Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpes maritimes sommeren '09


Eventyr

Anbefalte innlegg

Vi er to eventyrlystne jenter på 18 år som har planer om å reise til sød Frankrike for å gå på tur i Juli. Vi har allerede bestilt flybilletter til Nice, og målet er å gå en ukes tid (4-5 dager) i parc national du Mercantour. Det ideelle hadde vært å ha et fast tilholdssted, og gå på tur med utgangspunkt der. Vi liker utfordringer og er ute etter å gå toppturer.

Er det noen med erfaringer fra området som har noen gode råd når det gjelder overnattingsplass (billig!) og turmuligheter? Vi er ikke redde for litt luftig terreng og småklatring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der i midten av juni i 2002 (tror jeg) og begynte med å ta tog fra Nice til St. Dalmas de Tende (se SCNF). Deretter: St. Dalmas de Tende -> Refuge des Merveilles -> Refuge de Valmasque -> Refuge de Nice -> Rifugio Pagari -> Rifugio Soria-Ellena -> Rifugio Genova-Figari -> Rifugio Remondino -> Rifugio E. Questa -> Terme di Valdieri i Italia. For toppturer anbefaler jeg Mercantour Park av Robin Collomb; selv om min utgave var fra 1985, var den svært presis og konsistent med tanke på rutebeskrivelser og ikke minst vanskelighetsgrader. Jeg var selv oppom mange topper med full sekk (10-12 kg) og gikk ofte utenfor merka ruter (stegjern og isøks anbefales) . Området rundt Refuge de Nice er kanskje det beste valget for toppturer. Jeg er litt usikker på om de franske hyttene tillater fast opphold over flere dager, men det er verdt å undersøke. Uansett må man reservere plass på forhånd i høysesongen (juli og august). Å bo i nærliggende landsbyer er ikke et alternativ for toppturer, siden det blir for langt hver dag. CAFs hytter er dessuten billige å overnatte på -- jeg vil anta ca. kr. 250-300 for halvpensjon, men ta gjerne med litt ekstra mat :P

For planleggings skyld er det dessuten lurt å kjøpe kart på forhånd (f. eks. fra Stanfords eller kanskje Nomaden i Oslo).

John Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i områrådet i år 2004. kan anbefale en bok som heter "50 sommit sans corde". en bok om 50 topper uten tau. på fransk. hvis man vil så skjønner man mer enn man tror. jeg snakker ikke fransk men skjønner merparten av boka. skreven av Didier Richard. isbn nr: 2-7038-0165-3. var på argentera som liger noen timmes kjøring fra nice. ellers kan jeg anbefale boken " mercantour les plus hautes sommets." den og på fransk. isbn nr 2-912366-09-7. skrevet av Claude Raybaud som skrevet endel bøker om fjellklattring. Vallee des Merveilles er en flott tur, med historie/helleristninger, dyreliv etc. Dersom dere ønsker å bestige en topp på denne turen ligger Grand Capelet 2935moh eller Mt Bego i umiddelbar nærhet. Den mest spektakulære toppen av de alle i denne delen av Frankrike/italia er etter min mening Argenterra eller Mt Maledie.

Dersom dere er i dette området, må man være obs på å nå eventuelle topper før kl 12 på formiddagen ettersom skyer og torden som oftest kommer inn på ettermiddagen. Er dere riktig heldige , kan dere på enkelte topper , på klare dager, se helt til Corsica i syd og Monte Rosa i nord ( Mt Clapier, Cime du Diable, le Gelas, Argenterra for å nevne noen)

Du kan ellers søke på "topo-guide" Tinèe-Vèsubie" Vallé des Merveilles, flott beskrivelse, men også på fransk....

kan ellers fortelle att det er ett naturskønt område med gjestefrie hytter med god mat. det å komme frem til en hytte å få en øl og en "hut" på terrssen er digg. etterpå får man en god tre retters middag. nice!

vær obs på å bestille plasser på hytter hvis dere dra i høysesongen.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.