Gå til innhold
  • Bli medlem

RECCO


hingila

Anbefalte innlegg

Annonse

Recco brukes vel stort sett bare av den organsierte redningstjenesten. Noe jeg leste et sted tydet på at de fikk den gratis. Finansieringa skjedde ved at klesprodusntene betalte fett for å bruke brikka.

Mottakeren veier forøvrig 1,6 kg så den har blitt mindre med åra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recco brukes vel stort sett bare av den organsierte redningstjenesten. Noe jeg leste et sted tydet på at de fikk den gratis. Finansieringa skjedde ved at klesprodusntene betalte fett for å bruke brikka.

Mottakeren veier forøvrig 1,6 kg så den har blitt mindre med åra!

Lettere betyr ikke nødvendigvis mindre, den siste jeg prøvde var fortsatt så stor at den er veldig upraktisk å ta med seg på fjellet. Mener å huske at prisen som ble antydet var rundt 20k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med bruk av dette utstyret. Er det effektivt søk mot RECCO-brikke?

Ikke som skredsøker, akkurat. Det er mer så redningsmannskapet vet hvor de skal grave, så mora di skal ha ett sted og gå til.

Hvis du som enkeltperson skal finne noen, er det vanlig skredsøker som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke egne erfaringe, kun ting jeg har blitt fortalt av en "guru".

Tror det finnes/fantes fire søkere i hele landet, mer utbredt i Alpene. Greit nok til bruk der de kan komme med helikopter ganske kjapt når det gjelder store skred i nærheten, men her til lands er det visst lite hendig da de må transporteres ganske langt i de fleste tilfeller.

Etter mitt og andres syn er dette falsk markedsføring, du står i butikken og får fortalt at "denne funker supert i tilfelle du blir tatt av skred". Det du ikke får fortalt er at det gjelder kun på få utvalgte steder, stort sett i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finnsnes RK

Fana Brannstasjon, Bergen

Hemsedal

Longyearbyen RK, Svalbard

Narvikfjellet

Oppdal RK

Rogaland RK, Sandnes

Tromsø RK

Trysilfjellet

Volde og Ørsta RK Skredgruppe

Vossestrand og Voss RK"

Er sentrene som har det i dag, i tillegg til Røde Kors..

Er klart sikrest med en "vanlig" skredsøker/sender, men Reccobrikker er helt klart bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Noen som har erfaringer med bruk av dette utstyret. Er det effektivt søk mot RECCO-brikke?

Hei.

Vi stod på skredberedskap i indre Troms (Skjold) da jeg var i militæret, og hadde i den forbindelse opplæring på Recco.

Må si de brikkene vi sydde inn i feltuniformen, og den jeg har i Bergans-jakken min, er meget lite verdt etter det jeg erfarte med den søkeren. Gravde en brikke ned i 15 cm snø utenfor kasernen, og gikk forbi den med søkeren opptil flere ganger før den ble funnet. Husker jeg det rett dekket søkeren heller ikke et særlig stort felt, slik at man måtte gå i relativt tette sløyfer frem og tilbake over området, noe som selvfølgelig tar lang tid.

Nå vil sannsynligvis folk som har brukt søkeren lenge, og kjenner den godt (det er ikke display, man hører kun på klikkelyder omtrent som minesøkeren) kunne tolke den endel bedre, men min oppfatning av Recco er at den er best egnet til likssøk desverre. I tillegg er søkerne lite utbredt i Norge, så det skal mye til for å reddes vha Recco etter min mening.

Sats på sender/mottaker og gode kamerater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.