Gå til innhold
smort

Finse - Haukelisæter rundt St. Hans

Det er 3453 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg ser på en tur fra Finse til Haukelisæter i slutten av juni. Noen som vet om det lar seg gjøre om snøsmeltingen i vår blir bra? Hvordan er det med turisthytter og broer så tidlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I slutten av juni er det nok fortsatt mye snø på den ruta du tenker deg. Jeg ville enten tatt turen tidlig i mai på ski eller juli/august på bena så slipper man mye råtten snø å traske i. Om du har tenkt deg på Hårteigen bør du være obs på at så tidlig i sesongen kan ofte en snøfonn sperre veien øverst i ura, på vei mot toppen. De fleste sommerbruene og betjente hyttene skal være oppe rundt 26. juni så vidt jeg vet. Litlos åpner tidligere.

God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanlig snøen ligger lengre på vestsiden enn østsiden, så om en skal tidlig på vidda kan det være lurt å legge ruten et par hakk østover? I fjor, i begynnelsen av August, var det fortsatt en del snø når jeg gikk Finse - Haukeliseter (Finse, Kjeldebu, Dyrnaut, Sandhaug, Litlos, Hellevassbu, Haukeliseter om jeg husker riktig), men jeg mener å ha hørt at det var langt mer snø på vidda i fjor enn normalt (i hvertfall at den i fjor lå lengre).

Hvis du sjekker senorge.no kan du bla tilbake flere år og finne halvnøyaktige beskrivelser av snømengde i aktuelle perioder.

Håper å gå omtrent samme ruten i år (tenker da finse til haukeliseter), men vil da gå rundt midten av August og holde meg lenger vest på vidda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3453 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.