Gå til innhold
  • Bli medlem

Kovea versus Optimus - en sammenligning


steihy

Anbefalte innlegg

Etter mye driftstrøbbel med Optimus har jeg nå kjøpt Kovea Booster +. Handlet på messa i Vikingskipet, fra importøren. Messepris 1390,-

Optimusproblemene har vært beskrevet av mange, selv om ikke alle opplever dem likt. For meg var det verst at koblingene ikke tettet i kulda. Jeg ønsker ikke å dra i gang en ny tråd om dette her, etter som det meste er sagt før. For ordens skyld: All erfaring, både gammel og ny, er med miljøbensin.

Satte opp begge apparatene i kjelleren, romtemperatur ved teststart ca 10 grader, ved avslutning ca 15. Optimusen ble testet sist, så man kan si at den hadde marginalt bedre forhold.

Jeg brukte den største Trangia kjelen, og kokte opp 0,75 liter vann 4 ganger med hvert apparat. Målte med digitalt termometer og tok tida fra tempen passerte 20 grader til opnådde 90 grader. Flammen ble redusert til minimum under vannskift, og kjelen kjølt ned. Jeg hadde i utgangspunktet likt volum bensin (300g) på begge flaskene. Dette skulle gi lik mengde drivgass, men etter som det er forskjellig stempeldiameter i pumpene vil ikke et gitt antall pump gi likt trykk i begge. Jeg har ikke mulighet for å måle trykk. Pumpet nesten dobbelt så mye med Optimusen, men pumpet begge så mye at det virket som det ikke ga ekstra effekt å pumpe mer. Jeg veide bensinforbruket.

Koketid Totaltid for 4 oppkok på til sammen tre liter vann ble for Koveaen 9' 24'', for Optimusen 19' 23''. Riktig, ni versus nitten minutter. Sagt på en annen måte: Kovea: 3'8'' min/liter, Optimus 6'28''/liter.

Brenselforbruk Kovea total: 63 gram, eller 21 g/liter. Optimus total: 70 g eller 23,33 g/liter.

Brenselforbruk pr. tidsenhet Kovea: 6,7 g/min, Optimus 3,6 g/min.

Lydtrykk Uten kjele og med full effekt, av praktiske årsaker målt med 70 cm avstand - Kovea: 83 dB, Optimus: 75 dB.

Diskusjon Kovea skiller seg umiddelbart fra Optimus ved at det ikke finnes hurtigkobling, men skrukobling. Denne lekker også en dråpe bensin dersom man skrur fra med trykk på flaska, men den får ikke låst seg i åpen stilling og den er dønn tett i bruk. Ikke testet i felt, derfor heller ikke i kulde enda, så jeg vil ikke mene noe om brukervennlighet eller sikkerhet i praktisk bruk. Apparatet virker solid, og mer stabilt enn Optimus. Det er lett å sette sammen og håndtere. Fordeleren (det lille lokket med tre "klør" på toppen) ramler ikke av slik det gjør på Optimus. Veken er mye bedre, og det er lett å kontrollere forvarmingen. Pumpa virker solid, og det er lett å kjenne når trykket bygges opp. Stempelet virker mer holdbart enn læret til Optimus.

Det har vært snakket om støy her på forumet. Jeg syntes jo at selv Optimusen forstyrret morgenkaffen, men Kovea støyer noe grønnforj.....!!! fra 75 til 83 dB er ikke så mye i numerisk verdi, men en økning på 10 dB regnes som en dobling i opplevd lydtrykk. Tro meg - det høres. Jeg har tenkt å ringe importøren og spørre om dette er den siste, "stille" utgaven, og hvis det ikke er det, har vi en forhandlingsoppgave foran oss.

