Gå til innhold
  • Bli medlem

Gapahuk, tarp, presenning eller fjellduk. Fordeler vs ulemper.


Torgis

Anbefalte innlegg

Har sett meg litt om etter utstyr til sommerturen (hovedsakelig) og kommer frem til at jeg gjerne vil lage meg litt tak over hodet. Så da ser jeg på mulighetene med Gapahuk, tarp og presenning. Fjellduken er ment som et alternativ til gramjegeren, da den kan fungere som en liten gapahuk.

Helsport Gapahuk:

2224463.gif

+:

* Kan også brukes som rent tak og overseil.

* Kan helt erstatte et telt

* Tykt nok til å være slitesterkt og gi god beskyttelse mot f.eks. sol-lys

-:

* Relativt tungt (ca 2 kg) og er et dårlig valg i tillegg til telt.

* Dyrt

===============================

Hilleberg tarp: Kommer i 3 forskjellige versjoner, tarp 5 og 10 er de som er aktuelle grunnet størrelse

hil_tarp.gif

+:

* Relativt lette utgaver (UL-utgavene)

* Kan brukes som overseil

* Kan gjerne kombineres med telt

-:

* Dyre, spesielt UL-gavene

* Kan med fordel brukes med telt, siden en tarp ikke er ment som gapahuk.

* UL-utgavene er ikke spesielt slitesterke og gir ikke god beskyttelse mot sol-lys.

===============================

Grønn armert presenning:

gapahuk.thumbnail.jpg

+:

* Billig

* Fåes kjøpt nytt "overalt" om du trenger det

* Anvendelig, kan brukes som gapahuk, overseil og tarp

* Kan erstatte et telt

-:

* Tungt, med ca 400g/m2 blir dette ca 3.3 kilo for en grei størrelse

* Pga vekt er man nødt til å velge mellom dette og telt, dersom vekt spiller noen rolle.

* Kommer ikke med stenger til å sette opp med.

================================

Fjellduken er relativt liten, veier en god kilo og vil nok gjøre susen som gapahuk, men gir lite tak.

Fjellduken-Overseil.jpg

+:

* Er ofte med på turer uasett, fin i dagstur-sekken dersom man vil ta en topptur fra en base-camp.

* Relativt lett, med ca 1kg.

* Kan (relativt sett) erstatte et telt siden man får et skjold mot vind og regn.

* Kan settes opp som overseil.

-:

* Relativt dyr som tak/gapahuk alene, sett i forhold til bruksområdet.

* Upraktisk og uanvendelig som tak.

* Kommer ikke med stenger til oppsetting

Er det flere alternativer som er greit å vurdere? Er det andre momenter ved disse produktene jeg ikke har tatt med? Har jeg tatt feil noen plass? Takker for innspill, og gjerne vurderinger om dere har brukt slike produkt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare nevne at Hilleberg har kuttet ut den minste størrelsen av tarpene sine.

Var på tur i høst med to stykker som insisterte på at gapahuk var tingen på tur. De var ganske misunnelige på oss to andre som hadde hvert vårt lille telt i stedet når vinden og regnet snudde i løpet av natten, økte i styrke og blåste gapahuken avgårde ;)

Hilse H. som aldri legger seg i en gpahuk eller lavvo igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Sjekk denne ut http://www.gapahuk.no/undersider/om.htm.

Denne er billig, stor nok for to med hver sin stor sekk, og er lett.

Vi hadde denne med på en tre ukers tur i finnmark, hovedsaklig fore å ha tak over hodet når vi spiste og ellers hadde pauser. Gapahuken fungerte så bra at den ble brukt til overnatting stort sett hele turen. Det er stormmatter på siden som gjør det veldig greit å forankre det skikkelig med steiner eller tunge stokker. Selgeren var ganske fleksibel på pris når vi kjøpte flere.

post-3730-133474610591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til deg Torgis: Til hvilket bruk tenker du? Skal dette være tilleggsutstyr til telt, eller erstatte telt?

Kjøpte en gang en billig gapahuk til 199kr. Lett vindfang og blåser bort. Som nevnt av andre, fås med stormmatter, fungerer sikkert bedre. Men vil heller bruke telt. Sett en del på Helsport Pro Ringstind 2, 2-mans telt på 1,6kg. Har per i dag et Bergans 3m telt 3,5kg..

Har brukt presenning som visst på bildet. Billig pris et pluss. Vanskelig å komprimere. For meg er ikke vekten en utfordring, men heller at den tar stor plass festet utenpå sekken.

Har alltid med jerven fjellduk orginal, uansett tur ;) Mange bruksområder. Liggeunderlag, poncho, etc..

Har ingen erfaringer med tarp. Har lyst på det, men stiv pris. Er vel dette Lars Monsen har brukt som visst på tv-programmene. Lav vekt, virker enklere å komprimere sammenlignet med feks presenning.

