meiene på Fjellpulken (de tre billigste alternativene) er saget av en plastblokk, og derved har de sagspor og er som sandpapir i løypa. Hullene i meiene bremser også.

Hva jeg har gjordt:

Pusset meiene med sandpapir til sagspor er vekke

Siklet over

Fylt hullene med fugemasse og lagt et lag hard lakk på toppen.

Bearbeidet meiene med stearinlys (!) og polert over med gryteskrubb-kloss.

Polert pulken med hard polish for båt.

Nu glir den så meget bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bygge om til utskiftbare glidbelegg, av samme type som hundekjørerne bruker på sledene? Da finnes det mange typer belegg som passer til aktuelt føre. det man trenger er en aluskinne av denne typen: http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=32939&catID=15082&GroupID=15224&Product=12696 ,og belegg for det føret som måtte passe.

kan sikkert være en ide å montere dette utenpå de beleggene som allerede er der, for å få litt høyde, og mindre kontakt med snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Jeg har en segebadenpulk med messingmeier. Noen som vet hvordan jeg skal få bedre glid på dem? Hullene etter popnaglene kan fylles med epoxy, men selve messingmeiene glir dårlig på visse fører. Pulken for øvrig er vokset.

Fordelen med messingmeier er at kantene er skarpe, og pulken sklir ikke sidelengs under traversering på hardt føre, men jeg tror de reduserer gliden noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.