Man har som regel sitt å stelle med mens vannet koker, derfor er brenselforbruk like viktig for meg som koketid. Kovea brukte nesten dobbelt så mye pr minutt som Optimus, noe som gjør at man må bære nesten like mye fuel. Den enorme effekten er altså ikke bare et resultat av forvarmingsprinsippet slik leverandøren hevder. Forvarmingen gjør nok noe med antennelighet og sånn, men den reduserer også viskositeten sånn at det kommer ut mer gjennom en gitt åpning. Jeg er ikke realist og dette er litt utenfor mitt kompetanseområde, men du får ikke ut mer energi enn det du bærer med deg på bensinflaska!

Jeg gleder meg til neste ukes tur til Femundsmarka. Kunne tenkt meg en tilbakemelding om noen syntes dette var nyttig, kommer i så fall tilbake med en feltrapport.

Mvh Stein

PS: ser av forhåndsvisningen at funksjonen for fet skrift har rotet seg til, men pytt, pytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempespennende, ja til feltrapport! :P

Er enig med deg i at hurtigkoblinga til Optimus ikke er bra nok, den burde vært idiotsikker, og tett uansett handtering og temp.

Tror rett og slett at konstruktørene på Cejn har "driti på legga":x her. Det er like ille at Optimus ikke har funnet på noe bedre :) .

Kovea'n virker solid og god, litt spent på behovet for å bruke rensenål, virker som om importøren er seriøs også.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging fra trådstarter

Ikke vært på ordentlig tur enda, kun kaffeturer i noen få blå som ikke setter brenneren på prøve. Funker så det griner, like rask på kaffekoken som i testen.

Det er en ganske irriterende ting: Siden regulatoren er på flaskeenden av slangen, fortsetter det å brenne en liten "pilotflamme" i ganske mange minutter etter at du har stengt, til slangen er tom. Det soter litt under kjelen. Denne flammen kan antagelig blåses ut som en fyrstikk, men det vil jo fortsette å renne bensin.

dsk var opptatt av behovet for rensenål. Etter som jeg alltid bruker miljøbensin har jeg nesten ingen erfaring med nål i det hele tatt, hverken magnetisk eller manuell. Jeg frykter at denne lille etterbrennnigen kan sote mer enn selve bruken. Vi får se.

Innspill fra importøren? Andre som har erfaring med dette?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres greit ut.

Rensenål er jo som regel noe man har bruk for etter laaaang tid, eller hvis man har vært uheldig å få noe på tanken av dårlig kvalitet.

På tur med barn er steiking av pølser i panne en populær ting. Nova'n gir lett konsentrert varme i midten, slik at man må passe godt på. Til gjengjeld er den lett dempe ned til svak varme. Slikt er greit å vite om.

Det er også sakt at "det er lettere å få en mann til å skifte religion, enn primus" så det å komme med noe nytt her vil nok ta litt tid.

Jeg har også lyst på det siste nye innen primus, men jeg vil jo helst vente til det er velprøvet og at det er bevist at du får deler etter 20 år. (Selvsakt en umulighet!)

Forøvrig stiller nok de fleste seg avventende inntil testrapporten foreligger.

Så lenge du bruker bensin vil nok ikke temperaturen være noe problem, så test i vei.

God tur.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så har vi vært på tur, her en kjapp rapport.

Egentlig skjedde ingenting som endret inntrykket fra forrige innlegg. Det var ikke mye til kuldetest etter som det aldri ble kaldere enn 5 - 6 blå, og det var om natta.

Montering/bruk: Det er utrolig deilig å slippe Novakoblingen. Ingen lekkasjer. Det høres ulogisk ut, men skrukoblingen på Kovea oppleves som enklere i bruk enn hurtigkoblingen på Nova.

Fyring i telt: Litt vanskeligere å kontrollere forvarming/oppstart enn på Nova. En meget kilen regulator og forsinkelse i slange gjør at det må øves litt. Ingen farlige situasjoner dog, og jeg føler det helt trygt. Jeg hadde trodd at det høye støynivået ville irritere under varmefyring, men jeg fikk regulert lavt nok til at det ikke virket verre enn Nova.

