Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukelisæter rundt St. Hans


smort

Anbefalte innlegg

Jeg ser på en tur fra Finse til Haukelisæter i slutten av juni. Noen som vet om det lar seg gjøre om snøsmeltingen i vår blir bra? Hvordan er det med turisthytter og broer så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I slutten av juni er det nok fortsatt mye snø på den ruta du tenker deg. Jeg ville enten tatt turen tidlig i mai på ski eller juli/august på bena så slipper man mye råtten snø å traske i. Om du har tenkt deg på Hårteigen bør du være obs på at så tidlig i sesongen kan ofte en snøfonn sperre veien øverst i ura, på vei mot toppen. De fleste sommerbruene og betjente hyttene skal være oppe rundt 26. juni så vidt jeg vet. Litlos åpner tidligere.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig snøen ligger lengre på vestsiden enn østsiden, så om en skal tidlig på vidda kan det være lurt å legge ruten et par hakk østover? I fjor, i begynnelsen av August, var det fortsatt en del snø når jeg gikk Finse - Haukeliseter (Finse, Kjeldebu, Dyrnaut, Sandhaug, Litlos, Hellevassbu, Haukeliseter om jeg husker riktig), men jeg mener å ha hørt at det var langt mer snø på vidda i fjor enn normalt (i hvertfall at den i fjor lå lengre).

Hvis du sjekker senorge.no kan du bla tilbake flere år og finne halvnøyaktige beskrivelser av snømengde i aktuelle perioder.

Håper å gå omtrent samme ruten i år (tenker da finse til haukeliseter), men vil da gå rundt midten av August og holde meg lenger vest på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.