Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredfare Finse - Haukeliseter?


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er en stund siden jeg var der nå, og jeg kjenner ikke utviklingen siden det, men for tre uker siden drønnet det voldsomt i snøen, særlig mellom Helvetesgilet og riksveg 7. Dette er jo det bratteste området også, så jeg ville vært forsiktig på den strekningen. En mulighet er jo å gå utenom, f.eks. via Krækkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg var der nå, og jeg kjenner ikke utviklingen siden det, men for tre uker siden drønnet det voldsomt i snøen, særlig mellom Helvetesgilet og riksveg 7. Dette er jo det bratteste området også, så jeg ville vært forsiktig på den strekningen. En mulighet er jo å gå utenom, f.eks. via Krækkja.

Hvis man vil til Kjeldebu så kan man gå ned til Finsbergvann og følge dalen ned til Langavatn, hvor man møter løypa fra Helveteshorgi. Denne er også kvistet. Noen km lenger, men lettere å gå og helt skredsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan svare på om det er noen skredutsatte områder mellom Finse og Haukeliseter i turistforeningens løypenett?

Turistforeningens kvisteløyper legges normalt sett godt unna skredfarlige områder, men slik som været har vært den siste tiden med mye vind og store nedbørsmengder i form av snø, må man ta skredfaren på alvor.

Hold deg unna områder brattere enn 30 grader, så vil det nok gå bra :P

God Tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, Planen er å gå Finse - Krækkja - Sandhaug - Litlos - Hellvassbu - Haukeliseter fra 14/15 mars og utover. Jeg kommer til å sove i telt, men legger ruta via hyttene for sikkerheten og enkelthetens skyld.

Finse - Sandhaug skal være kvistet i den perioden, går da ut ifra at den delen er skredsikker ?

Sandhaug - Litlos er jo forholdsvis flat og fin, men er det noen utsatte områder sør for Litlos ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har passert Krækkja blir terrenget mye roligere. Dere blir jo i tillegg liggende på betjente hytter, og det er disse som kvister løypene. Det er bare å spørre hvordan de lokale forholdene er for hver etappe og gjøre justeringer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har passert Krækkja blir terrenget mye roligere. Dere blir jo i tillegg liggende på betjente hytter, og det er disse som kvister løypene. Det er bare å spørre hvordan de lokale forholdene er for hver etappe og gjøre justeringer underveis.

Det er bare Krækkja som er betjent i den perioden, sover som nevnt i telt uansett. Reiser alene, så sitter å vurderer om jeg skal bruke penger på skredsøker eller ikke, har uansett med meg spot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare Krækkja som er betjent i den perioden, sover som nevnt i telt uansett. Reiser alene, så sitter å vurderer om jeg skal bruke penger på skredsøker eller ikke, har uansett med meg spot.

Er det noen vits met en skredsøker hvis det ikke er noen andre tilstede som kan grave deg ut raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen vits met en skredsøker hvis det ikke er noen andre tilstede som kan grave deg ut raskt?

Vel, det er jo en viss sannsynlighet for at det er noen andre på fjellet som også har skredsøker, eventuelt jeg som hjelper andre. Hvert minutt teller i en slik situasjon.

Uansett, ifølge dnt er det trygt å følge den "merkede" vinterruta, så da valgte jeg å ikke kjøpe skredsøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du startet på turen din?

Gikk Finse-Haukeliseter forrige uke, riktignok en litt annen rute. Det var ikke kvistet fra Sandhaug og videre sørover. Kan gi deg noen tips om hvor du bør være litt våken i forhold til skredfaren, om du ikke allerede har dratt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.