Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski og telemarksvinger


Anbefalte innlegg

Hei hei.

Skal kjøpe meg ski til uka, men har egentlig null peiling på skiutstyr. Gikk en del på bortoverski i ung alder før slalom og snowboard tok over, men de siste 3-4 åra har det vært lite med det og.

Kjøper 99% sikkert en Åsnes Nansen, etter anbefaling fra fattern og selger i butikken. Jeg vil ha meg fjellski pga jakt på fjellet og skiturer fra hytta. Fellelås var visstnok lurt for pulk også ifølge selgeren, noe som støttes av litt lesning her, og med ei datter på 1 år vil og fri lånetilgang på pulk var også dette med å flytte valget fra en litt billigere Fischer etc. til Åsnes.

Vil Nansen med Rottefella BC Manuell og Alfa Skarvet fungere til enkel telemark-kjøring i slalombakke og "lettere" fjellterreng når unga blir gamle nok til å få slalomski? Toppturer er ikke noe for meg enda, da det ligger milevis unna både mitt teknikk-nivå og mine mål med ski-kjøpet.

Hvis det spiller noen rolle er jeg 182cm - 85 kg og skia selgern leta fram er 195cm.

mvh.

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BC manuell og Alfa Skarvet er en topp kombinasjon for å gå med, men jeg tviler på at det er noe særlig i alpinbakken. Jeg har samme kombo og klarer fint å kjøre telemark hvis det er myk styresnø på toppen, men når det er hardt går det ikke. Vanlig 75mm binding har visstnok bedre kjøreegenskaper enn BC. Men alt-i-ett utstyr finnes ikke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste kombinasjonen til det bruket (etter min mening) er kanskje ikke så lett å få tak i lenger... Løsningen het Rottefella Super - Telemark med wire, da kunne man enten ta av wiren når men skulle gå bortover, eller ha wiren lett strammet, for så å stramme den før man skulle kjøre...

Men siden Rottefella har bestemt at man enten skal vingle på BC bindinger eller være nødt til å gå med tunge telemarkbindinger (teorien min er at Super Telemark med wire var for dyr, og mtp at wiren, kandaharklemmen og "ørene" på selve bindingen medførte et pristillegg på 6-700 kroner i ft. std. Super - Telemark er nå det forståelig.) er den løsningen antakelig uaktuell, så fremt du ikke anskaffer en binding fra Voile med tilnærmet samme egenskaper. (Denne har jeg imidlertid ikke kjennskap til, men ser det ligger en beskrivelse i forumet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Telemark med wire er fortsatt i salg.

Jeg mener 195 er en del for kort dersom du skal gå i løssnø med skiene. Ville gått for 200 eller 205, som gir bedre bæreevne, særlig viss du skal bære storsekk. Spør selger om han driver mye med skigåing, og få ham til å begrunne hvorfor han mener 195 er riktig lengde. Kan godt hende at han ikke har andre lengder, og derfor prøver å selge deg 195, som i de flestes øyne burde være altfor kort (det er trossalt lengden du nesten ville valgt på skøyteski, mann!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca samme høyde og vekt som deg, og bruker Nansen på 190 til å trekke pulk. Riva 3 bindinger og Crispie sydpolen sko. Fungerer utmerket til kjøring også. Husk at disse skiene er så brede at man trygt kan gå ned på lengden mht bæreevne i løssnø. God innsving sikrer gode svingegenskaper. Skal du ha ski til både kjøring og trekking tror jeg butikken har plukket riktig lengde til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Telemark med wire er fortsatt i salg.

Flere brukere her på forumet har nylig forsøkt skaffe Super Telemark m/wire, uten å lykkes.

Jeg mener 195 er en del for kort dersom du skal gå i løssnø med skiene. Ville gått for 200 eller 205, som gir bedre bæreevne, særlig viss du skal bære storsekk. Spør selger om han driver mye med skigåing, og få ham til å begrunne hvorfor han mener 195 er riktig lengde. Kan godt hende at han ikke har andre lengder, og derfor prøver å selge deg 195, som i de flestes øyne burde være altfor kort (det er trossalt lengden du nesten ville valgt på skøyteski, mann!)

Jeg er 174/75, og synes mine 190 cm Nansen, mål 76 - 56 - 66, er for lange jeg.... (vurderer bytte/supplering, 180 cm Ingstad eller Vetletind). Og konstaterer at Nordaførr er lengre og tyngre enn meg, men har samme ski m/samme lengde og virker fornøyd. Jeg har forøvrig også ett par Åsnes Sondre, 195 cm tror jeg de er, og som derimot kjennes helt riktig på lengden til sitt bruk (mål 67 - 57 - 62). Man skal selvsagt ikke kjøpe for korte ski (hvilket synes å være en hot trend for tiden innen alpinsporten), men dog ei for lange heller :P

Forøvrig er Nansen en utmerket skøyteski, like god/hard trening som vanlige skøyteski men på 1/3 av tiden :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Telemark m/wire finnes fortsatt på nettet hos sportsnett.no (sist jeg sjekka, forrige uke). Om du får den når du bestiller kan jeg ikke si noe om, for har ikke prøvd.

Men litt rart at de har den i produktoversikten hvis de ikke har på lager eller kan skaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper lite at den ligger i oversikten til sportsnett når det står (hvis du klikker deg inn på den) at den er utsolgt, og det har det gjort lenge... Og jeg tror Rottefella har tatt den ut av sitt sortiment, finner den ikke på hjemmesidene deres heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersport Gigant i Trondheim har, og det er jeg rimelig sikker på at jeg sa i forrige tråd dette var oppe også.

I så tilfelle er dette en godt bevart hemmelighet.

Jeg kontakta butikken, og de påstod dem IKKE hadde flere.

Jeg fikk tak i bindinger fra Skandinavisk høyfjellsutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Så nå at de selger en 75 mm binding med avtakbar wire på oslo sportslager!.

selvom det står at de er midlertidig utsolgt, tror jeg ikke det skal ta lange tiden før den kommer inn igjen :)

Jo, mest sannsynlig tar det veldig lang tid - antageligvis veltet 8-tall (uendelig).

Som flere har nevnt i denne tråden og andre, er disse gått ut av produksjon desverre.

Skulle gjerne hatt noen wiere selv til Supertelemarkene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.