Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken 118 "snerten"


runegutt123

Anbefalte innlegg

Fikk meg pulk i julegave, og har nu traska endel turer med den.

Problem: Pulken har lett for å helle til ene siden.

Jeg har forsøkt allverdens omlasting, med vekt frem, vekt bak, vekt ned og vekt opp, uten at det løser problemet.

Pulken heller til ene siden i mitt eget skispor.

Jeg ser ikke noe skjevhet i drag eller seler, men hoftebeltet blir "dytta opp" på min høyre side, og pulken lener seg etterhvert mot venstre.

Er det noen med noen småsmarte tiips?

Takker så meget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt samme problem selv. Problemet løser seg hvis du går litt mer "bred-beint", når du går utenfor løype-trasse. Går du i løype, er det lite som kan gjøres, da "meiene" er litt bredere enn skisporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har et standard to-del drag. Ekspedisjonsdraget som er i hel lengde er stivere og holder pulken rettere. Din høyde og lengden på draget har også noe og si. Jo brattere vinkel på draget jo mindre heller den til siden. Det kan modifiseres litt slik at det blir bedre. Er det 2 stk som går i løs snø, og den første uten pulk, går den med pulken et spor til siden, slik at det blir 3 skispor ved siden av hverandre.

Snerten har vel lett for og bli litt høyt pakket i utgangspunktet - da den stort sett er litt for liten etter min mening.

Det er mange faktorer som påvirker en pulk. Bredde, lengde, hvor høyt den er pakket. Type meier, vinkel på meier, Stivt drag eller taudrag. Underlaget den blir brukt på varierer jo fra "håpløs" puddersnø til rein is, og i noen tilfelller grus/asfalt.

Fysikkens lover gjelder her også, nesten som på en båt. Alt blir et kompromiss mellom bruk og pris.

Hvis du søker her og på nettet vil du finne mange meninger om pulker og hva som er "best". Det er nesten like mange meninger her som på primuser og telt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg kjøper en større pulk en gang, men foreløpig holder denne.

Har med isbor, pilkestikker, maggot og to termodresser.

En ekstra genser og et par ekstra hansker

HAr forsøkt bredbeint, det løder ikke mye.

trespors ser ut til å være løsninga.

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet med Veteran (144cm). Den ene meia går ned i det ene skisporet og den andre meia klyver opp på snøkanten. Verre jo mer snø og dypere spor det er. Mulig det hjelper å gjøre som Radiosugge sier å få ned vinkelen ved å sette beltet lengre ned på rumpa.

Jeg har sett at barnepulkene kan leveres med veltebøyler på sidene. Noen som vet om dette leveres til transportpulkene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at barnepulkene kan leveres med veltebøyler på sidene. Noen som vet om dette leveres til transportpulkene også?

Det kjenner jeg ikke til (og tviler jeg vel på!), men det er enkelt å ettermontere. 2 hull på hver side og vips - veltebøyler.

En annen sak er om veltebøylene har noen funksjon. Jeg har 15 år gammel fjellpulk (barnepulk), og klarer ikke å bli enig med meg selv om veltebøylene gjør pulken vesentlig mer stabil eller ei. På hardt underlag tror jeg pulken blir mer veltesikker med bøyler, men vet ikke om forskjellen er stor nok til å forsvare bryderiet med å skru dem på. Jeg klarer heller ikke bli enig med meg selv om det er noen ulempe i løssnø eller ei. (Det kan bli større motstand når du må "ploge" gjennom snøen med disse vingene - eller vingene kan "flyte oppå" snøen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på "Loftsjakt" hos mine foreldre idag, og fant pulken jeg satt i som barn.

40 års gammel trepulk, med blå canvas, av merket "Fjellpulken.

Draget er to 2,20meters bambusstenger, og et tynt hoftebelte av lær.

Jeg er glad verden har gått fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem med Birkenpulken. Hjelper noe å gå bredbent. Skal jeg følge løype i løs snø, må jeg gå mest mulig til venstre for den og lage tre spor, for å unngå at pulken tipper mot høyre. Syns kanskje det ble en smule bedre om jeg strammet beltet godt rundt livet slik at det ikke blir dratt nedover på ene siden. Har lastet om att og om att, men det nytter ikke. Bruker den til å gå opp spor, og hele vekta er ca 20-25 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i vinter har jeg benyttet denne nye og "forbedrete" Snerten-pulken til overnattingsturer på 1-3 døgn. Den har vært lastet til maks høyde og vel så det med telt, sovepose, klær, brensel, mat osv. - sikkert vekt tett på 30 kg. Og det fungerer, selv om pulken ligger bak meg i sin kjente slagside, enten til venstre eller til høyre. Kun på helt hardt underlag oppfører den seg ordentlig.

Som påpekt, måten den pakkes på har liten innvirkning. Heller ikke om draget snues med bøylen opp eller ned. Da står man igjen med utformingen av skroget, og spesielt tenker jeg på plasseringen/høyden på meiene under pulken. Kan det være her årsaken til "skeivdraging" ligger?

Om man fjerner meiene, eller høvler dem ned eller avrunder dem - kan man oppnå noe der?

Antakelig ingen vits å kontakte Fjellpulken. De har sikkert ikke hørt om problemet. Har dårlig erfaring med å spørre om råd hos produsenter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det vel ikke som noe stort problem. Pulken følger jo etter selv om den ligger litt på skrå. Ungene mine sover godt på skrå baki pulkene, og det er ikke spesielt mye tyngre å trekke dem slik. Bruker pulkene til transportpulker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.