Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS-kart


Anbefalte innlegg

Annonse

aleks,

til dels enig med deg. selv om man prøver å holde seg innafor lover og regler, så frister det veldig å finne alternative løsning når de melker så til de grader.

# Ruter, eller kollektiven i Oslo er et godt bilde på det. De har i alle år hauset opp prisene, dette resulterte i superhøy andel snikere. Etter litt drakamp, så ble prisene satt ned betraktelig. Resultatet av dette var færre snikere, samtidig som flere så fordelen med månedskortene fremfor bil. I sum, så fikk de flere som betalte månedskort, i tillegg sitter vel #Ruter igjen med større fortjeneste nå enn når de hadde ublu pris.

800 kroner for et digitalt kart er ikke en pris brukerne ser som fornufitg. Ergo, de må nesten forvente en god del svinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stjeler jeg heller. Å betale 800,- for ett kart er uaktuelt.

Hva er "ett kart"? Det ene kartet du kjøper digitalt tilsvarer tross alt ganske mange kartblader på flate-døde-trær-formatet. Nå vet jeg ikke hvordan inndelingen av kartene for Magellan-GPSer er gjort, men for Garmin selges kartene i pakker på 15-20 kartblader for rundt 700,-. De samme kartbladene i papirformat ville da kostet rundt to tusen kroner. På den andre siden er det flere andre momenter som kommer inn her.

1) Det viktigste er antakelig at pakkene ikke passer helt for deg. Her synes jeg den tekniske løsningen er helt håpløs, og man burde helt klart hatt muligheten til å plukke ut det området som passer best uten å måtte kjøpe mange totalt uinteressante kartblader.

2) Dernest er det plagsomt at kartene ofte låses, minst til et system (Garmin-kart kan ikke brukes på GPS-er fra andre produsenter) men også ofte til en bestemt GPS, så om du og kona har hver deres GPS så kan dere ikke bruke samme kart, men må kjøpe kartpakken to ganger. Dette gjelder heldigvis ikke 1:50000-serien ennå, men de tekniske løsningene for slike begrensninger er til stede og brukes allerede av en del andre kart.

3) Og til sist, kart på GPS er ikke verd så mye som et papirkart når du står på fjellet. GPSen kan feile, og selv når den virker er skjermen for liten til at det er praktisk å se på kartet der. Derfor kjenner jeg heller ingen som går på fjellet med bare GPS, med mindre de er så lokalkjente i området at de egentlig ikke trenger kartet i utgangspunktet.

Min konklusjon er derfor den samme som din: det er uaktuelt å betale masse penger for et kart som ihvertfall på min GPS er veldig upraktisk i bruk. Løsningen min er dog en helt annen, siden jeg ikke liker å piratkopiere. Det er et prosjekt på nett kalt :D OpenStreetMap (OSM), som kan sees på som en slags Wikipedia for kartdata. Det vil si at kartet er fritt tilgjengelig, og de som bruker og oppdaterer kartet er mer eller de samme folkene. Dette kartet er egentlig et kart over veier, men folk har lagt inn mange vann, elver og en del stier også. Grunnen til at dette fungerer på fjellet (for meg) er at jeg stort sett bare bruker GPSen på to måter. Enten som en grov indikasjon på hvor jeg er, og da holder det som regel at kartet har elver og vann inntegnet, eller jeg leser av koordinatene og finner ut nøyaktig hvor jeg er på papirkartet. Jeg trenger derfor ikke høydekoter og veldig detaljerte kart på GPSen.

Problemet med OpenStreetMap-kartet er at det er ufullstendig. For at et kart skal kunne brukes som oversiktskart er man fortsatt avhengig av at det inneholder noen lett gjenkjennelige elementer. Det gjør at det å tegne inn elver og vann i OSM-kartet (ut fra satellittbilder) før jeg drar på tur har blitt ekstra hobby. Det er egentlig mer gøy å være den første OSM-brukeren som går tur i et område og få tegne inn slikt på kartet selv enn om noen andre OSM-brukere har vært der og gjort det før meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Magellan EXplorist 400 som jeg gjerne skulle ha lagt inn Region Hardangervidda på. Vet at det finnes topografisk kart over området som nylig er lansert. Hvor kan jeg få tak i det?

Har du prøvd å snakke med gpsbutikken.no? Jeg ser de skriver at det kom det kom topokart i 2007.

http://gpsbutikken.no/site/Framside/Nyheter/NyetopokartfraMagellan/tabid/337/Default.aspx

Selv om de henviser til websidene til Magellan finner jeg ikke norske topokart der, så det er mulig de er ute av produksjon. Det letteste er antakelig å ringe og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "ett kart"? Det ene kartet du kjøper digitalt tilsvarer tross alt ganske mange kartblader på flate-døde-trær-formatet. Nå vet jeg ikke hvordan inndelingen av kartene for Magellan-GPSer er gjort, men for Garmin selges kartene i pakker på 15-20 kartblader for rundt 700,-. De samme kartbladene i papirformat ville da kostet rundt to tusen kroner. På den andre siden er det flere andre momenter som kommer inn her.

