Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan grunnklister brukes som underlag under voks?


Anbefalte innlegg

Vi skal gå Hallingruta(gamle eventyrruta) i påsken.

Det er ca 10 mil, og jeg vil helst slippe å styre veldig mye med smøring da vi skal ligge i telt.

Holder det å ha grunnklister og smøre dagsaktuell voks/klister oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi skal gå Hallingruta(gamle eventyrruta) i påsken.

Det er ca 10 mil, og jeg vil helst slippe å styre veldig mye med smøring da vi skal ligge i telt.

Holder det å ha grunnklister og smøre dagsaktuell voks/klister oppå?

Det kan gå veldig bra, eller det kan gjøre turen til et helvete. De 200 grammene du trenger for å ha med litt voks, en universalklister og smørefjerner tjener du lett inn på at det blir mye lettere å gå. Alternativt kan man ha med bare voks og legge på skifeller der det er en del oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnklister (kaldeste type isklister, f.eks Swix eller Rode isklister) + tørrvoks oppå benyttes ofte på grovkornet gammel snø (f.eks. skare omdannet til grovkornet av preppemaskina - et føre vi har hatt mye av i Bymarka i år). Er det noen som helst mulighet for å påtreffe nysnø eller ikke omdannet snø på turen, så vil jeg fraråde å benytte grunnklister/isklister selv om det legges tørrvoks oppå. Det vil ganske sikkert ise og gi styggdårlig glid. Isklister er også vanskelig å fjerne uten bruk av klisterfjerner.

Er du redd for stor smurningsslitasje så er Swix grunnvoks VG35 en bedre løsning. Denne tåler nysnø bedre og vil ikke ise når den dekkes av annen (tørr-)voks. Det går også an å rubbe opp festesonen med sandpapir før annen smurning legges på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du redd for stor smurningsslitasje så er Swix grunnvoks VG35 en bedre løsning. Denne tåler nysnø bedre og vil ikke ise når den dekkes av annen (tørr-)voks. Det går også an å rubbe opp festesonen med sandpapir før annen smurning legges på.

Glem VG35, dra innom en serriøs sportsbutikk og kjøp Toko Grønn basevoks, denne iser langt mindre og har minst like bra, om ikke bedre slitestyrke. Rubbing av festesonen med P100 sandpapir kan med fordel gjøres uansett om du legger grunnklister eller grunnvoks (jeg går ut i fra at du har tenkt å varme/brenne inn dette..?).

Et annet alternativ jeg har brukt er å legge halvt om halvt med grunnvoks og isklister og da helst REX blått isklister, dette fungerte meget bra på en lengre tur over hardangervidda tidligere i vinter med vekselsvis skare og nysnø. Klisteret dreper litt av gliden, men så er vel ikke gliden det viktigste på fjellski heller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil grunnvoks kunne ligge i bunn med klister på toppen?

Det jeg har gjort, og dette bare på fjellski (Bruker altså ikke denne løsningen på konkurranse ski i langrenn) er at jeg har lagt grunnvoks først, og så et tynt lag med isklister oppå for deretter å brenne/varme disse to lagene inn sammen med et smørejern. Bruker ofte å la fjellskiene ligge med dette på, og før neste tur legger jeg et par lag blå ekstra (hvis tørrføre) som jeg brenner inn for ekstra slitestyrke. Deretter dagens voks på toppen (korkes ut). Denne løsningen har fungert bra for meg, og jeg synes det er viktigere med godt feste enn god glid når man er på tur, skal man derimot gå skirenn stiller saken seg litt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så lett å bruke vanlig klister ute i sporet?

Dei hardaste klistera (blått og grønt) må nesten varmast opp for å få utover. Ei blåselampe eller primusen kan gjera jobben.

Men blautsnøklister (lilla og blautare) er ingen problem å bruke vanleg tube ute i sporet. Det er i alle fall det eg har brukt i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet en del nye versjoner av klister de siste årene.

Bl.a har Swix sin grønn BaseKLlister kommet som spray. Enkelt å legge på selv om det ikke er romtemp.

Swix har og kommet med ny grunnvoks som heter VG30 som det snakkes om er like bra som Toko sin.

uten at jeg egentlig er noen stor Swix-fan, bruker Toko Grunnvoks selv.

KLister i bunn kan være ok hvis det er typisk påskeføre og det ikke kommer nysnø. Ved gåing tidlig eller sent vil det da ofte være skareføre. Da vil det være stor slitasje på smuring så da bør man ha grunnklister i bunn med blanding av isklister og universal oppå. Ved våtere før på dagen er grunnklister i bunn og blanding "rød klister" og universalklister ok.

Ved snø om natten og sol på dagen vil snøen bli våt ganske fort. Hvis det er slikt godvær kan du bruke klister, men du må da vente til sola har stekt nysnøen noen timer. Bruk evt klister som tåler litt tørr snø, Roda Rossa f.eks.

Toko har en serie med klister i alle versjoner på spray. Små bokser som ikke tar all verden plass.

Ellers kan du og vurrdere Start Grip Tape. Den tåler både våt og tørr snø. Blir dårlig glid ved nysnø men på mellomføre hvor det er litt våt snø i sola og kald snø i skyggen er den et alternativ.

Sitter og litt dårlig på skikkelig vått føre. Men det er vel det mest universelle å bruke.

Hadde og tatt med en hurtiglider som er +/- 0 grader et sted siden det kan slite bra på skiene ved skareføre.

Jeg ville hatt feste som pri fremfor glid.

Jeg hadde helt klart fått litt ekstra vekt med lit utvalg av smurning. Tipper det lager mindre "støy" i inntrykk av turen med noen gram ekstra enn noen etapper med ski som er helt håpløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bare unngå klister på sprayboks, det er som regel en kortvarig glede. Det går av før det har gått 1km...

Ta deg tid til å smøre på klister fra tube, og helst varme det inn om du kan. Det beste er å la dette stå natten over, men det er ofte vanskelig å få til. Men forsøk hvertfall å la klisteret få stå en time før du begynner å bruke det. Da fester det seg bedre til skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.