Gå til innhold
  • Bli medlem

fisketur i børgefjell


roger123

Anbefalte innlegg

heisann. var i børgefjell (var vel egentlig ved veste rekaren) for ett år år siden, nå skal vi endelig tilbake..blir nok i månedskiftet juli/august. men nå blir det inne i børgefjell. tenker på en 5-7 dagers tur til omerådet rundt jengelvassdraget, langvatnet og jengelvatnet (sørsiden). blir nok båtskyss over namsvatnet. har mest lyst til å gå helt dit første dagen. hvor lang tid tror dere det ca vil ta å gå dit? er kjent med å gå i fjellet.. noen som har vært i omerådet?bra med fiske? leirplasser? intrisert i alt av tips! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært oppe ved djupvatn , via stor namsvant. Tok båten slik du planlegger. Og også på nordsiden av Jengelen, via Orrekvatn. Vi fikk bra med fisk på begge turene. Tror jeg ville valgt å beregne ett par dagsmarsjer for å komme opp til Jengelen , via Store Namsvatn. Men så er ikke jeg blandt de kjappeste, og etter en 4 timers marsj er jeg stort sett fornøyd.

Vær obs på at det ikke alltid er så lett å krysse elvene i Børgefjell. Men ut i august er vel den verste snøsmeltingen over, og kanskje de ikke er så store....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann. var i børgefjell (var vel egentlig ved veste rekaren) for ett år år siden, nå skal vi endelig tilbake..blir nok i månedskiftet juli/august. men nå blir det inne i børgefjell. tenker på en 5-7 dagers tur til omerådet rundt jengelvassdraget, langvatnet og jengelvatnet (sørsiden). blir nok båtskyss over namsvatnet. har mest lyst til å gå helt dit første dagen. hvor lang tid tror dere det ca vil ta å gå dit? er kjent med å gå i fjellet.. noen som har vært i omerådet?bra med fiske? leirplasser? intrisert i alt av tips! :P

Jeg tror dere vil kunne gå opp til sørsiden av jengelvaatnet på en dag, men spørs når dere kommer over med båten. Vi gikk motsatt vei nå i sommer, men husker ikke hvor lang tid vi brukte. 4 timer kanskje, men dette var vel litt på nedsiden av Jengelvatnet. Vil nok bruke det dobbelte oppover da det er en del høydemeter.

vassdraget storelva, Djupvatnet, blyvatnet, Jengelvatnet kan være vanskelig å krysse selv i august. Det skal være bra med fisk i området også en del stor fisk vistnok, men denne er var. Dette er også det mest besøkte området av børgefjell, så ikke forvent å være alene.

Jeg personlig ville søkt litt bort fra dette området, du trenger ikke gå langt for å finne perler du sikkert kan ha mer for deg selv, mindre stier og mere fisk (kanskje ikke så stor??). Start ved namsvatet og storelva er ett fint utgangspunkt

Sjekk rapporten fra vår tur i fjor. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13310&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte litt på om det egentlig blir langt å gå dit i en etappe ja. er det en annen "rute" som kan være raskere å gå? (bor i trøndelag, så det blir bil oppåver). hvor tror dere det er best fiske da, i omerådet djupvatnet og blyvatnet eller rundt jengelvatnet, langvatnet? litt dumt spm for jeg vet hvordan fisken i børgefjell kan være. den lever sitt eget liv! :) hadde jo tenkt å gå opp på vest siden av storelva. er det noen bekker/elver som vil være vanskelige der da?ser ut fra kartet at det ikke er noe problem der.? er det forresten helt snaufjell og bare stein oppe ved jengelen? eller er det litt trær? som sagt : alt av tips, både til rute og fisking er ønsket! send gjerne pm om det er noe du ikke vil at resten av norge skal vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du tar båten over Namsvatnet og blir satt av ved Reiret. Derfra og opp til området ved kirka følger du stier. Litt myr, men ikke noe problem. Videre oppover er det (som på østsiden) noe stigning, men jeg fant ikke stier/tråkk her slik det er øst for Storelva/Jengelvassdraget. Det er helt klart noe mer krattskog og busker du må forsere på denne siden, men er ingen bekker/elver som gir deg store problemer. Du må altså regne med litt slit til du er oppe ved Djupvatnet, men derfra og innover mot Jengelen er det ikke noe problem. Vil anbefale å følge elva oppover ettersom du skal fiske - mange fine plasser oppover her. Om du vil slå opp teltet på turen opp langs elva, kan det være fristende å sette det opp på noen av de fine gress-slettene som er ved elvekanten ved normal/lav vannføring. Om du ikke er stor fan av vannseng og bløt sovepose vil jeg fraråde deg det (elva kan stige mye ved noen kraftige regnskyll). Trekk heller litt opp fra elva (teltplasser er det nok av).

Det er trær opp til området ved Djupvatnet, men blir færre og færre jo nærmere du kommer Djupvatnet. Ved Jengelen er det en blanding av gress-/lyngsletter og bergpartier (litt avhengig av hvor du går). Det går fint å gå på vestsiden av Jengelen mot Langvatnet, men er et parti nord-nordvest for Jengelfjellet hvor steinura går ganske bratt ned over deg (du bør derfor ikke gå der om det kan være fare for ras).

Hvor lang tid du bruker opp avhenger av formen din. Og ettersom du skal fiske tipper jeg at du vil få problemer med å bare passere en del av de fine plassene du kommer til underveis.

God tur ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.