Du prater som om du slipper kart og kompass når man kjøper GPS, litt skremmende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er oppfordring til tyveri.

Det er forferdelig irriterende at grunnlagskartene som jo er laget av Statens kartverk for skattebetalernes penger skal ha havnet i hendene på private firmaer som Ugland IT. Disse skal så ha masse spenn for ting som fellesskapet tidligere har betalt for.

Men jeg er enig i at man ikke skal oppfordre til kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det viktigste er antakelig at pakkene ikke passer helt for deg. Her synes jeg den tekniske løsningen er helt håpløs, og man burde helt klart hatt muligheten til å plukke ut det området som passer best uten å måtte kjøpe mange totalt uinteressante kartblader.

Nettopp. Når jeg skrev "ett kart", tenkte jeg på områdene som selges - alla dette. Her selger da kartbutikken.no Hardangervidda for 799,-. "Hardangervidda" dekker da selve vidda, Nordfjella, Vassfaret, Hemsedalsfjellet osv. Istedenfor å dele opp dette og selge f. eks Nordfjella til en overkommelig pris, så selger de alt i en pakke til en vanvittig høy pris. Når jeg da kan skaffe meg dette gratis, så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å snakke med gpsbutikken.no? Jeg ser de skriver at det kom det kom topokart i 2007.

http://gpsbutikken.no/site/Framside/Nyheter/NyetopokartfraMagellan/tabid/337/Default.aspx

Selv om de henviser til websidene til Magellan finner jeg ikke norske topokart der, så det er mulig de er ute av produksjon. Det letteste er antakelig å ringe og spørre.

Takker for ordentlig svar. Har sett at det finnes topo nord og sør for magellan gps, men tror ikke dette er de kartene jeg er på jakt etter. De detaljerte kartene heter "region Hardangervidda" og er ett av i alt 15 regioner som finnes. Men jeg tror kanskje jeg skal ta en telefon. Problemet er at Magellan ikke har noen grossist i Norge lenger, dessuten tror jeg de skal inngå i Mio etter hvert. Når det er sagt, så er det ikke noe alfa og omega for meg å få dette kartet, men det hadde vært greit. Jeg er en kløpper på vanlig kart og kompass, det er jo bare å ta ut koordinatene og gå inn på papirkartet når tåka blir for tjukk! Jeg er ikke av disse tullingene som tror GPSen er eneste redningen på fjellet, for det er den definitivt IKKE. GPS er kun et supplement til kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stjeler jeg heller. Å betale 800,- for ett kart er uaktuelt.

Ja, det er drøyt å måtte punge ut med ca 12000 kr for å kunne bruke GPSen over hele landet. Når det i tillegg er blitt umulig å laste ned kartene fra Magellans hjemmesider (og ingen andre løsninger er åpenbare), kan jeg egentlig ikke se noen annen mulighet enn fildeling. Selv har jeg hatt en Magellan GPS et par måneders tid, og det er mildt sagt irriterende å ha brukt flere tusen på noe man ikke lenger kan oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vurderer nå å kjøpe et kartprodukt til min Garmin GPSMAP 60CSX. Det er fordi jeg er usikker på om de kartene jeg har skaffet meg er like som de som selges på diverse nettsider, f. eks her.

Kom over ett bilde på nettet, og vedkommende har et annerledes kart enn hva jeg har;

norges-hoyeste-bjork.jpg

På min GPS har kartet langt mer farger, som på dette bildet her;

garmin-gpsmap-60csx.jpg

Noen som vet om de nyeste kartene som selges, vil se ut som kartet på det første bildet? I tilegg er det ikke navn på vann og diverse i kartet jeg har.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå å kjøpe et kartprodukt til min Garmin GPSMAP 60CSX. Det er fordi jeg er usikker på om de kartene jeg har skaffet meg er like som de som selges på diverse nettsider, f. eks her.

Noen som vet om de nyeste kartene som selges, vil se ut som kartet på det første bildet? I tilegg er det ikke navn på vann og diverse i kartet jeg har.

Håper på svar.

Når du åpner programmet Mapsource, hva ser du oppe i venstre hjørne i den nedtrekksgardin, begynner med "topo"...... :?

De kartene som du viser til i linken er de nye Topo Adventurekartene, som egner seg best til Oregon og Colorado. På

din 60CSx med advent.....så er stiene er merket blått, og det er eneste forskjellen en kan se etter det jeg har funne ut......på Topo Pro og Adventure.

Vet ikke om en får kjøpt mere Topo Pro kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.