Regulering: Som sagt - regulatoren er god, men meget fintfølende. Dette burde det gå an å gjøre bedre. På lav effekt begynner den raskt å hoste og sputre, men den slukker ikke.

Steking: Eggerøre og bacon hver morgen. I hvert fall ikke vanskeligere enn Nova, jeg tror faktisk litt jevnere varme. Må se litt nærmere på dette. Forsiktig med effekten, her er det mye å gå på.

Koking/snøsmelting: Raskt! Ville antagelig utnyttet energien enda bedre med større kjele. Flammen slikker jo på utsida av Trangiakjelen.

Driftsøkonomi: Målingene er jo talende nok, men det går omtrent like mye bensin. På den måten er det som en Nova du kan skru dobbelt så høyt. Avhengig av totalsystemet (varmetap, vindskjerming, isolasjon etc) burde den korte koketida gi bedre økonomi totalt sett, men det har jeg ikke målt

Det var ikke behov for rensenåla. I det hele tatt var det helt problemfritt. Den lange slangen og swivelen mot flaska gjør at man kan bevege flaska uten at brenneren følger med. Den korte, stive slangen på Nova gjør det lett å velte lette kjeler.

Dette er ekte vare, folkens. Etter min erfaring, som i stor grad bakkes opp av målinger, er dette en bedre og tryggere turbrenner enn Optimus Nova. Jeg kommer tilbake dersom oppfatningen endrer seg med tiden.

Stein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Så har vi vært på tur, her en kjapp rapport.

Egentlig skjedde ingenting som endret inntrykket fra forrige innlegg. Det var ikke mye til kuldetest etter som det aldri ble kaldere enn 5 - 6 blå, og det var om natta.

Montering/bruk: Det er utrolig deilig å slippe Novakoblingen. Ingen lekkasjer. Det høres ulogisk ut, men skrukoblingen på Kovea oppleves som enklere i bruk enn hurtigkoblingen på Nova.

Fyring i telt: Litt vanskeligere å kontrollere forvarming/oppstart enn på Nova. En meget kilen regulator og forsinkelse i slange gjør at det må øves litt. Ingen farlige situasjoner dog, og jeg føler det helt trygt. Jeg hadde trodd at det høye støynivået ville irritere under varmefyring, men jeg fikk regulert lavt nok til at det ikke virket verre enn Nova.

Regulering: Som sagt - regulatoren er god, men meget fintfølende. Dette burde det gå an å gjøre bedre. På lav effekt begynner den raskt å hoste og sputre, men den slukker ikke.

Steking: Eggerøre og bacon hver morgen. I hvert fall ikke vanskeligere enn Nova, jeg tror faktisk litt jevnere varme. Må se litt nærmere på dette. Forsiktig med effekten, her er det mye å gå på.

Koking/snøsmelting: Raskt! Ville antagelig utnyttet energien enda bedre med større kjele. Flammen slikker jo på utsida av Trangiakjelen.

Driftsøkonomi: Målingene er jo talende nok, men det går omtrent like mye bensin. På den måten er det som en Nova du kan skru dobbelt så høyt. Avhengig av totalsystemet (varmetap, vindskjerming, isolasjon etc) burde den korte koketida gi bedre økonomi totalt sett, men det har jeg ikke målt

Det var ikke behov for rensenåla. I det hele tatt var det helt problemfritt. Den lange slangen og swivelen mot flaska gjør at man kan bevege flaska uten at brenneren følger med. Den korte, stive slangen på Nova gjør det lett å velte lette kjeler.

Dette er ekte vare, folkens. Etter min erfaring, som i stor grad bakkes opp av målinger, er dette en bedre og tryggere turbrenner enn Optimus Nova. Jeg kommer tilbake dersom oppfatningen endrer seg med tiden.

Stein

Hallo. Hvordan går det med Koveaen? Har du funnet ut om du har den nye, "stille" utgaven? Vurderer å kjøpe en slik da jeg er litt lei av Nova+en min. Sliter med å få den til brenne jevnt uten å pumpe veldig høyt trykk, over 50 ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.