Gå til innhold
  • Bli medlem

snøskreddsøker


Anbefalte innlegg

Annonse

Det kan være veldig lurt å gå med skredsøker selv om man går alene, hjelpen kan være nærmere enn du tror. Mange guider og soloister velger ABS-sekk, som man da aktiverer ved hjelp av en snor dersom snøen begynner å bevege seg. Så skal den da blåses opp til 200 liter ca og holde deg flytende over skredet. Det fins forskjellige versjoner, langs sekken og som en redningsvest. Sistnevnte beskytter også hodet, og gjør at man ligger på rygg nedover.

Viktigst er likevel kunnskap om skredfare, så her er det kursing og litteratur som gjelder. Skredfare av Markus Landrø, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mammut barryvox skredsøker, og er så langt fornøyd med den. har heldigvis ikke brukt den i nødstilfelle, men har testet utenom. ser ut til å virke som den skal, og får også gode tilbakemeldinger i diverse magasiner o.l. på nettet, ser jeg. tre antenner så den er bedre enn mange andre på retningsgivning, hvilket gjør det lettere å finne eventuelle savnede. den er jo også priset deretter...

for øvrig enig med -RM og joker at det kan være lurt å bære skredsøker uansett om man er alene eller ikke. ofte noen i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

joda det kan vera greit å ha søker sjølv om ein går åleine. Eg tenkjer mest på at eg faktisk kan redda andre meir enn at eg skal redda meg sjølv, skal ikkje bli tatt av noko skred.

Mange ulike søkarar på markedet. Nyttar sjølv Barryvox ortovox sin, enkel i bruk og liten og lett. Andre som eg har gode erfaringar er BCA tracker sin, enkel, rask og idiotsikker. Desse har 2 antenner. Alternativer er 3 antenner, forskjellen i praktisk bruk er ikke så stor. Det som er viktig er å trena trena og trena med den du har.

Her er nokre linkar til sider som har testa litt forskjellig:

http://beaconreviews.com/transceivers/

http://sunalp.no/article.asp?w=&x=2276&Level3=3374443

Evt ta eit skredkurs, veldig veldig nyttig. kan spara deg for ein skredsøker dersom du

Her er også ein kjempebra link, bra stoff:

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alternativet til å bære sender/mottaker er å bli funnet med søkestang. Det vil jeg helst unngå i det lengste ;)

Du blir nok funnet med søkestanga åkkesom, men det går nok litt fortere.

Er enig med de som anbefaler øving. Mye mye viktigere enn modell, men velg en som er passe moderne og lett og bruke,

dvs de fleste på markedet. Ikke kjøp den billigste du kan få tak i, men gå opp ett lite hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er å trena trena og trena med den du har.

Sant nok, men jeg begriper ikke helt hvorfor så mange syntes det er så vanskelig med disse søkerne? Det er litt som å sykle. Kan du det, så glemmer du det ikke.

Jeg mener ikke att det ikke er nødvendig å trene. Det kan være sekunder spart på det. Jeg vil bare ha fram at en søker ikke er spesielt vanskelig i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en med to (middels dyr) eller tre (enda dyrere) antenner, og ikke bli fristet til å kjøpe en billig en med bare en antenne. Det er mye, mye lettere å bruke de med to og tre antenner, hvis du ikke har tenkt å øve veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Pulse Barryvox, meget intuitiv skjerm info! Den har også flere avanserte funksjoner som kan tas frem ved behov.

Som innspill hvor lett standardsøk etter en person er, så lot jeg 4 stk i alderen 8,9,12,12 år få prøve seg nå i vinterferien.

Vi lekte "kvikklunsj tatt av skred, må reddes". ;) Først preppa vi opp ett myrområde på 40X40 meter med masse skispor, deretter begravde vi en sender sammen med sjokoladen som skulle bli "reddet/spist". Ungene startet utenfor feltet og eneste beskjed de fikk var "følg pila på displayet og sjekk meteranvisningen". Ingen brukte over 3 minutter (gående), og samtlige markerte rett over den nedgravde senderen. For den siste ungen prøvde vi å forvirre ved å kaste enheten ned i en liten grop 7-8 meter utenfor det opptråkka feltet i helt urørt snø, rasjonelt vil jo den som da leter tenke at dette må vel være feil, men nada, hun gikk rett på. :wink:

Jeg skal ikke si at det er like enkelt med flere nedgravd, grovsøk før signal og større snødybde, men må allikvel si at jeg ble imponert. Jeg tror flere av de andre senderne krever mer kompetanse og i en reell situasjon kan enkelthet/nøyaktighet bety alt.

PS Jeg er en novise på dette, men den 3. antenna som ble nevnt lenger opp mener jeg kun benyttes når det er få meter igjen før treff, dette for å takle "spikes" når senderen ligger dybt. "Spikes" misleder to-antenne mottakere til å indikere treff på siden av faktisk punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig og anta att det er lett også. Sleng på ett par meter snødybde, _litt_ stress, to begravede + finsøk med søkestang og tid for å grave, så går klokka fort!

Det er viktig og bruke tid og trene skikkelig på dette, uansett hvor lett det er og følge pila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det kommer til kasting av senderen så er dette ikke tilrådelig. Antenna består av grafitt, som i en blyant, og kan lett ødelegges av kasting og slag. Men det er flott at dere driller med senderen. bare ikke kast den.

Enig, burde ha lagt til at den ble kastet ut i 50 cm puddersnø, betydelig mindre belastning enn det enheten blir usatt for når man har den på kroppen og kjører på ski. Enheten som det ble søkt etter var også en pensjonert enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig og anta att det er lett også. Sleng på ett par meter snødybde, _litt_ stress, to begravede + finsøk med søkestang og tid for å grave, så går klokka fort!

Det er viktig og bruke tid og trene skikkelig på dette, uansett hvor lett det er og følge pila!

Ja helt enig !

Det nevnte forsøk var kun for å illustrere at grovsøk og finsøk i enkle søkmodus FØR før fasen med søkestang og utgraving nå er blitt betydelig enklere, med riktig utstyr kan unger uten opplæring klare det. I stor motsetning til de tidligere enhetene hvor man måtte være ekspert i lydanalyse for i det hele tatt å kunne nærme seg ett "treff".

Jeg burde nevne at vi også testet en annen enhet uten pilanvisning (to antenner, avstandsdisplay, lyd) av en med betydelig mer kompetanse, og han ble grusa av unga :shock:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.