Anbefaler telt + tarp hvis økonomi ikke er noen hindring. Fjellduk er alltid med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i høst med to stykker som insisterte på at gapahuk var tingen på tur. De var ganske misunnelige på oss to andre som hadde hvert vårt lille telt i stedet når vinden og regnet snudde i løpet av natten, økte i styrke og blåste gapahuken avgårde

Hilse H. som aldri legger seg i en gpahuk eller lavvo igjen

I skogsterreng er gapahuk langt å foretrekke fremfor telt i de fleste tilfeller spør du nå meg. Gjelder bare å sette opp en som passer forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fyre bål?

Har lett telt, men i skogen spesielt på dagsturer er gapahuken (Helsport) alltid med. Nå på vinteren bruker jeg skistavene som stenger. Enkel og grei og sette opp, sammenlignet med en presening. Blir også tettere en en tarp slik at du unngår mye trekk. Skal du bare bruke den på dagsturer er XXL Helsport Nordmarka varianten godt egnet, koster heller ikke mange kronene, men den har en dybde på 2 meter kontra Helsport Gapahuk som er 3.15 meter.

Vekta på duken er heller ikke så gal.

Legg merke til at de fleste som bruker en tarp - prøver og lage en gapahuk av den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn armert presenning:

(...)

* Tungt, med ca 400g/m2 blir dette ca 3.3 kilo for en grei størrelse

* Pga vekt er man nødt til å velge mellom dette og telt, dersom vekt spiller noen rolle.

Det finnes langt lettere presenninger enn 400g/m2, f.eks disse fra Clas Ohlson med vekt på 135g/m2:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=62879995

Billig er det iallefall, 59,- for en presenning på 2,4 x 3,5 meter med en vekt på 1,1 KG .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsterreng er gapahuk langt å foretrekke fremfor telt i de fleste tilfeller spør du nå meg. Gjelder bare å sette opp en som passer forholdene.

Har man kjøpt en slik Helsport gapahuk, som mine venner hadde, så er det jo begrenset hvorm mange valg man har når man setter den opp. I dårlig vær hadde de to gutta i gapahuken langt færre gode muligheter til oppsett enn oss med hvert vårt lille telt. Og det var midt i tjukkeste Oslomarka... De var selvfølgelig veldig uheldige i og med at vinden kom fra alle kanter, i noen vanvittige kast.

Er man f.eks i Femundsmarka ville jeg nok helt klart valgt et lite telt og en liten duk. For å ligge i en gapahuk i myggperoder er ikke noen dans på roser... Men på dagtid er det jo deilig å kunne strekke seg ut under en duk og lage litt mat om det skulle komme ned noen dråper ovenfra. Og det hender jo at det regner også i dette rare landet vårt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man kjøpt en slik Helsport gapahuk, som mine venner hadde, så er det jo begrenset hvorm mange valg man har når man setter den opp.

Hehe, ok. Om en har en slik ferdiglagd sak skal jeg innrømme at telt vil stå en del stødigere uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om emnet, og fremdeles hagler rådene, det er fjellforumet sitt det :D

jeg har mange år på baken når det gjelder bruk av presening under tregrensen, ved alle værtyper til alle årstider. Det meste koker ned til disse punktene. Vekt får være opp til hver enkelt.

Over tregrensen.

1. Alt som fungerer i forbindelse med telt, i ok vær. Blir det for mye vind burde slikt ekstra utstyr taes ned, eller ikke monteres i det hele tatt. Grunn er først og fremst at det kan rives istykker og lager mye lyd der den henger og blafrer, samt, hvis været er av en slik karakter så er det ikke trivelig å sitte under der og fks lage mat heller. Telt er det beste over tregrensa, hvis ikke det da er en eneste stor sol og tilnærmet null vind på værmeldingene. Dette avgjøres også av turens varighet.

Under tregrensen.

Gapahauk: Dette er godværsutstyr, spesielt sårbar ved vind. Noe bedre hvis fronten kan tildekkes.

Tarp/overseil: Forskjellige modeller kan settes opp på flere måter, og det er viktig å tilegne seg kunnskap og ikke minst fantasi om hvor man setter den opp, og hvordan man best setter den opp. Som regel er de noe dyrere enn presening, da er det trist å svi hull i dukken ved bålfyring.

Presening: Dette er og blir mitt førstevalg. Grunn er enkel, den har utrolig mange muligheter og variasjoner for oppsett, samt at den kan formes og tilpasses til sitt bruk. Med de rette tiltak og forsterkninger, blir presening en solid og trygg løsning.

Favorittoppsettet mitt med presening er en modell som fungerer som en litt lav og bred lavvu, der åpningen ligner en gapahauk sin. Hvis været blir dårlig med mye vind og regn, så flyttes barduneringen som skaper åpningen, ned fra trærne og ned til bakken, samt forsterkes med fks stein. Fordelen er også at denne løsningen, når den er festet i et tre på midten, kan senkes lavere hvis været skulle bli helt umulig. Har man begitt seg ut på tur med en utrygg værmelding med en slik løsning, kan man kappe 4 stokker som fungerer som stenger/ramme. Så er jo denne løsningen flott med tanke på at man kan ha bålet rett ved siden av åpningen, blir det noen små hull på den siden man har fast åpning/bål, ja så limer man på en preseningslapp som dekker dette.

