Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS til Kajakktur


Cooj

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har planer om å dra ut på noen lengere kajakkturer i sommer og tenkte at det er like greit å begynne å samle litt utstyr nå.

En av tingene jeg ser etter er en GPS som både er vanntett og som flyter. Også flott om man kan lagre noen ruter på den og at den kan fortelle meg hvor langt unna jeg er de stedene jeg har plottet inn på den på en oversiktelig måte.

Har noen av dere noen erfaringer med noen bra GPS for kajakk bruk? Har sett at Garmin 76 er vanntett. Noen erfaringer med den her?

Fant foresten ingen tråder om temaet, men viser det finnes er det fint om jeg blir linket ditt.

Takk for svar.

mvh Cooj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se og søk på GPS, Garmin e.l. på denne linken :

http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?board=4.0

Jeg bruker som mange andre 60csx med sugekoppbrakett (den samme som brukes i bil). Har alltid båndet fra GPS festet til en strikk på fordekket (det har reddet meg fra tapt GPS 2-3 ganger, når åra har slått borti). Siste langtur med GPS var 6 dager i Dalsland (sverige), GPS'en var spesielt nyttig for å finne overganger mellom de forskjellige vannene. Har brukt denne løsningen i 3 år nå og er fornøyd (bruker vanlige landkart). Husk å skylle GPS + kontakter i ferskvann etter sjøturer. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mere "kartplotter" er det du skal se etter.

http://maritim.no/product.aspx?id=17212&groupkey=011014000

ser fornuftig ut, uten at jeg har prøvd den.

Uansett, du bør ha sjøkart i GPSen for å kunne navigere fornuftig på havet.

Ellers er ikke kart og kompass å forakte.

Topper du det hele med riktig bind fra "Den Norske Los" får du god farvannsbeskrivelse og vil være godt forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, du bør ha sjøkart i GPSen for å kunne navigere fornuftig på havet.

Tja, sjøkart er sikkert best, men ved å planlegge litt fra nettet, f.eks Kystverket angående farled, fyr og merker o.l og eventuelt merke av disse kommer man langt. Som kajakkpadler sniker man seg mer langs land, velger tur etter evne og padler på sikt, noe som i de fleste tilfeller viktigere. Jeg har kun erfaring fra mange kortere turer langs kysten Bohuslän-Hvaler, Bergen-Lofoten.

Kanskje noen langtur padlere kan komme med innspill angående kartvalg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPSmap 76CSx har samme innmat som 60CSx, men ser litt annerledes ut og flyter. Tror dette er den marine turmodellen til Garmin.

Det går helt fint å navigere på sjøen etter topografiske kart. Dersom du er ute på tur og lurer på om det lar seg gjøre å gå i land rundt neset du ser 5 km lengere frem, er et topografisk kart bedre enn et sjøkart. På topokartet kan du se hvordan terrenget ser ut. I kajakk er man etter min mening mer avhengig av landtopografien enn lykter, staker og andre sjøfartsmerker. Du er på mange måter havets fotgjenger og kan ferdes mer eller mindre hvor du vil uten å ta hensyn til "skiltingen", men vær for all del oppmerksom på andre båter, særlig de med motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler mye kajakk og har Garmin 60 csx.

Men jeg bruker den sågodt som aldri.

Noen erfaringer:

- kjekk som en tidligere nevnte når du padler på vann/kanaler for å finne overganger/utløpet til vannet.

- i mørket for å være 100% sikker på hvor du er.

- når man padler innimellom mange øyer er den til stor hjelp da det kan være vanskelig å skille de ulike øyene fra hverandre.

- papirkart, et lite kompass for å ta ut kurs, navigasjonskompass på kajakken for å holde kursen er det beste

Angående kartvalg:

Sjøkart:

Veldig kjekt, men med mindre du padler i mørket så finner jeg disse vanskeligere å navigere etter enn topografiske kart.

Til padling i mørket så er dette et NEED TO HAVE, for å vite hvor de ulike lyktene er.

Nå tenker jeg primært på papir variantene.

Har ikke prøvd med sjøkart på GPS'en.

Topo kart:

Bra å navigere etter siden man kan bruke høydekurvene for å skille landemerker fra hverandre.

Sågodt som ubrukelig å navigere etter i mørket.

Garmin gps'ene 60csx og 76 csx har jeg brukt og disse fungerer bra...

Har aldri prøvd andre typer så har ingenting å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Tusen takk for masse bra svar.

Den Garmin 76CSx'en så en som en kjekk liten sak, så skal holde øynene oppe om det kommer noen billige tilbud på den i nærmeste fremtid.

Takk Takk

Cooj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en helt vanlig turpadler, og har ikke så mye erfaring som lommelun, bare sånn at det er sagt. Har brukt en 76S (lillebror til 76CSx) i flere år og den var jeg godt fornøyd med. Nå har jeg skaffet meg en 60CSx og er litt usikker på om jeg skal ta den med på kajakktur. Den er visst ikke like glad i sjøvann som 76'ern.

Skal ikke bestride den nattnavigeringen til lommelun, men hvis man har planlagt turen på forhånd med veipunkter og ruter, skulle det vel kunne gjenomføres med topokart på gps'en.

Jeg har alltid papirkart og kompass med meg i tillegg til gps, både på land og til vanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 60CSx som jeg bruker til padling. Men den har jeg sett meg nødt til å ha i en vanntett pose. Etter et lite velt og to, så ble den skadet og måtte sendes inn til reperasjon.

Har forstått det slik at det ikke er et unikt problem, og muligens noe å tenke på før et eventuelt innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at Kajakk kan gå i "støvelhav"

Det er bare synd om man ror inn i et skvalpeskjær man burde vist om.

Med tanke på fin-navigering i "støvelhav": Man bør ikke ha overdrevet tiltro til hvor mye detaljer som finnes på sjøkartene . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at en ikke har allverdens plass på en kaiakk, og i den forbindelse så vil jeg anbefale en Garmin Vista HCx.

Den må jo være glimrende å ha med seg, er så liten å nett at den henger fint rundt halsen i medfølgende stroppe, og har

de samme mulighetene som de litt større gpsene.

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=83315

tnList_430743961_1_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.