Gå til innhold
  • Bli medlem

PerGyntsVeien +++


aida

Anbefalte innlegg

Siden Gorida (http://gorida.com/blog/?page_id=9) ikke har fått nok penger til å fullføre den kulturelle fotopedalen i år, kommer vi til Bergen i slutten av juli måned. Vi er interessert i å gjøre noe i Jotunheimen. Jeg prøvde å bla i sidene her på FF, og til slutt bestemte jeg meg for å åpne et nytt emne om det hele. Spørsmålet mitt er om noen av dere kan anbefale en trekking i Jotunheim i slutten av juli måned som varer i ca. ti dager, noe Per Gyntsk - aktig kanskje? Jeg tenkte kanskje vi kunne gjøre Per Gynts veien + Glittertinden/ Galdhøpiggen +++. Har noen av dere gjort noe liknende, evt. over hvor mange dager osv.? Alle tips/ svar vil være av stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Må innrømme at jeg ikke vet hva som menes med Peer Gynts vei her. Tenker dere overnatting i hytter eller telt? Oppsøke topper/ rygger eller daler?

takk for ditt svar. det er vel dette vi har i tankene: http://www.peergyntvegen.no/kart.asp

vi tenker å gå i Per Gynts fotspor, og klatre to - tre topper hvis mulig. denne turen/ klatringen skal være et førprosjekt for den kulturelle fotopedalen, så vi trenger gode bilder/ fortellinger/ historier fra denne veien/ dette område. vi har tenkt å tilbringe ca. 10 dager ute i naturen/ sove i telt. ideer tas imot med BIGGEST takk EVER. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peer Gyntvegen går fra Skei til Espedalen. Dette er et relativt flatt fjellområde fra nord for Skeikampen. For å komme inn i Jotunheimen derfra er det en fin fjellveg fra Skåbu over langs Vinstervatn og kommer ut på rv. 51 nord for Bygdin. Til fots er det fint å gå fra Skåbu via Sikkilsdalen. Da kommer man ut ved Maurvangen og Gjendesheim. Derfra er det rik tilgang på topper og turer. Besseggen, Besshø, Surtningssui med vandring/telting i Memurudalen er også en fin opplevelse. Info om Peer Gyntvegen kan du sikkert få hvis du henvender deg på Ruten seter i Espedalen, på Gålå eller Wadahl hoteller samt på Skeikampen. Turistkontoret i Lom er prima ang. informasjon om Jotunheimen generelt. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall en Peer Gyntvei mellom Dalseter og Skeikampen. Det er en flott vei å sykle på og er preparert vinterstid for skøyte og klassisk skispor. Trener der mye tidlig i vintersesongen. Flott område med fin natur! Mener at den er åpen for trafikk om sommeren om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er åpen med bomavgift i sommersesongen og til snøen kommer. Flott tur i "fjellkulturlandskap" med setring og dyr, hytter og hoteller. :evil:

vil sikkert ikke filme hoteller :D. jeg gleder meg virkelig til lanskap. hvis vi går denne veien, og vil samtidig klatre Galdhøpiggen / Glittertinden/ Storen, tror dere at det blir mulig å gjøre i løpet av 10 - 12 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gala.no/Default.aspx?tabid=662

Prøv denne linken for mer eksakt info. Den fører deg til Gålå, et område midt i Peer Gyntvegen. Spør litt om Peer Gyntspelet ved Gålåvatnet til sommeren. Det er Peer Gyntsk på ordentlig. Utfordringen i forhold til tiden er hvorledes dere vil komme dere fra A til B. Det er snakk om store avstander i aksen Peer Gyntvegen, Glittertind/Galdhøpiggen/Storen. Det kan bli vel langt til fots på 10-12 dager. Det er snaut med offentlig kommunikasjjon i disse områdene.:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Med det samme du har følere ute i dette området, kan du sjekke denne linken også, for å se om det kan vekke noen interesse. Jotunheimstien er merket fra Oslo til Gjendesheim.

http://www.jotunheimstien.no :):)

denne adressen var helt topp. graZiaS. :)

500fjell, vi har allerede sendt søknad om et fantastisk oppholdsvær :D. be for/ med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

igjen må jeg mase. endelig skal vi til Bergen i slutten av juli, og rundt 1. august har vi tenkt oss til Jotunheim. jeg har undersøkt og lest, men har ikke blitt klokere hva vi skal og bør gjøre for å få mest ut av hele turen. har noen av dere gått Jotunheimstien? jeg har lyst til å gå, men mest til å klatre. turforslag tas imot med hyper- takk. vi snakker om backpacking i 7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

igjen, den masete Aida. jeg fikk googlet fram en bok 'Walks and scrabmles in Norway', men det tar 2 - 4 uker før jeg kan ha den. er det noen av dere som har denne boken, og kunne kanskje tenke seg å tjene himmelpoenger ved å poste/ skanne det som står om turer i Jotunheimen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.