Når det gjelder insekter så er det ikke verre enn at man tar med seg en stor myggnetting som kan monteres som endel av oppsettet.

Jeg skal om kort tid sette i sammen en ny presening, blir å ta noen bilder underveis og legge ut her, så kan dere som er interesert se hvilke løsninger jeg velger, samt komme med konstruktive tilbakemeldinger/spørsmål.

post-5304-133474610612_thumb.jpg

post-5304-133474610617_thumb.jpg

post-5304-133474610621_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til deg Torgis: Til hvilket bruk tenker du? Skal dette være tilleggsutstyr til telt, eller erstatte telt?

Det er litt både og, egentlig. Derfor spurte jeg om synspunkter på forskjellige kombinasjoner :D Synest det var mye fornuftig her, og det er (selvsagt) mange delte meninger om emnet.

Til mitt bruk så blir det en kombo av snaufjell (altså telt-liv) og skogsbruk. Det er helst i skogen dette vil være aktuelt. Og dette med mygg i skogen hadde jeg faktisk ikke tenkt på :D , og er et veldig godt poeng. Men man kan vel kjøpe en myggnetting å henge opp, de er billige og veier lite. Har sett dette på bl.a. Wistex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes langt lettere presenninger enn 400g/m2, f.eks disse fra Clas Ohlson med vekt på 135g/m2:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=62879995

Billig er det iallefall, 59,- for en presenning på 2,4 x 3,5 meter med en vekt på 1,1 KG .

Ja, dette oppdaget jeg også i går, da jeg var innom CO! Tenkte med meg selv at de overhodet ikke kunne være 400g/M2. Og det detter jo presenningen i et litt annet lys. Synest den var så tynn at kompresjon ikke var et problem heller. Så muligens et godt alternativ til Gapahuken, men sammen med et lett telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med tarp. Har lyst på det, men stiv pris. Er vel dette Lars Monsen har brukt som visst på tv-programmene. Lav vekt, virker enklere å komprimere sammenlignet med feks presenning.

Dersom du tenker på nordkalotten 365, så brukte han en Helsport Gapahuk som tak over leirplassen sin. Og det var vel dette som fristet litt, spesielt om man skulle være på samme plassen en dag eller to. Men jeg tror dette forutsetter et _lett_ telt, det er ikke så enkelt å overgå komforten et tett husrom utgjør. Samtidig gjør et tak mye for kosen, med f.eks. bålmuligheter i dårlig vær, og for tørking av tøy. Så i starten tror jeg at jeg kommer til å ta med en lett presenning i tillegg til telt, og prøve dette ut på noen ukesturer for å finne ut om det er verdt den ekstra vekten/plassen.

Edit: Etter å ha lest meg gjennom posten til nikke og sett bildene av hvordan han ordner seg, må jeg innrømme at presenningen har en fordel. Tror likefullt jeg skal ta med telt i starten for å være på den sikre siden, men prøve å greie meg uten. Dette blir morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Etter å ha lest meg gjennom posten til nikke og sett bildene av hvordan han ordner seg, må jeg innrømme at presenningen har en fordel. Tror likefullt jeg skal ta med telt i starten for å være på den sikre siden, men prøve å greie meg uten. Dette blir morro

@Torgis:

Ha ha ha, artig at du nevner det, for ved siden av campen på bildene over, står Helsport teltet til turkompisen, da nylig kjøpt (Bildet). Dette var forøvrig den helgen i oktober ifjor da det var rimlig kaotisk vær i sør, kun med noen få gløtt av go'vær innimellom. Ble en spennende kanotur forresten :D

post-5304-133474610687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei! Her er 2 alternativer for den virkelig minimalistiske tur. Hovedsakelig takdekke til soveplassen, men med litt kreativitet lærer naken kvinne å spinne :)

En klar fordel med den til XXL er at det er en liten gapahuk som har myggnett. Noen dager er det slitsomt mye mygg, og da er det fint å kunne dra opp nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes langt lettere presenninger enn 400g/m2, f.eks disse fra Clas Ohlson med vekt på 135g/m2:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=62879995

Billig er det iallefall, 59,- for en presenning på 2,4 x 3,5 meter med en vekt på 1,1 KG .

Ble nysjgerrig nå, mine kriterier er igrunn at det bare skal føles lett og holde regnet borte fra bålplassen. Men når jeg nå veide min 2,5x3,5 presenning fra Europris til 140 kr veide den inn på 780gram med 4 barduner. Den har riktignok en del bålhull etterhvert men det er nok ikke snakk om mer en 40 gram som er svidd bort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysjgerrig nå, mine kriterier er igrunn at det bare skal føles lett og holde regnet borte fra bålplassen. Men når jeg nå veide min 2,5x3,5 presenning fra Europris til 140 kr veide den inn på 780gram med 4 barduner. Den har riktignok en del bålhull etterhvert men det er nok ikke snakk om mer en 40 gram som er svidd bort :)

Absolutt verdt å sjekke ut :D Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.