Gå til innhold
  • Bli medlem

solotur på ski til Galdhøpiggen


knopen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger å gå alene på ski opp til Galdhøpiggen om ikke så lenge.

Bør jeg velge å gå fra Spiterstulen framfor Juvasshytta med tanke på breen?

Hvordan er det å ta seg opp på ski? Må jeg ha feller?

Noen andre som har gått opp dit på ski som har noen erfaringer å dele? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

juvass er mye kortere enn spiterstulen hvis trekket går, men da må du som sagt over breen. Det er sikkert mye snø i år osv, men jeg syns det er spooky... Skal du gå fra juvass ser jeg for meg at vanlige fjellski skulle være helt ok, kanskje til og med uten fell. Men skal du opp fra Spiterstulen er det bratt, her ville jeg valgt plast-støvler og fell, men så er jeg også veldig glad i nedkjøring da. Igjen ville jeg ikke gått her alene heller med tanke på skredfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg velger å gå fra Juvass kan jeg falle gjennom breen og hvis jeg går fra Spiterstulen kan jeg bli tatt av skred.

Hehe ikke greit det her :) Har tenkt å gjennomføre dette alene og hadde vært artig å få noen tips fra noen som har gått opp her på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som alene farer hadde jeg valgt juvas. mindre ras utsatt(husk att det fortsatt kan gå ras her og) men det er en mindre tur(mindre tid i rasutsatt område alene). jag går på randoneeski så det blir feller for min del. har du fjellski så kan det gå uten feller.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Sondre. I 2007 gikk "eaa" og jeg fra Raubergstulen til Vesle Galdhøpiggen 1. mai. Veien videre opp til Juvvasshytta skulle dengang åpne et par dager senere:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8474&highlight=galdh%F8piggen

Blir noen flere høydemetre om man må starte fra dalen, ja. Fort en mer voksen tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iflg. flere jeg har snakket med, lite snø rundt Juvasshytta i år. Men selv om det kunne vært brøytet før, så åpner nok neppe veien for allminnelig ferdsel før skitrekket åpner. Veien er brøytet til Raubergstulen, og det samme til Spiterstulen pga. leirskoledrift. Jeg synes nå at det går lett opp Ljoslia (fra R.bergstulen til Juvasshytta) når man går på feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har gått fra Spiterstulen til Galdhøpiggen på ski, har jeg ikke gått sommerruta, men gått lia på skrå opp mot høyre mot enden av Styggebreen. Videre har jeg fulgt breen opp til der hvor ruta fra Juvasshytta forlater breen og fulgt denne ruta mot toppen.

Denne turen kan kombineres med en flott skitur Galdhøpiggen rundt, dvs når du kommer ned fra toppen, fortsett ned Porten og over Storjuvbreen, Nordre Illåbreen og ned Tverråbreen tilbake til Spiterstulen.

Du spør om en trenger feller. Det gjør du selvfølgelig ikke, men feller gjør første lia opp fra Spiterstulen lettere. For 30 år siden hadde vi ikke feller, men vi gikk da bratte turer i fjellet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips :D Blir å gå fra Spiterstulen, og tenkte i utgangspunktet å gå sommerruta. Men skal se på ruten "ods" foreslår.

Og da lar jeg fellene vente i butikken til jeg får bedre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.